• Opcode

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-07-19 23:47:08 följande:
    Eftersom jag antar att du menar "Det är väl snarare tragiskt att det finns folk som inte accepterar att samtliga inte vill använda ordet eller ta det i sitt språkbruk" svarar jag:

Vem har du stött på som försöker tvinga människor att använda ord de inte trivs med? Samtliga personer som jag har hört argumentera för användandet av hen har argumenterat för varför de själva vill använda det. Inte varför andra måste använda det. 
    Ja det var korrekt tolkat, jag tappade bort "inte":t.

Jag har stött på flertalet här i tråden som säger att vi som inte vill använda det eller inte tycker om ordet är låg utbildade tragiska människor osv.

Men det som verkligen är tragiskt är att dessa ryttare på sina höga hästar, oavsett om dom har decennium av utbildningar bakom sig och är "språkvetare" osv osv så majoriteten av folket i Sverige, låg utbildade; Tänk på det nästa gång, vi har fortfarande demokrati här och det är den stora massan som bestämmer. Inte någon självgod akademiker som tror sig veta bättre än alla andra. Det är ett utmärkt sätt att få igång motstånd i en grupp också, hoppa in och försöka förolämpa personer som inte tycker lika som en själv.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Opcode
    Parcae skrev 2012-07-19 23:50:34 följande:
    Blir det bra, tror du, om man skriver en hel bok och konstant skriver bebisen? Som för övrigt är precis lika könsneutral som hen.

Tekniska problem? Nej då, det händer då och då att man måste ringa till en vårdmottagning och får en tid hos någon som man faktiskt inte vet namnet på. Det finns även tillfällen då inte ens sköterskorna vet vem man får träffa utan att det blir den som har tid just då. Och varför jag använder mig av könet? Ja, av samma anledning som man gör det när man faktiskt vet könet. Ta min husläkare exempelvis när jag pratar om henne så upprepar jag inte konstant ordet läkaren. Det låter ju helunderligt.

Och angående rörmokaren. Ja, eller så kan jag använda mig av hen så slipper jag upprepa ordet rörmokaren hela tiden. Det är ju uppenbarligen så att vi är flera stycken som gärna har lite fler ord att välja mellan. Synonymer exempelvis är the shit som alla coola människor brukar säga.

Och apropå min svengelska. Jag undrar lite varför vi aldrig ser så här heta debatter kring låneord...
    Men du menar väl på allvar för helvete inte att du säger "han" eller "hon" till din husläkare? Och oavsett vilket är väl ditt exempel fruktansvärt dåligt i sammanhanget. Nej om man är så korkad att man måste prata i tredjeperson med någon fast det räcker med en fråga "Jag har tid här och ska träffa en läkare, kan du ta reda på vem?" 

Återigen har man inte koll på vem som kommer som rörmockare så känns det ju helt befängt, du står väl inte och pratar "Vad gör herr rörmockare idag då?" "Vill rörmockaren ha en kopp kaffe?" 

"The shit" är väl knappast något som fått speciellt mycket media utrymme, som sagt det enda argument som finns för "hen" är att "denne" låter maskulint enligt vissa.

Men för alldel använd hen, jag ser ingen poäng till det och jag kommer inte göra det.
  • Opcode
    Parcae skrev 2012-07-19 23:55:34 följande:
    Lyssna inte på sånt!
    Vilka ord man vill använda väljer man själv. Vill man inte använda sig av hen så gör man inte och det ska självklart vara frivilligt. Jag slår hellre huvudet i väggen än att använder ordet CD-skiva så jag kan absolut förstå avigheten mot ett ord. Däremot vill jag gärna upplysa de som tror att ordet hen finns för att vi vill att alla ska bli snipp- och snopplösa.
    Det gör jag inte heller, men jag blir irriterad över att det förekommer. Det är betydligt mer respektlöst än att ge någon form av auktoritet eller mandat inom ämnet. 

Nej jag ser också att ordet "hen" har praktiskfunktionalitet i ett fåtal fall, men jag ser som sagt inte vilketfall det är bättre än "den" eller "denne" som redan är etablerade ord.  
  • Opcode
    Marionettdocka skrev 2012-07-19 23:56:25 följande:
    Alternativ 2
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som denne själv icke deltager i eller som denne obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).
    Och jag tycker överlägset alternativ 2 ser bäst ut. Så vi tycker olika. Handlar inte om att det är könsneutralt, jag gillar inte ordet bara helt enkelt. Ser inte poängen med det eftersom det redan finns liknande. Det är ungefär som att "Svenne" skulle bli ett officiellt ord för "Svensk" eller "Svenskmedborgare". 
  • Opcode
    Parcae skrev 2012-07-20 00:02:04 följande:
    Eh, vem fan är det som förolämpar folk egentligen?

