Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Marsbebis 2013

Lussekatten skrev 2012-07-29 18:53:29 följande:
    När jag fick vår dotter så sa jag att om det blir syskon så ska jag gå hem en månad före BF, så jag kommer gå hem i februari nästa år. Sen funderar jag på att vara hemma tills syskonet är ca 7 månader (dvs oktober) och sen lämnar jag över stafettpinnen till pappan som får vara hemma motsvarande innan det sen blir dagis strax efter 1-års dagen.

Ok, jag räknar med att kunna jobba till februarilovet. Blev halvtidssjukskriven vecka 20 förra gången. Kommer nog vara hemma till augusti året efter när bebis är 17 månader och sen tar min man över och är hemma ca 5 månader.
  • älskarlivet81
    FruRundberg skrev 2012-07-29 19:48:29 följande:
    Hur många dagar tar ni ut då per vecka?
    vittsomsocker.blogspot.com - 4 barns mamman med 5 barn

Kommer nog ta ut 2 dagar/vecka denna gången. Med dottern tog jag ut 1 dag/vecka första året. Hon skolas in om 2 veckor och då är hon 2 år och 2 månader. Vi har då drygt 160-170 fp-dagar kvar på henne.
  • älskarlivet81
    Hute skrev 2012-07-30 05:40:33 följande:
    Jädrans i min lilla låda!! Du fick inte ut många kronor varje månad då? Så skulle vi aldrig ha råd att göra, jag vill ju också leva samt betala de räkningar som är mina såsom mobilen osv, även om jag är mammaledig. (bara ett busskort här kostar ju 1000:- och jag vill ju gärna kunna åka runt med barnen, eftersom mannen har bilen i jobbet) Har 14 sgi-dagar kvar för sonen på lite över 4 år och alla lågdagar... sonen skolades in när han var 15 månader och jag är nog allt lite avis på föräldrar som klarar av att ha ungarna hemma längre, både pengamässigt och tålamodsmässigt. På min arbetsplats så hade nog chefen börjat knorra en hel del om jag hade sagt att jag skulle vara hemma så länge, nä usch, jag är en person som hellre jobbar än är hemma..min man kan inte vara föräldraledig pga hans jobb, så det är uteslutet det också.. 

Fast det är inte bara jag som varit hemma över 2 år. Jag var hemma 19 månader och sen tog min man över. Vad min chef tycker bryr jag mig inte om (fast hon är positiv), mitt barn går före jobb så är det bara. Jag fick ut ca 1700 kr/månad när jag tog ut 1 dag/vecka. Vi har inget ditt och mitt i vårt äktenskap utan alla pengar är våra, därför funkade detta. Vi snålade inte heller, var i usa 3 veckor när dottern var 10 månader t.ex.
  • älskarlivet81
    Erya skrev 2012-07-30 10:35:17 följande:
    Din make måste ha riktigt nice inkomst :) Vi hade inte klarat oss på bara min sambos inkomst (vi har 2 hundar och 2 katter också) Skönt när man kan göra så och vara hemma en längre tid med sitt barn, tycker alla borde ha den möjligheten (och klara sig ekonomiskt :P) Vi har inte räknat ordentligt på det, men jag kommer nog vara hemma större delen av tiden, för min sambo känner inte att han kan vara borta från jobb en längre period i stöten. Möjligt att vi kanske turas om sen till hösten, då jag eventuellt börjar läsa då (tänkte jag jobbar nu innan bäbisen kommer)

Vet inte om han har så överdriven lön, ligger väl på 34800 nu, tror han hade 31000 kr när dottern föddes, men sen bytte han jobb när hon var 8-9 månader. Vi har dock inga husdjur som kostar pengar, bor i hus men betalar inte mycket mer för det än vad.vi gjorde för vår hyreslägenhet.
  • älskarlivet81

De allra flesta arbetsgivare ger väl 10% av lönen i ett antal månader? Jag fick så i 3 månader (men nu är det ändrat till 5 månader) och min man fick så under de månader han var fl.

• älskarlivet81
    FruRundberg skrev 2012-07-30 12:30:58 följande:
    Hur går det till när de lägger till extra 10%? Är set något man frågar efter eller är det något de säger själva om de vill göra det? Har ingen koll..

