Inlägg från: MammaTillEnStjärna |Visa alla inlägg
  • MammaTillEnStjärna

Marsbebis 2013

SandraDee skrev 2012-09-13 08:26:56 följande:
    idag är det dags för KUB igen, eftersom bm inte kunde mäta något förra veckan. SPÄNNANDE! :)

Ja juste. Lycka till
  • MammaTillEnStjärna
    Cantaton skrev 2012-09-13 09:24:04 följande:
    Min egen lilla uppdatering:

Igår frågade gyminstruktören vi går för frekvent om vi var intresserade av att köpa deras Brio Sing väldigt billigt då de behöver en syskonvagn till sin kommande bebis. De hade själva köpt vagnen på utförsäljning förra året och använt den i tre månader. Jag har läst lite blandat om den vagnen. Vad har ni för erfarenheter? 

Vi har en Brio Sing. Det som är TOPPEN med den är att den är lättmanövererad och har en STOR och rymlig varukorg som rymmer flera matkassar utan problem. Det som jag HATAR med den är att avstådet mellan bakhjulen är så brett, den behöver en del utrymme... Vilket inte alla affärer har. Annars är det en stabil vagn och man kan byta från liggdel till sittdel och även Brio Primo (babyskydd) passar på chassit, det är bra Vad skulle du få köpa den för? Ingår liggdelen då?
  • MammaTillEnStjärna
    Cantaton skrev 2012-09-13 09:24:04 följande:
    Min egen lilla uppdatering:

Igår frågade gyminstruktören vi går för frekvent om vi var intresserade av att köpa deras Brio Sing väldigt billigt då de behöver en syskonvagn till sin kommande bebis. De hade själva köpt vagnen på utförsäljning förra året och använt den i tre månader. Jag har läst lite blandat om den vagnen. Vad har ni för erfarenheter? 

Och sen är det bra att man kan välja vilket håll sittdelen ska vara. Först vänd mot dig och sedan när man tycker det är dags så kan man vända sittdelen framåt
  • MammaTillEnStjärna

Förresten, vet inte om jag skrev det tidigare. Någon undrade om man ska vara kissnödig vid ett ultraljud.

Enligt bm som utförde ultraljudet på mig i vecka 13 så ska man ha kissat innan, annars kan det vara svårt att se eftersom kissblåsan ligger framför livmodern. Men alla bm tycks säga olika...  

• MammaTillEnStjärna

Angående barnvagn så kommer vi att köpa en syskonvagn Babytravel Dublin http://www.babyland.se/babytravel_dublin_syskonvagn

Dottern kommer att vara 2år och 9mån när bebis kommer så det blir toppen Har även två enkelvagnar + paraplysulky hemma så jag kan alltid välja en vagn som passar för dagen

Jag har valt Babytravel Dublin bara för att den har "Stockholmsmåttet". Den får plats i tåg, tunnelbana och bussar. Inte för att jag åker kommunalt, men ibland händer det. Sen vill jag inte ha en allt för stor vagn...       

• MammaTillEnStjärna
    LurvensFrö skrev 2012-09-13 10:34:56 följande:

Jag tycker det är så svårt att välja vilken vi ska köpa. Funderar på en sån vagn eller en Britax B-duel just för att man kan göra den till singelvagn. Fan vad svårt det ska vara och jag ska testa en del innan! :)

Ja det är svårt. Men en toppenidé att "provköra" vagnarna i affären innan
  • MammaTillEnStjärna
    Bumblan skrev 2012-09-13 10:38:20 följande:

Hej,

Ger mig till känna efter att ha följt er ända sen starten... Vågar egentligen inte skriva i trådar för jag får hela tiden för mig att det kommer göra att det händer något med bebisen. Skitfånigt, men man är ju rädd att ta ut något i förskott helt enkelt. Hade ett MA i februari (skulle annars fått bebis nu i början av september) och det är väl det som spökar i huvudet. Allt såg bra ut på KUB den 27/8, så jag hoppas att denna bebis vill stanna kvar.

Nu kände jag att jag ville skriva lite då jag sett att flera är oroliga osv. Det finns en jättebra sida som heter niomånader.se, där beskriver de det många känner:

"Vecka 13
    Du: Mot slutet av tredje månaden har livmodern trängt upp ur bäckenet och in i bukhålan. En erfaren barnmorska kan kanske känna den precis ovanför blygdbenet, men det är inte ovanligt att det dröjer ännu ett tag innan den känns tydligt. Illamåendet, kräkningarna och tröttheten avtar normalt runt vecka 13 men du kan fortfarande känna mer eller mindre för vissa födoämnen. En del omföderskor kan känna av fostrets rörelser, men det är väldigt ovanligt.
    Fostret: Alla organ har nu bildats och nu återstår finjusteringar. Fostret kan fortfarande inte överleva utanför livmodern då organen inte är mogna. Mognaden sker under resten av graviditeten. Nu ska ditt barn växa till sig för att klara livet utanför livmodern. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt. Fostret är ca 9 cm långt och väger ca 20-35 gram.

Bra att komma ihåg
    I början av den här perioden hamnar du i något som jag kallar ”läskiga fasen”.
    Antagligen har ditt illamående försvunnit helt, du mår plötsligt nästan som vanligt och tom svullnaden som du upplevde runt din mage/livmoder kan ha försvunnit spårlöst. Det är lite läskigt va?
    Ska man då bli orolig? Nä, egentligen inte – men det blir man ju ändå. Eller hur?
    Det är så där det ska vara. Kroppen har nu anpassat sig efter dina nya hormonnivåer som graviditeten har orsaket och under ett par veckor, tills magen och de riktiga rörelserna kommer, kommer allt att ske på insidan.
    Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder – du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!"

Att magen inte dyker upp förrän bortåt vecka 14-24 är fullt normalt, så att den inte har dykt upp tidigare behöver man inte oroa sig för. Men jag vet hur de är, går också och längtar efter en mysig gravidmage. Än så länge är det mest fläsk...   

Skriver in mig i presentationstråden så småningom så ni får veta lite mer om mig.

Grattis och välkommen! Beklagar ditt MA
  • MammaTillEnStjärna
    LurvensFrö skrev 2012-09-13 11:40:24 följande:

Har redan provkört några ggr men behöver nog fler ggr! ;)

De är riktigt
  • MammaTillEnStjärna
    FruRundberg skrev 2012-09-13 11:52:24 följande:
    Välkommen!

Just nu känner jag mig världens lyckligaste på hela jorden! Jag som helt säker på att det va något fel fick svar på skärmen idag att jag har en pigg liten bebis i magen med ett hjärta som SLÅR!
    Jag går in i v12+0 idag men hon mätte och fick till att jag skulle vart 12+5 idag??! haha underbart!
    PÅ måndag ska vi göra KUB och nu är jag inte alls lika nervös. Jag tror att vad vi än får för resultat så känns det inte så farligt.. (just nu iaf).
    Bild finns i bildtråden på guldklimpen!

Gu va skönt! Toppen, nu kan du slappna av!
  • MammaTillEnStjärna

Visste inte att Brio kommer ut med en ny vagn! Jag har en Brio Sing men vill inte ha den ergonomiska sittdelen, undrar om den sittdel som är till Brio Smile även passar till Brio Sing? Då måste jag nog köpa sittdelen!!!

Svar på tråden Marsbebis 2013