Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-08-01 16:10:12 följande:
    Filosofi skulle aldrig funnits som ämne om inte det funnits kvinnor som skött hem och barn medan den gamle filosofen till karl satt på "kammarn" å tänkte. Frun: "-Men kom och ät nu Bertrand"! Bertrand: -"Nej, jag måste filosofera över om kakelugnen står kvar där i hörnet om jag lämnar rummet, hur ska jag veta?" Måste jag veta? Vill jag veta? Kan man veta?. Frun: "Sch sch såja såja nu tar vi det lugnt...jag står här i dörröppningen och kollar att kakelugnen är kvar så kan du äta"!!!! B: Men trädet i skogen då? F: Jajaja tänk på det medan du äter..........
    Hahaha! Kul inlägg. Och visst har det alltid varit männen som suttit och tänkt djupt. Tänker på tiden strax före Upplysningen och man pratade om "equality", frihet jämllikhet broderskap. Det gällde det ju bara (vita så klart) män. Inte kvinnor. Bara välbeställda pojkar fick gå i skolan osv...
    Hursom... skoj inlägg!
  • Jellybeanbaby

Den här diskussionen har blivit så rolig på sistone

• Jellybeanbaby

Hur går det i den här tråden? Känns som att ni har en bra dialog? Ni sitter i djupt huvudbry och försöker mötas? Går det bra tycker ni?

Grattis.

• Jellybeanbaby
    Daddy Cool skrev 2012-08-06 00:24:53 följande:
    Vad heter henn i plural då? Om man pratar om två eller flera okända personer? Vi har ju ordet "de" som man brukar använda men det borde väl ses som för opersonligt det med precis som vissa klagat på "den" om en person? "De" säger man ju om saker också. Vad ska vi kalla två "hennar" för? Något förslag?

tuppar? lol

Nej men det behövs väl inte? "De" är ju neutralt, varken feminint eller maskulint.
  • Jellybeanbaby
    Daddy Cool skrev 2012-08-06 00:34:20 följande:
    Precis som den Glad
    JA! ÄNTLIGEN en tänkande individ Skål
  • Jellybeanbaby
    msmurphy skrev 2012-08-06 02:43:12 följande:
    Ja, precis som att man ska infiltrera kidsen i att demokrati är en bra grej.

Om man byter ordet genusperspektiv med ett uttryck i stil med "barnen ska uppmuntras att vara öppna för alla vägar i livet, och inte se sitt kön (etnicitet/social bakgrund/religion etc etc) som varken ett hinder eller en specifik anledning att ägna sig åt specifika aktiviteter", hade det fortfarande varit infiltration då? Vad är det för fel på det? 
    Du tror att genusperspektiv betyder: "Stina får INTE bli undersköterska för då är hon en svag och dålig kvinna" när det i själva verket betyder "Stina ska uppmuntras och vara medveten om att hon kan bli både undersköterska och lastbilschaufför, hon ska lära sig att se sina verkliga styrkor och inte behöva göra val baserat på tradition". Exakt VAD är det som är så jävla farligt med det? I SYNNERHET som det går åt båda håller, och INTE rör sig om någon sorts jävla gräddfil för tjejer. Killar ska också uppmuntras på exakt samma sätt, inte tryckas ner och sättas på plats som du och alla anti-genusare tror och tar för sanning.
    herregud detta var nog det andefattigaste försök till argument jag nånsin läst. jösses *tsk tsk tsk*

1. jämför "infiltrera kidsen med genusmästarordet "hen"" med att "infiltrera kidsen i att demokrati är en bra grej". I MEAN COME ON! I vilken sandlåda hittade du det argumentet?

2. TRÅDEN HANDLAR INTE OM GENUSPERSPEKTIV OCH OM ATT BEHANDLA FLICKOR OCH POJKAR OLIKA! Snacka om att blanda ihop begreppen.

Seså, tillbaka till "Gå" med dig, ta nu och läs om tråden.
  • Jellybeanbaby
    next2u skrev 2012-08-06 11:20:53 följande:

Kan knappast uttryckas bättre. Rädslan kring ordet "hen" handlar precis om detta.
    Vad pratar du om? Tråden handlar om det nykonstruerade ordet "hen", inte om hur/om vi behandlar pojkar och flickor olika.

Det är ingen som ifrågasätter att man ska låta flickor klättra i träd och pojkar klä ut sig till prinsessor, herregud, det var inte ens ett argument på 60-7-talet!

MsMurphy's andefattiga inlägg var usel debatteknik, sämst hittills.
  • Jellybeanbaby
    Veladis skrev 2012-08-06 11:37:17 följande:

Tråden har handlat en del om det redan.

Och jo, det är en hel del som ifrågasätter varför man låter pojkar klä ut sig till prinsessor. Du var inte inne och läste/skrev i leksakskatalogen för ett tag sedan?  
    "leksakskatalogen"?? Tråden heter "Jag hatar HEN!"
    Kompass?
  • Jellybeanbaby
    msmurphy skrev 2012-08-06 12:40:10 följande:

Liksom, läs inlägget jag citerade innan du kallar MITT inlägg för "andefattigare" (på tal om hittepå-ord)
    Efter att du läst det inlägget, och kanske några sidor tillbaka är du välkommen att berätta för mig vad det var för fel på mitt argument.
    andefattigsjällös, utan idéer, idéfattig, utan innehåll, innehållslös, ointressant, intetsägande, tom, fadd, matt, platt, torr, tråkig, trist, trivial

tack synonymer.se
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-08-06 13:26:35 följande:
    "Hen" var mer andefattig då eller?
    "hen" är och kommer alltid vara andefattigt.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!