Jolle skrev 2012-08-28 20:16:35 följande:
Jag pratar inte om kuken och fittan som social konstruktion, de är ju där de är hur de än ser ut. Det som är socialt konstruerat, menar jag, är hela det paket som kommer med dessa organ. Min fitta blir allas egedom så fort jag blir förlöst. Då vill alla veta "vad det blev för nånting", "vilket kön". Detta är det viktigaste och mest primära av allt. Och så följer ett helt liv av tillrättavisande, manande, uppmuntrande i "rätt" riktning". Övertramp straffas med att man är fel. Inte ska du som har snopp tycka om de där sakerna. Och så räcker man barnet rätt leksak, klädesplagg. Om man sen väljer att ta avstånd från allt det dära så blir det ett himla rabalder., pinsamt och fel. Är inte det lite suspekt? Om nu könsrollerna är så himla förutbestämda redan, varför kämpar man med näbbar och klor hela tiden för att barnen inte ska göra övertramp? Eller de vuxna? Tänk dig en liten pojke i klänning. Det bara får inte hända, eller hur? Varför är det så viktigt?
Jag tror att mest av allt vill transpersoner känna sig inkluderade, bli hörda, finnas till. De måste få bestämma över hur och vad de vill bli benämnda som. Precis som du vill. Jag tror inte att huvudorsaken till detta är att få folk som accepterar tvåkönssystemet att känna sig trängda, att få folk att känna att de har fel.
Jag är en väldigt trevlig person, trotts att jag är förespråkare för att man ska få definiera sig fritt och kalla sig vadfan man vill. Faktiskt!