Jag hatar HEN!!!
Jellybeanbaby skrev 2012-09-22 14:29:15 följande:
Alltså helt ärligt, Dorian, ibland undrar jag hur du bara orkar skyffla all den här dyngan på FL? Tror du ens själv på hälften av allt du slänger ur dig?? Jag blir så trött!!Självklart har ordet "hen" en symbolisk, negativ laddning. Annars skulle trådar som dessa inte uppstå öht.
Men vanliga ord har inte det. I alla fall inte ALLA ord. VISSA ord ja.
Japp. Alldeles riktigt!!
1. Vem bestämmer hur man uttrycker sig? Vem har makten över språket?
2. Hela 34 personer har klickat på "du är inte ensam" och nästan lika många har klickat på "tack".
Naturligtvis betyder inte det här att +65 personer har psykisk ohälsa vid användandet av "hen" - bara att de anser att det är ett urbota dumt ord som de inte tänker lägga ner nån energi på och inte vill att ett ruttet skatteöre skall gå till diskussioner om att införa ordet, osv, mm, etc.
3. Därom tvista de icke lärde.
4. "pronomet "hen" för många av dess motståndare har en symbolisk laddning som pronomets användare avfärdar som hjärnspöken hos motståndarna." Exakt så är det" Det lilla förhatliga ordet har en politisk laddning, en negativ laddning, en för genustyckare symbolisk laddning.
Men detta avfärdas av ja-gruppen. Och så får man stå ut med just som du skriver, att det bara är "hjärnspöken" när man påstår nåt de inte håller med om. Det är så lätt att avfärda, men sanningen är att vi inte hade HAFT denna diskussion om ordet inte vore laddat åt höger, vänster och mittemellan.
Nej, det har en negativ laddning FÖR DIG. Inte för mig, och inte för många andra i den här tråden. Ord är subjektiva.
Jo, alla ord har en symbolisk laddning. "Bord" har en symbolisk laddning - den laddningen är att ordet symboliserar alla de föremål som vår hjärna uppfattar som ytor man kan lägga saker på, men (oftast) inte i, och som brukar omges av andra föremål som vi kan lägga vår röv i (aka stolar, fotöljer och andra sittdon). Det är en symbolisk laddning.