• Plutteli

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-07-21 23:20:27 följande:
    Glöm din dröm! Det finns fortfarande två, TVÅÅÅÅ kön. Och en kombo i mycket mindre omfattning.
    Jag skiter väl i att den där tönten drar upp folk som är gravt handikappade. Det säger mer om denne än om mig.
    De flesta med variationer på könskromosomerna har inget annat "fel" än att de är infertila, så hur är det att dra in gravt handikappade för att ett fåtal av de som har "fel" könskromosomer har inlärningssvårigheter? Gravt handikappad är man om man inte kan leva ett något sånär normalt liv utan ständig hjälp.
  • Plutteli
    Anonym (Hen-rik) skrev 2012-07-21 23:26:19 följande:
    Ta Caster Semanya som exempel. Löparstjärnan som nu är Sydafrikas fanbärare i London-OS. Sprang ifrån alla de andra tjejerna på 800m. Ser ganska grabbig ut - blev avstängd och utsatt för massa könstester. Det visade sig att hon hade både mutta och livmodern, men ev också ngn form av interna testiklar, fast inte fungerande som normala mans-testiklar. Får fortsätta tävla som kvinna, efter mycket om och men.Kategoriseras inte som hermafrodit.
    Precis. Det finns miljontals variationer på könen om man drar in hormoner i det hela också. Det finns kvinnor med två fungerande livmödrar tex, är de dubbel kvinna då? Det finns män med extra testiklar, män med livmoder och kvinnor med testiklar osv osv osv. Variationerna är som sagt oändliga och vad man har mellan benen är inte det enda som avgör vad för kön man har. I sjukvården definieras det främst utifrån vad patienten säger att den har för kön, därefter genom att kolla kromosomerna i ett DNA test, aldrig någonsin genom att dra ner brallan och kolla mellan benen på patienten. 
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 00:25:17 följande:
    Fel. Snackar vi extra kromosomer här så snackar vi ganska så rejäl Downs syndrom etc.
    Nej, det blir inte alls så, den vanligaste formen är ju tex att personen har fel könskromosomer, tex XY men ser ut som en kvinna, de har inga andra fel än infertilitet. Den vanligaste versionen av extra könskromosom är män som har en extra Y kromosom. De är infertila.

Citerar från informationssida från karolinska sjukhuset:
    "Könskromosomavvikelser: utgör de avvikelser som drabbar könskromosomerna. Generellt medför dessa inte lika allvarliga symptom som de som involverar autosomerna. Flickor med avsaknad av en X-kromosom har bara 45 kromosomer, ett tillstånd som kallas Turners syndrom. Detta medför bland annat kortvuxenhet och infertilitet. En del av problemen vid Turners syndrom kan idag avhjälpas med medicinsk behandling och i Sverige finns regionala Turnercentra samt ett utarbetat vårdprogram. Pojkar och flickor med en extra X eller Y-kromosom, XXX, XXY eller XYY, har en ökad benägenhet att få vissa psyko-sociala problem. De blir ofta längre än genomsnittet och pojkar med XXY är infertila."

Dvs, de är normalt sett infertila och har oftare psykiska problem, vad som är hönan och ägget där är ju dock svårare att säga (har de problem för att de har en extra kromosom eller har de problem för hur de behandlas pga av det).

Från en sida om Intersexualitet:
    "

Super-X syndrom (XXX och XXXX)

Dessa personer föds som kvinnor och detta syndrom upptäcks i de flesta fall aldrig. Eftersom endast en X-kromosom är nödvändig i en cell och de andra stängs av, fungerar dessa personer normalt även om de finns en förhöjd risk för utvecklingsskador och infertilitetsproblem.

XYY syndrom

Dessa personer föds som män. Eftersom XYY-män är överrepresenterade i fängelser trodde man under en period att den extra Y-kromosomen gjorde dessa män mer våldsamma än andra ("dubbel-Y"). Det har visat vara fel. Anledningen är istället att dessa män kan ha lägre IQ än genomsnittet och därför åker fast oftare. De har också markant större kroppslängd vilket gör dem lättare att identifiera.

