MS87 skrev 2012-07-30 20:03:46 följande:
Hej! Jobbar med som lärare kommunalt! Har aldrig hört talas om extra föräldralön! Nån som vet mer om det?? Som jag har förstått det så ska man kunna gå in och "jobba" under sommarlovet med! Nån som vet hur det funkar?
Ska se om jag kan förklara! Som lärare har man rätt till 10% av sin lön under max 5 månader.
För att få betalt på sommaren måste man ha jobbat under läsåret. Vi kommer väl jobba mer än halva året så då får man betald ferielön under halva sommaren ungefär (grovt räknat). Man har rätt att bryta föräldraledigheten 3 gånger under året.
Som exempel kan jag visa hur jag gjorde när jag var ledig med dottern. Hon föddes i juni 2010. Jag började inte ta föräldradagar förrän i september det året i och med att jag var halvtidssjukskrivning t.o.m bf och sen var det i princip sommarlov och eftersom jag hade jobbat större delen av läsåret fick jag betalt på sommaren.
Sen valde jag att gå in de få dagarna som är lov på höstlovet. Och så gick jag in i tjänst på jullovet och fick då lön dessa dagar.
Under våren gick jag in i tjänst på påsklovet har jag för mig. I och med att min dotter blev 1 år i juni så var jag sen tvungen att ta ut 5 fp-dagar/vecka. Jag tog ut semestern på sommaren (de första 120 fp-dagarna är semestergrundande) och resten tog jag ut fp. Jag gick in tjänst även på jullovet men i och med att dottern var över året var jag tvungen att ta ut 5 fp-dagar/vecka även på jullovet så jag fick både lön och fp på jullovet (jättemärkligt, men helt ok enligt fk!)
Blev det lite klarare för dig? Jag hjälper dig gärna mer om du vill! Bara fråga!