Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-02 14:20:23 följande:
    För att jag ser det som en genuspolitisk markering snarare än en naturlig utveckling av språket.

Det ÄR en naturlig utveckling av språket, som misstänkliggjorts.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-02 14:38:02 följande:
    Nej, det fanns så vitt jag vet inga genusvetare i bakgrunden som lobbade för dessa ords införande i det svenska språket. Eller vet du något om det här som jag inte vet?

Nämn tre genusvetare som lobbar för "hen".
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-02 14:45:27 följande:
    Så du menar att "hen"-debattens sammanfallande med att genusvetenskapen frodas enbart är en slump?

Världen är komplex, och det är svårt att veta om det är en slump eller inte. Men - hen uppfanns/importerades redan på sextiotalet, när genusvetenskapen var i sin linda, och såvitt jag vet nonexistent i Sverige. Så oddsen att de tu hör ihop är rätt så liten.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-02 14:49:32 följande:
    Ja, visst finns feminister som tycker si och feminister som tycker så, jag har inte påstått något annat.

Angående "friheten" du nämner antar jag att det folk reagerar på är att andra (i detta fall genusvetare och feminister) talar om för folk vad "frihet" är och hur man blir "fri" - och det konstiga är att detta av någon anledning alltid tycks innefatta problematisering och dissektion av mansrollen. Att manligt och kvinnligt hänger ihop och åtminstone delvis är beroende av varandra nämns mer sällan, jag kan inte undgå att tro att detta beror på att det ligger de flesta feminister närmare till hands att "problematisera mansrollen" än att "problematisera kvinnorollen". 

Fast det är ju just det - "manligt" och "kvinnligt" är inte atomära begrepp, eller på något vis naturliga. Det är nutida, lokala, kulturella begrepp som varierar enormt över tid och rum. Det vi (eller i alla fall jag) säger är att vi har skapat litet mer utrymme för kvinnor idag, de har litet större frihet i sin val av roll än tidigare. Inte tillräckligt, men bättre än det var förr. Fast vår, männens, roll är samtidigt precis lika fast som den var tidigare. Det är inte så att någon säger vad vi ska bli för att bli friare, jag har aldrig hört någon säga att "män måste bli si eller så" för att bli friare, bara att vi måste få friheten att slippa vara "manliga" hela tiden. Små pojkar ska inte behöva höra att "riktiga pojkar gråter inte", till exempel. Att hålla inne smärta, sorg och ångest är VÄLDIGT skadligt, och jag skulle inte förvånas om det bidrog till vår lägre genomsnittsålder faktiskt. Och de konstanta förväntningarna på att vi ska vara starkare, rikare, mer beskyddande... Screw that! Låt män vara de de är, oavsett om de är machomän eller nerdmesar, eller vad vi nu är som individer!

Sedan har som sagt kvinnorollen problematiserats länge, det är hög tid att problematisera även mansrollen. För allas bästa.  
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 14:53:11 följande:
    Du har nog mer rätt än du anar, just nu klarar botarna bara av att skriva nonsens och reagera på ett fåtal stimuli men tanken är nog att hela forumet skall vara självspelande snart så de kan ha ett helt homogent FL av bara botinlägg med sanktionerat innehåll

"botarna". Så fint att du höjer debatten och samtalsklimatet. Känns det bra att göra sig till ett troll?
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-10-03 06:53:51 följande:
    Bara affekt- eller effektsökeri.

Jag gissar att slutsatsen om att jag är arbetslös och bitter kommer sig av att jag försökte få en person att förstå att 9 september är tidigare än 25 september - i Tintintråden här intill på anonyma samhällsforumet.- genom att hänvisa till Arbetsförmedlingens platsbank.

Märklig människosyn förresten - som om ens åsikter vore mindre värda om mn var arbetslös.
    Kritisk tänkande handlar om att pröva rimligheten i ett påstående. Biblioteken anmäler alltid lediga jobb till Arbetsförmedlingen, så jag valde att kolla med platsbanken där inkommande datum anges.

