Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 14:15:20 följande:
Ah, du menar att Anette Skåhlberg inte fattat?
SÅG MIG, varför görs det isf barnböcker där man BYTER UT HON OCH HAN MOT HEN?
"Ki*vi och nånting hunden" är bara ett exempel.
För att könet inte alltid har betydelse!
För att i tex Kiwi och monsterhund gjordes en bok där barn av BÅDA könen lätt skulle kunna identifiera sig med huvudpersonen eftersom personen kan vara både kille eller tjej.
Några exempel på hur kön spelar roll och varför böcker med "könlösa" huvudpersoner kan vara bra:
* Harry Potter skulle egentligen ha handlat om en tjej, men författaren bytte till en kille för att få både tjejer och killar att läsa böckerna. Med en tjej i huvudrollen är det i princip inga pojkar som läser boken.
* Om boken har en könad huvudperson gör det att barn som läser boken tänker "aha, såhär borde jag också bete mig som har samma kön" samtidigt som de barn som INTE passar in i hur huvudpersonen är känner sig exkluderade. Eftersom kvinnliga vs manliga huvudpersoner generellt gestaltas väldigt stereotypt ger det också väldigt snäva ramar för barnen att förhålla sig till och fler barn som hamnar utanför dessa och mår dåligt.
F.ö är det inget nytt med böcker med könlösa huvudpersoner bara det att de inte kallats hen tidigare.