Klinefelters syndrom (XXY)

Dessa personer föds som män. Klinefelters syndrom beror på en kromosomförändring hos fostret. Istället för de vanliga 46 kromosomerna har en person med Klinefelters syndrom 47 kromosomer, den extra kromosomen är en könskromosom. Man brukar beteckna detta 47(XXY). Fram till puberteten kan man inte visuellt se några olikheter mellan en vanlig pojke och en pojke med Klinefelters syndrom, men efter puberteten är följande symptom vanliga:

Armslängsavståndet överstiger höjden med mer än 3 cm
    Inget eller lite kroppshår och ingen skäggväxt
    Högt röstläge
    Minimal muskeltillväxt i armar och ben
    Orkeslös eller dåligt med energi
    Små testiklar
    Utvecklad bröstvävnad (inte bara fett, utan verkligen fasta bröst).
    Relativt sett låga nivåer av testosteron
    Relativt sett höga nivåer av östrogen
    En del personer med Klinefelters syndrom är transsexuella kvinnor. Andelen transsexuella kvinnor med Klinefelters syndrom anses allmänt vara något högre än bland befolkningen i gemen.

Tuners syndrom (X0)

Dessa personer föds som kvinnor. Endast en könskromosom finns (X). Dessa personer upptäcks ofta av sjukvården redan innan de uppvisar fertilitetsproblem eftersom de har en kroppskonstitution som är typisk: Ovanligt kort kroppslängd, osv.

Genetisk mosaik (XX/XX, XY/XY och XX/XY)

Genetisk mosaik uppträder när ett ägg befruktas av två spermier eller när två foster växer samman tidigt i fosterutvecklingen (sammanväxt på ett senare stadium ger siamesiska tvillingar). Cellerna i kroppen har olika kromosomuppsättning. Detta kan ge upphov till intersexualitet när det skulle blivit tvillingar med olika kön. Då har vissa celler kromosomuppsättningen XX och andra celler XY. Om tillräckligt många celler sänder ut TDF (Testes Determining Factor - ett enzym som bildas av en gen i Y-kromosomen) så kommer testiklar att bildas och barnet föds som pojke. Annars föds barnet som flicka. En del transsexuella har visat sig vara genetiska mosaiker."

Så, du har käpprätt fel (igen) om att personer med extra könskromosomer skulle ha allvarliga handikapp, det stämmer helt enkelt inte alls. (Det är alltså en stor stor skillnad på att ha en extra KÖNS kromosom och en extra kromosom av annan art som vid tex Downs)
  • Plutteli
    Faber skrev 2012-07-21 23:49:02 följande:
    Så jag antar att Pernilla Wiberg inte är kvinna?
    Tja, så vitt jag vet definierar hon sig som kvinna så då är det väll klart hon är en kvinna. Betyder det automatiskt att alla andra som ser ut som tjejer/kvinnor också måste vara det?
  • Plutteli
    Faber skrev 2012-07-22 13:40:44 följande:
    Har du ett kvinnligt könsorgan så är du kvinna, allt annat är av akademisk betydelse. Antag att Jennifer Lopez skulle svära som en bortsbindare, gå bredbent och syssla med boxning samt tugga tobak och anse sig själv som man. Hon är fortfarande en kvinna.
    Om hon har ett kvinnlig könsorgan, manliga könskromoromer och testiklar vad är hon då?
    Det kön du har är det kön du säger att du har, vad som finns eller inte finns mellan benen är av sekundär (om ens det) betydelse. (F.ö känner jag få män som svär som borstbindare, går bredbent, pysslar med boxning och tuggar tobak... ser inte vad det har för betydelse för könet?)
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 16:20:42 följande:
    Äntligen en vettig person.

Trots allt förbannat snack om kromosomer så finns det FORTFARANDE bara två kön samt en kombo! Jag förstår inte vad det är "hen"-förespråkarna försöker uppnå? Förstår någon?
    Hen= Ett ord som använd när man inte vet könet på en person, alt när könet inte har en betydelse eller om personer som inte är man eller kvinna.