Fast det är de ju. Mindre värda. Arbetssökande alltså. Utom om de röstar på SD, då renas de som genom bot liksom. Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Leya skrev 2012-10-03 08:36:51 följande:
    men lägg av Dorian. du vet själv hur hans/hennes debatteknik har sett ut sen många rader tbx.

Har hen kallat någon för en "bot" någonstans, eller något lika menlöst? Visa gärna vart i så fall.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 08:41:32 följande:
    Tänkte reda ut det här lite. Det är ju synd att du ska behöva missuppfatta.

Jag har inte skrivit ett ord om  att mördarnas enda motiv var könsrelaterat, eller hur?

Jag har skrivit att de dödas enbart på grund av sitt kön. Som i alla fall av diskriminering och förtryck så är inte motivet det centrala, utan hur det påverkar offren.

Kvinnorna i t.ex. Kongo och barnen i Kina dödas inte på grund av något de har gjort eller sagt. De dödas inte på grund av nationalitet eller hudfärg. Att mördarna väljer just precis de offer de gör beror ENBART på kön.

Och du må tycka att det inte är relevant i den här tråden. Jag tycker det är väldigt relevant. För den här tråden verkar ju egentligen inte handla om ett ord speciellt mycket. Ilskan som ordet väcker verkar ju inte ha speciellt mycket med ordets könsneutralitet att göra, utan verkar mest handla om att folk är rädda för feminism eller tycker illa om feminism.
    Och tråden är därför ett bra exempel på att detta ämne är ett av de som är svårast att diskutera av alla. Och det är tragiskt eftersom det är så viktigt. Och ännu mer tragiskt är  att man inte ens kan diskutera de fall där förtrycket är självklart, som t.ex. i Kina, utan att folk t.ex. väljer att märka ord...

Kan bara instämma.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-10-03 13:54:46 följande:
    Nej jag citerade ur V:s partiprogram för att illustrera att det verkligen inte existerar någon statsfeminism.

Helt korrekt, det existerar inte någon statsfeminism. Litet lustigt att du just tog det från ett parti som har typ sååå mycket att säga till om också.

Är det förresten något i den texten du inte håller med om, i så fall vad?  
  • Dorian Ertymexx
    Västjämtland skrev 2012-10-03 14:15:41 följande:

Så du anser att kollektiv skuldbeläggning är en bra sak?
    Dvs, att det en enskild/enskilda individer gör skall belasta hela gruppens tillhörighet? 

*nyfiken*

H

Nej, och det är inte heller vad som avses. Det som avses är att vi alla har ett ansvar. Det är inte mitt fel att det finns ojämlikheter i samhället, men det ÄR mitt ansvar att bidra till att minska dessa ojämlikheter, inte öka dem, även om det kanske ibland betyder att jag får mindre bit av kakan än tidigare. Det kallas rättvisa.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-10-03 14:28:14 följande:
    S kvinnorna svamlar också om patriarkatet så jag utgår ifrån att det är något S som helhet ställer sig bakom.

Jasså? Så om några SD-are uttrycker sig rasistiskt så är det helt okey för mig att mena att hela SD står bakom det, och anklaga hela partiet för att vara rasister? Wow, dåså, då ska jag referera tillbaka till dig nästa gång någon säger att SD inte är rasister!
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 14:57:07 följande:
    Lite av varje. Axiomet "kvinnor = viljelösa och förtryckta offer" har jag dock gett uttryck för tidigare i tråden så att jag upplever saken så är ingen nyhet.

Så om man försvarar ett intresse så är det samma sak som att mena att gruppen vars intresse man värnar om är "viljelösa och förtryckta offer"? När man kämpade emot löntagarfonder på ett politiskt plan så betydde det att arbetsgivarna och företagarna var viljelösa offer alltså?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 15:11:10 följande:
    Ändå ska det göras riktade satsningar i syfte att hjälpa kvinnor välja "rätt", sanktionerade ovanifrån. För de kan ju inte starta företag eller välja "rätt" utbildningar av egen kraft.