Det ska gå automatiskt. Kolla vad det står i ditt avtal!
  • älskarlivet81
    Erya skrev 2012-07-30 15:41:16 följande:
    Oj oj, hade jag inte trivts så bra med det jag gör så skulle jag bytat jobb ;) har 19400 innan skatt (har inte fått årets lönehöjning än, jobbar som barnskötare men ska vidare utbilda mig till fsk lärare) min sambo har 23000 innan skatt (heller inte fått reda på lönehöjningen för i år än) Vi har väl ut runt 32000 i månaden, bara vår hyra ligger på 6200 kr (sen tillkommer el, tv, bredband, telefon osv) sen då 2 hundar+2katter med matkostnader på typ 2000 (tror det är lite mindre, min smabo som inhandlar det så jag har inte stenkoll på vad det går på) sen billån på det :P Aja som tur är så är våra nöjen relativt billiga, ge oss internet och våra MMO så är vi relativt nöjda :P Bio ibland är ju också nice :D Föräldrarlön lär jag inte få, nackdelen med att jobba kommunalt, inga förmåner what so ever ;P

Jag jobbar kommunalt, som lärare, och får föräldralön!
  • älskarlivet81
    FruRundberg skrev 2012-07-30 16:24:07 följande:
    Jag får 21000 i månaden och maken får väl ca25 nånting. Vi har det inte fett med pengar, 5 barn som kräver en hel del och ett sjette på väg. Men man prioriterar olika i alla familjer. Vi behöver inte ha det senaste av allt och dyra märkeskläder så vi klarar oss ändå. Vi är rätt nöjda med det vi  har vad är det ni alla jobbar med när ni tjänar så mkt pengar Eller era killar/män verkar ju tjäna en hel del.  Vi har haft gemensam ekonomi sen första dagen vi flyttade ihop. Fattar inte varför man har ditt och mitt när man lever ihop som en familj? oavsett om jag her egen mobilräkning och nått annats som bara jag utnyttjar så betalas allt från samma lönekonto. Det är enklast så tycker vi iaf  
    vittsomsocker.blogspot.com - 4 barns mamman med 5 barn

Jag tjänar 23 000 och jobbar som lärare, min man tjänar 34800 och är systemutvecklare. Vi behöver inte heller det senaste och är verkligen inga märkesfreak, men gillar att resa och lägger en del pengar på det. Och sen är vi glada att vi kan vara fl länge och efter nästa barn kommer en av oss (troligen min man till att börja med) gå ner i tid så barnen får kortare tid på förskolan.
  • älskarlivet81
    MS87 skrev 2012-07-30 20:03:46 följande:
    Hej! Jobbar med som lärare kommunalt! Har aldrig hört talas om extra föräldralön! Nån som vet mer om det?? Som jag har förstått det så ska man kunna gå in och "jobba" under sommarlovet med! Nån som vet hur det funkar?
    Ska se om jag kan förklara! Som lärare har man rätt till 10% av sin lön under max 5 månader.

För att få betalt på sommaren måste man ha jobbat under läsåret. Vi kommer väl jobba mer än halva året så då får man betald ferielön under halva sommaren ungefär (grovt räknat). Man har rätt att bryta föräldraledigheten 3 gånger under året.

Som exempel kan jag visa hur jag gjorde när jag var ledig med dottern. Hon föddes i juni 2010. Jag började inte ta föräldradagar förrän i september det året i och med att jag var halvtidssjukskrivning t.o.m bf och sen var det i princip sommarlov och eftersom jag hade jobbat större delen av läsåret fick jag betalt på sommaren.

Sen valde jag att gå in de få dagarna som är lov på höstlovet. Och så gick jag in i tjänst på jullovet och fick då lön dessa dagar.

Under våren gick jag in i tjänst på påsklovet har jag för mig. I och med att min dotter blev 1 år i juni så var jag sen tvungen att ta ut 5 fp-dagar/vecka. Jag tog ut semestern på sommaren (de första 120 fp-dagarna är semestergrundande) och resten tog jag ut fp. Jag gick in tjänst även på jullovet men i och med att dottern var över året var jag tvungen att ta ut 5 fp-dagar/vecka även på jullovet så jag fick både lön och fp på jullovet (jättemärkligt, men helt ok enligt fk!)

Blev det lite klarare för dig? Jag hjälper dig gärna mer om du vill! Bara fråga! 
Svar på tråden Marsbebis 2013