Till min husläkare? Nej men kanske om min husläkare. Är du med då?
    Och när det gäller den okända läkaren:
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    nån annan: Varför då?
    Jag: Jo, jag måste be hen att ta det där provet. Det är nåt tokigt nu
    Nån annan: Aha, hoppas det går bra.

Och nej, inte fan pratar jag till rörmokaren.
    Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren ska komma.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Hen skulle komma vid 15

Och varför skulle jag ha koll på vem det är som kommer? Bor man i bostadsrätt så händer det att det dimper ner en lapp i brevlådan. "Mellan 8-16 behöver företaget Rörmoksjävlar tillgång till din lägenhet. De kommer att rörmoka till saker som behövs rörmokas"
    Ja jag ber omursäkt, jag blev bara så irriterad på dom forcerade exemplen.

Hur som helst...
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    Någon: Varför då?
    Jag: Jag ska ta det där provet. Det är något tokigt nu.
    *snip*

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag, Rörmokaren ska komma.
    Någon: När? (Eller När kommer rörmokaren då?)
    Jag: Beräknat klockan 15.
    .*snip*

Jag förstår som sagt inte vad problemet är och hur "hen" gör saker effektivare? Det känns snarare mer naturligt att ha en konversation som går i stil med detta, än något av dom exempel du skrivet. Det jag kan köpa som sagt är manual eller instruktionsböcker, men jag har inget problem med att sådana texter låter formella. Det är betydligt viktigare att informationen framgår klart och tydligt än något annat.

Och om vi ska dra in könsneutrala aspekter i språket måste vi ju definera om iprincip alla ord som slutar på "n" osv, Så som Tiden, Jorden osv. Att svara "hon" på dessa är helt korrekt och om något en "språkbrist" som borde åtgärdas iförstahand om man ska hålla på med sådant här larv. 
  • Opcode

För att förtydliga, det känns tämligen onödig information som inte tillförnågot till en uppgift. om man inte vet om det är en han eller en hon i dom exemplen varför skulle man överhuvudtaget nämna det? Vad tillför det konversationspartnern annat än att det avslöjar man inte har en aning om vem man ska till.

• Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:12:20 följande:
    Va?
    Femininum används per automatik för ord som inte har någon könstillhörighet.

"Vad är klockan? Hon är..." 

"Moder jord" osv osv 
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:13:36 följande:
    Visst kan man göra omskrivningar, men det är ju inget argument mot ett könsneutralt pronomen.
    Argumentet är inte mot ett könsneutralt pronomen utan att det redan finns i form av "denne", jag har bara fått förklaringen att det har en maskulin ton och möjligen något trångsynt.

Ingen har hittils kunnat demonstrera ett exempel där "hen" gör sig bättre än något alternativ som finns, istället formulerar man meningar med intet sägande iformation för att bevisa att det går att använda det i en diskussion, men det tillför inget till vare sig ena eller andra parten annat än att det gör kommunikationen långsammare eftersom man säger onödiga meningskonstrukt. 
  • Opcode
    Parcae skrev 2012-07-20 00:15:53 följande:
    Men det jag och säkert fler här inne vill få fram är att exemplen är inte forcerade. Jag använder mig i stort sett alltid av personens kön när jag pratar om någon. Det kommer naturligt för mig att växla mellan att benämna (ex en kompis) med namnet och sen med hon alt. han, eller en yrkesperson med titeln och sen könet. Vet jag då inte könet på personen (vilket alltså, tro det eller ej, händer hyfsat ofta i mitt liv) så är alltså hen toppen i mina ögon.
    Och så gör även alla andra i min bekantskapskrets. Användandet av hen kommer därmed helt naturligt
    Okej, då förstår jag att det kan vara fördelaktig i ditt fall. Personligen har jag inte den vanan utan referera väldigt sällan till någon jag inte känner till överhuvudtaget. Och idom fall jag vill hemlighålla kön det bli "Jag ska träffa någon" (Men det är väl oftast iofs ganska uppenbart vilket kön det gäller isådana diskussioner iallafall)
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:15:49 följande:
    "Läkaren" är alltså "hon"?
    Just läkaren har väl ett visst genus behäftat liksom dom flesta yrken, men jag antar rent teoretiskt så är det nog femininum på ordet "Läkaren".  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!