Så... om vi ponerar att samer (helt för argumentets skull, jag har inget emot samer) inte kan hitta jobb, och staten går in och gör satsningar för att de ska flytta söderut och utbilda sig för jobb som finns, så är samerna alltså som grupp "viljelösa offer"?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 15:20:20 följande:
    Ja, jag får liksom inte ihop det där. Å ena sidan ska mansrollen problematiseras och dissekeras och omdanas, å andra sidan verkar mycket av det "traditionellt manliga", t.ex. karriär, makt, pengar, vara sådant kvinnor i större grad vill uppnå i dag. Man vill alltså å ena sidan skapa en "modern mansroll", å andra sidan strävar man fortfarande efter att i viss mån passa in i den "omoderna".

Då ska jag försöka förklara. Det är inte MANSROLLEN som ses som positiv, utan att ha tillgång till ekonomisk, politisk och social makt, något som fortfarande till stor del är i långt högre grad männens händer än i kvinnornas. Så vad feminister är ute efter är att luckra upp de normer och traditioner som utesluter kvinnor från styrelserummen. För dessa finns, vare sig du tror det eller inte.

Vad gäller mansrollen så ÄR den snäv. Om en kvinna går ut på gatan och gråter så får hon troligen frågor om hur det är, stöd och hjälp. En man som gör samma sak ses oftare som patetisk. Kvinnor får pussa och krama på varandra utan att det ses som konstigt - gör män samma sak utanför fotbollsplan riskerar de att få spö. PÅ fotbollsplan är det helt okey, utanför är man en "bögdjävel". Vill en kvinna klä sig manligt är det allt mer okey numer (utom för småflickor tydligen), men en man som klär sig litet mer feminint åker återigen på spö, fysiskt eller socialt. En man som vill jobba med barn riskerar långt, långt, LÅNGT oftare att ses som pedofil, och män ses som sämre föräldrar, vilket gör att män i lägre grad får ensam vårdnad än kvinnor. Och, inte minst, som du sagt själv, mansrollen gör att man ser det som naturligt att det är männen som ska ut för att döda och dödas, fastän kvinnor är minst lika kapabla att föra krig som män. DET är de problem som finns med mansrollen, bland annat.

Är det saker du tycker att feministerna ska sluta försöka åtgärda, och i så fall varför?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-10-03 15:37:58 följande:
    Ja kvinnor i Sverige är ju så förtryckta att de inte kan gå till Konsum utan manlig eskort, de får heller inte studera på högskolor utan hänvisas till husmorskurser av onda patriarker Solig

Skitkul. Hade det inte varit för feministerna hade det fortfarande varit så, ja. För det var inte så länge sedan kvinnor inte fick tillgång till högre utbildningar.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-03 15:40:00 följande:
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?

Feminism och humanism har en del gemensamt, men också en del olikheter. Många humanister är, tyvärr, rätt blinda för problemen som finns i väst. Och inte alla feminister är humanister. Humanister är ofta liberaler, något som i sig skapar en del problem för de feminister som inte själva är av liberal politisk åsikt.

Jag har märkt att många stör sig just på namnet "feminism". Jag tycker det är milt sagt fånigt. Det är ett gammalt namn på en gammal rörelse. Litet som att ondgöra sig över att Sverige heter Sverige istället för SveaGötaSameland (eller i valfri annan ordning).  
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 15:41:16 följande:
    Allt hänger ihop. Där ingår också att mansrollen hänger ihop med det "typiskt manliga" medan kvinnorollen hänger ihop med det "typiskt kvinnliga". Att ha tillgång till makt är med andra ord enligt det du skriver ovan något som åtminstone historiskt har ingått i den så problematiska "mansrollen". 

Jag förnekar inte problemen du nämner, men jag upplever inte heller att feminismen gör särskilt mycket för att åtgärda dessa. Inte så länge man, då man påtalar problem som drabbar män, utmålas som "vit kränkt man" (den mest politiskt korrekta förolämpning som finns) eller avfärdas med ett "sluta whina, gör något för helvete i stället för att bara GNÄLLA".

