• Plutteli

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 21:45:24 följande:
    Vi snackar alltså om en hal väg som vi leder unga inpå, "slippery slope" som man säger på engelska.
    Du inser att PRECIS så tyckte man för sissodär 100 år sedan också när kvinnor tilläts ha byxor och börja studera, för att inte tala om mot slutet av 50 talet när kvinnor fick börja plugga på universitet även inom "manliga" områden som matematik och medicin!

Hur känns det att själv ha varit del i ett könsexperiment, att tillåtits gå en "slippery slope"? Mår du dåligt? Är du förvirrad i ditt kön?
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-24 11:37:29 följande:
    Hysch, tig kvinna, historieskrivningen är en del av det onda genusdokumentet, egentligen var män ALLTID hårda vikingar och kvinnor ALLTID veka våp, 1700-talet fanns helt enkelt inte!!!! Flört
    Ptja, de saker jag räknade upp var ganska så förhärskande från ca 1100 och framåt med undantag för peruker och korsetter och varierande höjd på klacken ;)
  • Plutteli
    Anonym skrev 2012-07-24 12:42:01 följande:
    Visst att språk ändrar sig men det är direkt superlöjligt att man skakalla någon för "hen" bara för att inte störa tex barnets "integritet" o att denne skall skyddas från att klassas in i han eller hon. Ta tex detta som exempel det var inte längesedan nån unge på tåget hade frågat en annan mamma om dennes unge var enpojke eller flicka nä då var det ju en hen... Ganska löjligt ävenom man skulle vara transa fångad i en en kvinnas/mans kropp så är man det somkönet är. Man är man eller kvinnainte en "hen". Det skulle vara som att man fårinte säga jag är 40 år gammal nä.. Jag är en "ålder"  min argument -Jag känner mig inte som 40 år gammal varför ska jag då ens påstå att jag är 40? Trots att jag ser ut som jag är 60..Nä åldrar kan man ju inte lita på det är ju inte så som man känner sig...
    Å de som inte är antingen man eller kvinna då? De som föds med en kombo av fitta och kuk, eller inget kön alls? De som inte känner sig som antingen eller? Eller de som BORDE ha utvecklats till pojkar i magen men inte gjorde det och därför har manlig kromosomuppsättning men en fitta (och ickefungerande äggstockar)?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 13:41:37 följande:
    PS det har återigen inget med "hen" att göra. För mig är "Hen" en social konstruktion och inget riktigt ord.

Förlåt, men hur i helvete tror du att språk uppstått öht?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 14:15:20 följande:
    Ah, du menar att Anette Skåhlberg inte fattat?

SÅG MIG, varför görs det isf barnböcker där man BYTER UT HON OCH HAN MOT HEN?
    "Ki*vi och nånting hunden" är bara ett exempel.
    För att könet inte alltid har betydelse!
    För att i tex Kiwi och monsterhund gjordes en bok där barn av BÅDA könen lätt skulle kunna identifiera sig med huvudpersonen eftersom personen kan vara både kille eller tjej.

Några exempel på hur kön spelar roll och varför böcker med "könlösa" huvudpersoner kan vara bra:
    * Harry Potter skulle egentligen ha handlat om en tjej, men författaren bytte till en kille för att få både tjejer och killar att läsa böckerna. Med en tjej i huvudrollen är det i princip inga pojkar som läser boken.
    * Om boken har en könad huvudperson gör det att barn som läser boken tänker "aha, såhär borde jag också bete mig som har samma kön" samtidigt som de barn som INTE passar in i hur huvudpersonen är känner sig exkluderade. Eftersom kvinnliga vs manliga huvudpersoner generellt gestaltas väldigt stereotypt ger det också väldigt snäva ramar för barnen att förhålla sig till och fler barn som hamnar utanför dessa och mår dåligt.

F.ö är det inget nytt med böcker med könlösa huvudpersoner bara det att de inte kallats hen tidigare.
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-07-25 23:50:25 följande:
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
    Hen, används när könet är okänt, om personer som inte ser sig som en hon eller han och slutligen i situationer där könet inte är relevant!
    När folk på FL tex skriver hen om sina barn så är det ju för att det i kontexten som är här anser att barnets kön inte är relevant för det som berättas.
  • Plutteli
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 09:23:51 följande:
    Om det nu handlar om att inte sätta flickor och Pojkar i olika fack, typiskt flickor och typiskt pojkar så finns det väl en rad olika bra saker att jobba med,tex på dagis och hemma! Men låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar och låt dom stället få samma förutsättningar, förneka inte vilket kön dom här, det tycker jag verkar konstigt! Typiskt äldre präktiga mammor och pappor är min erfarenhet!
    Äldre? *fniss*
    Jag är 26 ;)
    Hur som, varför kan man inte BÅDE arbeta med att ge barnen samma förutsättning oavsett vad som finns mellan benen och samtidigt använda hen i situationer där könet är oviktigt?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby:
    Innan du ens gör ett försök att påstå att jag hoppade på dig så, detta var vad jag skrev allra först i tråden:
    "Räknar man alla som föds som hemafroditer med blandade kön samt alla som föds med allehanda roliga variationer av könskromosomer (Tex ser ut som helt som en kvinna men har XY kormosomer) så är det ca 10% av befolkningen som INTE är rakt av man/kvinna. Sug på den!"

På det svarar du:
    "Ursäkta, men ud är ju körd i botten. Ska man räkna manhaftiga flickor som pojkar? Och feminina pojkar som flickor??? Du har visst inte tagit din medicin.

hermafrodit = någon som FÖDS med bägge KÖN."

Så tja, glassplittret yr när du gör ett försök att anklaga Dorian för att ha en dålig debattstil.
  • Plutteli
    Anonym skrev 2012-07-26 17:55:01 följande:
    OK. Och när du säger "hen" i något sammanhang så är det väl för att du inte vet könet på den du talar om! Du säger väl inte lilla Lisa är varm "hen" har nog feber! I denna "hendebatt" som jag inte fattar varför den finns så verkar det vimla av folk som menar att "hen" ska beteckna ett slags "tredje kön eller ickekön"!!! Man använder väl "hen" för att slippa upprepa han/hon, Honom/henne flera gånger i tal och skrift?? Snälla Dorian håll med mig!!
    Hen kan BÅDE användas när man inte vet könet på en person eller som "ett tredje kön" för personer som inte identifierar sig som kvinna eller man.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!