Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Anonym (KVINNA) skrev 2012-07-20 11:31:21 följande:
    Absolut ingen kränkning, men vill du bli kallad för HEN så varsågod =)

Jag är halvungrare, så jag är van vid att kallas "hen" (eller "ö" på ungerska). Inte för att folk brukar tala om mig i tredje person när jag är med, men, du vet...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2012-07-20 11:43:28 följande:
    Måste hålla med även om jag inte är lika upprörd som du. Syftet är visst att i någon mån neutralisera skillnader mellan könen. Och det uppskattar jag inte. Dessutom finns det risker behäftade med att inte kalla saker vid deras rätta namn. Sovjets ledare kallade sina underlydande för "kamrat" och kallades detsamma tillbaka, men inte fan var de kamrater. Att hen med tuttar och hen med snopp kallas för samma sak betyder inte att hen med tuttar kommer bli behandlad på samma sätt som hen med snopp.

Ja, för i Finland så märks det verkligen hur avkönat det blivit av att i några tusen år ha använt "hen"... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    hundpuss skrev 2012-07-20 11:48:55 följande:
    Därför att jag har fått höra att det även kan innebära att det är en blandning, dvs att man inte vet eller inte vill välja. Kan erkänna att jag inte är så insatt i debatten, tycker den är dö-töntig. Och det är lite det jag menar, man vet väl vem man är?

Och varför är det krånligt att skriva "barnet" eller liknande istället för hen?  

Tja, varför är det krångligt att skriva "hen" istället för det längre "barnet"?

Och nej, inte alla är män eller kvinnor, som jag skrev tidigare.  
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2012-07-20 11:52:05 följande:
    Vem kom på ordet hen, och introducerade det med framgång? och vilka tankegångar låg bakom?

Hen kommer från finskan, där det som i andra finsk-ugriska språk inte finns könade tredje person. Vem som introducerade det är omöjligt att veta. Tankegången låg i, tror jag, att det finns många som ogillar att ses som ett kön, och att det finns många som är mellan eller bortom gängse könsdikotomi. Hon och han räcker helt enkelt inte. Sedan är det dessutom ett bra pronomen för människor vars kön man inte vet.
  • Dorian Ertymexx
    joliisb skrev 2012-07-20 11:56:42 följande:
    Håller helt med !!! Okej att man kan kalla en ofödd bebis "hen" då, när man inte tagit reda på könet. istället för att säga "den" eller så.. men annars är man TJEJ eller KILLE! Aldrig både och !!
    På "vårt" sjukhus har de bytt ut namnlappen man får på sin bb vagn till gröna bara för att de ska vara neutrala ist för rosa å blå de var innan... Detta stör mig... (jag gillar att spara dessa saker) och fick en son -11. med blå  lapp. Får jag en dotter vill jag ha en ROSA får jag en pojk till vill jag ha en BLÅ!! Bara en skit sak. men vi är olika, låt oss vara olika. dessutom med dessa rosa å blå lappar kan man ju kika efter vad de andra fått när man går där med sin vagn. Låt oss vara pojkar eller flickor!! Sen är de självklart att vi ska behandlas lika, få samma lön osv osv. MEN pojkar har snopp, flickor har slida. VI ÄR OLIKA, LÅT OSS VARA DET!!! 
    Tryck på "visa endast" på mig och läs vad jag skrivit. Det stämmer helt enkelt inte, det finns många som är både och. Tekniskt sett är vi alla, även du och jag, både och, bara i mindre grad än vissa andra. Kön är inte absolut, det är väldigt flytande.
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-07-20 12:14:55 följande:
    Vad har det med färger att göra?
    Du kan inte på allvar mena att kön har en färg.

Jodå, och färgblinda blir ALLTID könsförvirrade!! Tungan ute
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-07-20 12:24:26 följande:
    Det är väl lite väl konpiratoriskt att ana sig till en dold agenda bakom bruket av ett ord som "hen".

Språkets ägare är användarna, och ord eller betydelser av ord som fyller ett tomrum i språket brukar kunna etablera sig och bli en del av ett praktiskt fungerande språk.

Det är nog troligt att hen så småningom även blir en lika självklar del av muntlig kommunikation som det idag håller på att bli av den skriftliga. 

Att sedan betydelsen av ordet fungerar som någon form av intelligenstest har säkert inneburit att spridningen har gått snabbare än annars. 

tänk om folk varit lika medvetna och kritiska när ord som "bidragsberoende" var poppis... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:27:17 följande:

Jag skrattar åt att man kan "hata" ett litet ord och tycker man bör förstå skillnaden mellan att vilja sudda bort kön och sudda bort förutsättningarna/begränsningarna könet kan innebära.

Samma sak ju, om folk kan ha frihet i sin könsnorm så kan de ju välja FEL!!! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:36:06 följande:

True that. Ååååh att man alltid ska behöva tänka steget längre liksom!

Så är det om man är en korkad feminist!! Tungan ute
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-07-20 12:36:43 följande:
    Vill man ha svar baserade på folks uppfattning om kön så är det enkelt att skriva han eller hon istället, men vanligen är det helt och hållet irrelevant för frågor som ställs här.

Är det ju inte!! Det blir ju olika svar på en fråga om det gäller en snoppbärare eller en vaginabegåvad, förstår du väl!!!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!