• Opcode

Jag hatar HEN!!!

Pallas skrev 2012-07-20 00:25:18 följande:
    Jag kan inte se att dina argument emot ordet "hen" är starkare än något argument för. Snarare tvärtom, åt det reaktionära hållet. Det finns massor med ord som är onödiga i betydelsen "används inte av så många". "Hen" används redan flitigt och är här för att stanna, men vem fan använder "tjejsamla", tex?
    För min del är argumentet glasklart, jag anser det vara fullt onödigt. Jag tänker inte ta till mig det i mitt vokabulär och det var det jag började argumentera för här eftersom det kom in personer som började förolämpa oss som inte gillar ordet. 
    Och då vill man självklart veta vad det är för något fantastiskt man missar eftersom man uppenbarligen är en så korkad idiot som inte förstår detta alla upplysta och högutbildade förstår.

Så ja det är åt det reaktionära hållet på det sätt att jag försvarar mitt val, sedan hurvida Gun, Sven, Gösta, Kim (Som är ett könsneutralt namn dessutom, fler sådana behövs =) använder det eller inte skiter jag i, jag förstår vad det innebär men jag tycker det är fullständigt onödigt och passar inte mitt språkbruk alls.  
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:31:45 följande:
    Är det så du uppfattar könskodningen av ordet "läkare"? För mig är det förknippat med "han", så medveten jag är om könsförutfattade meningar. Det är det som är lite av min poäng.
    Det var det jag sa, dom flesta yrken är förknippade med "han" för att det är män som historiskt jobbat och kvinnorna varit hemma, alt jobbat inom specifika service yrken och senare även tillverkning. 

Men animata substantiv är annars per automatik femininum i Svenskan, Det är därför det heter "Människan, hon tog sina första steg" osv. 
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:40:10 följande:
    Om du ska prata om en transsexuella vänner, vad säger du då? Namnet hela tiden?

Då säger man dom, (sedan antar jag "en" inte skulle vara där utan för att du kom på att en transexuell vän inte var jobbig att nämna vid namn- dessutom ganska naturligt)
  • Opcode
    Anonym skrev 2012-07-20 00:43:45 följande:
    Om man inte pratar gammalsvenska. "Goddag herr disponenten, vill han ha en kopp kaffe?"
    Skiter sig inte det argumentet med "hen" i detta fall att du sannolikt vet vem disponenten är om du pratar med honom eller henne? 
  • Opcode
    Anonym skrev 2012-07-20 00:46:16 följande:
    Jag tycker vi alla mässar det högt och tydligt, så det kanske fastnar i huvudet på en del:

HEN ANVÄNDS OM EN PERSON VARS KÖN ÄR OBESTÄMT.

DET ERSÄTTER INTE "HAN" ELLER "HON" OM MAN VET KÖNET.

GILLAR MAN INTE "HEN" ÄR DET INGEN SOM TVINGAR EN ATT SÄGA DET, DET GÅR BRA ATT FORTSÄTTA SÄGA "HANELLERHON" SÅ MYCKET MAN VILL.
    OCH ATT ANVÄNDA DENNE FUNGERAR PRECIS LIKA BRA.

Så alla nöjda och diskussionen nedlagd. 
  • Opcode
    PolyPond skrev 2012-07-20 00:51:36 följande:
    Den könsneutrala formen är dessutom "denna", har jag lärt mig.
    a sexusböjning antyder femininum vad jag förstått. Men vad vet jag är ingen språkexpert, liksom inte dom flesta övriga 9 miljonerna i Sverige som trots allt använder och ska använda språket.
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:49:27 följande:
    Tycker att "denne" låter jävligt krystat i talspråk.
    Och som sagt det enda konkreta exempel vi fått där "hen" fyller en funktion är i manualer eller instruktionsböcker.

I talspråk har det inte på 14 sidor ännu kommit ett enda exempel som faktiskt är effektivare med "hen" eller "denne", Det enda exemplet jag kan tänka på är "Den som går sist" eller liknande, och vad är det för fel på den?
    Dessutom tycker jag i talspråk är det fullständigt idiotiskt med hen eftersom det uttalas så fruktansvärt likt den.
    Så snart kommer vi säkerligen ha massa folk som springer runt och säger "hen svarta bilen" osv.  
  • Opcode
    Foamy skrev 2012-07-20 01:12:08 följande:
    Nja, riktigt så är det inte.
    Klockan som hon är en kvarleva från fornsvenskan, då man hade tre genus på svenska - neutrum, femininum och maskulinum. På 1300-talet genomfördes en språkreform, då maskulina och feminina ord slogs ihop till ett nytt genus - utrum - och benämndes den. Dock förekommer det fortfarande att benämna vissa substantiv som hon eller han i fall (och även i vissa dialekter), men det korrekta genuset för exempelvis klocka är utrum (reale), och man kan inte hävda att ord per automatik är femininum bara för att de inte har en tydlig könstillhörighet.
    Man kan för övrigt läsa en intressant artikel om just detta i juni-upplagan av Språk.
    I stand corrected.
  • Opcode
    Anonym skrev 2012-07-20 01:15:51 följande:
    Kan du reda upp den non sequiteur du skrev där? Jag fattar inget.

JAJEMÄN, SÅ GÖR DET DÅ. MEN HÅLL KÄFTEN OM NÅN ANNAN VÄLJER ATT ANVÄNDA "HEN".

Herre gud, slåss du lika hårt för att hindra folk att säga "cykel" istället för "velociped"? Det är ju himla onödigt att uppfinna nya ord när det redan finns etablerade som fungerar, ju.
    Du slåss ganska bra du också :) 

Förövrigt velociped är inte den form av cykel som finns idag (trampor fram och man styrde och drev på samma hjul), däremot hade "bicykel" varit ett alternativ som syftar på dom två hjulen där båda används ett för att driva och det andra för att styra så vitt jag vet.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!