Feministerna är helt enkelt, som jag ser det, mer intresserade av att få in fler kvinnor i styrelserummen och säkra "makt" för den egna gruppen än att se saker och ting i sin helhet. T.ex. verkar det vara påfallande många som inte förstår det jag menar är synnerligen basal kunskap, nämligen att mans- och kvinnorollerna är beroende av varandra.

Fast det är som sagt vad du SER, ja. Problemet är att försöken till att luckra upp mansrollen ses som precis lika misstänkliggjorda. När folk säger att pojkar ska få klä sig i rosa klänningar, lika självklart som att små flickor ska få klä sig i blå, tåliga lekkläder, så reageras det ofta långt mer på pojkarnas rebelliskhet än på flickornas. Och det reageras hårt, det tror jag du också märkt. En pojke som frivilligt och utan inblandning klär sig i rosa tyll får inte skäll; föräldrarna får skäll för att göra pojken till en "slagpåse för feministerna". Det är i nuläget ett hårt tabu mot pojkar i rosa (ironiskt nog inte mot män i rosa; laxrosa är vanligt bland vissa grupper som har hög status).

Och det är väl inte så konstigt att feministerna vill se mer makt i kvinnornas händer! Om du tillhörde en grupp som bestod av hälften av befolkningen, men er grupp bara hade en bråkdel av inflytandet, och en stark grupp som medvetet eller omedvetet motarbetade en förändring, hade inte du också jobbat för att förändra läget? Det är ingen ondskefull komplott, det är ett försök att få till balans och jämställdhet.    
  • Dorian Ertymexx
    Västjämtland skrev 2012-10-03 15:45:39 följande:
    Jag är skeptisk.

Så länge den så kallade "vetenskapliga"  grenen av Feminismen  har sådana här "vinklingar" på sin verksamhet.

Då känns det inte trovärdigt.     

www.genus.se/meromgenus/forskare-berattar/Mas...

För att citera ett klokt och sammanfattande uttalande!

" Genusvetare studerar inte ‘mannens problem’, de studerar ‘mannen som problem’."

Har man ett förutbestämt fokus på sin verksamhet så blir ju resultatat färgat och felaktigt! 

H
    Det är en minoritet av feminsterna som står bakom det uttalandet, det kan jag garantera. Jag står inte bakom det.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 15:49:05 följande:
    Fast då snarast som ett utfall av mansrollen. Kvinnor gör som de gör och väljer som de väljer på grund av de av patriarkatet uppställda strukturerna. Och helt utan egentliga incitament.

Könsrollerna spelar stor roll för varandra, inte tu tal om det. Men när "allt" bottnar i det manliga, manlighet och mansrollen blir det nästan parodiskt. 

Ingen säger att "allt" bottnar i det. Du ser saker som de är nu - du ser inte att kvinnor slagits mot kvinnorollen väldigt, väldigt länge. Problemet är att det inte går att få till jämställdhet så länge som männen är fast i gamla roller och föreställningar om hur vi "ska" och "måste" vara. Och i motsats till vad du kanske tror (rätta mig om jag har fel) så är mansrollen långtifrån enbart männens ensak - även kvinnor har en viktig del i att förändra mansrollen. Så länge som det finns kvinnor som fnyser åt gråtande pojkar, och som enbart vill ha "riktiga män", så kommer det bli svårt att rubba mansrollen. Det är mansrollen som behöver luckras upp, ja, men det är INTE enbart ett jobb för männen.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-03 15:51:50 följande:
    Det du skriver är ju sant. Fast är det verkligen vad feministerna strävar efter? Att exempelvis hjälpa män som vill jobba på förskolan... Om det nu är som du beskriver borde väll feminism istället kallas för humanism. Eller har jag missuppfattat dig helt nu?

Delvis undrade jag hur du menade så jag skulle självklart uppskatta om du svarade på min fråga ovan.

Gällande vad du tycker om att folk stör sig  på namnet feminism så får du nog acceptera detta tyvärr. Lika mkt som jag får acceptera att du anser att många humanister är rätt blinda för problemen som finns i väst.

Jag trodde jag svarat på din fråga!? Precisera gärna är du snäll.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!