Kön: Två olika alt. blandningar av dessa två. Dvs ca 10% av befolkningen är INTE antingen man eller kvinna utan blandningar av dessa två och hos majoriteten syns det inte på utsidan! För att underlätta hade det varit bättre med ett tredje juridisk kön för alla de som inte är man eller kvinna eftersom det trots allt är en betydande del av befolkningen.
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 16:37:09 följande:
    Fast det ÄR ju inte en betydande del av befolkningen. Jag vill ha källa på de där 10 procenten. Enligt min källa är det mycket lägre än så!
    10% ÄR en betydande del. Det stämmer att bara runt 0.33% är hermafroditer, men inräknat de med kromosomavvikelser är det ca 10% (svårt att säga exakt eftersom alla inte upptäcks). Du är så fokuserad på de som har missbildade könsorgan medan du helt vill blunda för de som kroppsligt ser precis ut som ett visst kön, men känner sig som det motsatta och har könskromosomerna som stämmer överens med vad de känner sig som. F.ö, på vilket sätt skadar det DIG att de som inte är man eller kvinna får må lite bättre över att det finns ett tredje juridisk kön eller slippa kallas för "hon" eller "han" när det inte överensstämmer med vad de ser sig som?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 17:35:02 följande:
    Jag vet inte hur många gånger jag måste säga detta för att det ska gå in i din tjocka skalle:
    SKITER I VAD DU KÄNNER DIG SOM! Vi delar FORTFARANDE in människan i maskulinum och femininum! För din skull kan vi föreslå en till, nämligen en avart!
    Jag behöver inget tredje kön för egen del, vad har du fått det ifrån? Men till skillnad från dig kan jag se behovet hos ANDRA. Är du så satans rädd om ditt kön att du tror att det utplånas för att ANDRA inte är antingen man eller kvinna? Varför ska det tredje juridiska könet kallas för en avart? Varför göra det så respektlöst som möjligt istället för omvänt med respekt för individerna?

Ungefär 0.3% av alla barn som föds diagnostiseras direkt med en kromosomavvikelse. Senare ökar siffran när barnen blir större och avvikelserna kan upptäckas. Många som har fel på könskromosomerna upptäcks aldrig eftersom det inte märks på personen. 10% är en uppskattning vilket jag läst om i en bok, inte på nätet. Google it ;)
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:03:44 följande:
    Nu får du vara lite snäll, jag skrev ju trots allt: "Kanske?"
    Det rätta är "surt, neutralt, basiskt" va? Jag kände på mig att jag hade fel. Jag tyckte aldrig om kemin.

Hörrudu jag har bott i England. Jag har fått lära mig från engelsmän vad "fanny" betyder och de har aldrig sagt annat! Att det skulle betyda "fitta" är säkerligen ett amerikanskt påfund. T o m Monty Python använder ordet "fanny" som betydelse "bakdel".

Jag förstår inte... en kvinna vill väl inte bli beskriven som ett neutrum? Inte en man heller, väl? Vad är det för konstig värld du lever i? Det är Man, Pojke, Kvinna, Flicka och sen är det de här andra konstiga Tiina Rosenberg-typerna och transorna m fl som vill vara "hen"... låt dem leka i deras sandlåda då. Låt dem kalla sig för subjekt istället för objekt. Subjekt är lägre än objekt, ett objekt är åtminstone nåt, subjekt - där tas du som person ur ekvationen! Men jag är kvinna och jag vill bli beskriven främst med mitt namn, men om andra talar om mig så vill jag att de säger "hon". Inte "hääääääään".
    Om andra talar om dig så vet du i 99% av fallen inte vad de kallar dig ;)
    Vad händer om de inte kallar dig kvinna utan kanske, o hemska tanke: FÖRÄLDER (om du nu har barn dvs)! Eller inte vet ditt namn? Eller helt enkelt ger blanka fan i vad du har för kön? Imploderar världen om du inte i första hand är en kvinna, i alla lägen, jämt, 100% av tiden? Är du på nått vis mer kvinna för att folk ständigt påtalar det? Blir du mindre kvinna om nån säger hen istället för "den" om dig ifall de inte vet kön/ditt namn?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:34:41 följande:
    Plutteli, du är ett troll. Om du läst det ur en bok så får du åtminstone meddela vad boken heter och vem som skrivit den! Det kan väl inte vara så svårt!? Nej du, ditt 10% kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner.

Jag är så sabla trött på den här debatten! "Hen" kommer aldrig ta sig in i vardagsspråkbruket hos den genomsnittlige svensken, och "hen"-förespråkarna borde se sig besegrade! Fan vad jag blir trött.
    Jag förstår inte vem som skulle VILJA subjektifieras ens?
    Ja, vem fan vill vara ett subjekt, vi får nog kapa han och hon orden ur vår vokabulär illa kvickt! Usch och fy alltså! Alla ska vi minsann vara Man och Kvinna så det så. "Vad ville kvinnan?", "Varför ville flickan inte ta på sig blöjan?", "Men herregud, pojken har ju bajsat på sig! Varför byter du inte blöja på vår son, pojken kan ju få sår i rumpan!"

Hon och Han är ju helt onödiga ord!

Och nej, jag är inte ett troll, det står i denna bland annat: www.adlibris.com/se/product.aspx
    (Med tanke på att jag, bokstavligt talat, läst över 1000 böcker är det liiite svårt att komma ihåg exakt vad man läst i vilket bok och vem som skrev den hela tiden)
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!