Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

EnAnonumius skrev 2012-08-28 14:49:19 följande:
    Slog upp "Hen" i SAOL.

HEN= brynsten. Enligt SAOL.
    HENA= bryna.

sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=HEN&grad=M

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän".

Och "runka" betyder skaka. So what?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 14:55:35 följande:

När du nu ändå hittat SAOL kanske du kan ta och kolla upp ordet "homonym". Bered dig på en chock.

{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-08-28 15:12:25 följande:
    De andra orden symboliserar inte en politisk ideologi.

Tycker DU ja.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:27:23 följande:
    Ordet används idag av max 10 procent av svenska folket vilket innebär att ordet kommer få lika stor spridning som dialektala samiska ord eller slangord på romani.

Så jag bryr mig egentligen inte nämnvärt, men tycker det är synd att alla kulturarbetare försöker banka in ordet medelst tidningsartiklar (främst).

Hur ofta använder du ordet "uppåtkvarkar"? Hur många procent tror du använder det ordet?
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-08-28 17:17:54 följande:
    Vi har klarat oss utan hen länge, att det är så förtvivlat viktigt att få ordet accepterat hos de breda massorna just nu är ingenting annat än en politisk agenda där genusvetarna står i spetsen.

Vi har klarat oss länge utan "processor" och "kylfläns" också. Det betyder inte att det inte har kommit ett behov nu. Men visst, du kan försöka bruka stenåldersvokabulär bäst du vill...
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-08-28 19:21:35 följande:

Jag har föreslagit "hen" 2 gånger med ett par års mellanrum. Det är bara att fylla i ett nätformulär på svenska akademins hemsida och klicka på skicka. Det är gjort på ett par minuter. Det är det säkert många som har gjort över åren och ordet har växt sig stadigt större så det hamnar nog där till slut. Jag har även föreslagit ett par andra ord.

Här är en lista på några av de nya orden från förra uppdateringen av SAOL:

www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...

Jag är för nyskapande - även av språk.   

{#emotions_dlg.flower}
  • Dorian Ertymexx
    Jolle skrev 2012-08-28 20:16:35 följande:
    Jag pratar inte om kuken och fittan som social konstruktion, de är ju där de är hur de än ser ut. Det som är socialt konstruerat, menar jag, är hela det paket som kommer med dessa organ. Min fitta blir allas egedom så fort jag blir förlöst. Då vill alla veta "vad det blev för nånting", "vilket kön". Detta är det viktigaste och mest primära av allt. Och så följer ett helt liv av tillrättavisande, manande, uppmuntrande i "rätt" riktning". Övertramp straffas med att man är fel. Inte ska du som har snopp tycka om de där sakerna. Och så räcker man barnet rätt leksak, klädesplagg. Om man sen väljer att ta avstånd från allt det dära så blir det ett himla rabalder., pinsamt och fel. Är inte det lite suspekt? Om nu könsrollerna är så himla förutbestämda redan, varför kämpar man med näbbar och klor hela tiden för att barnen inte ska göra övertramp? Eller de vuxna? Tänk dig en liten pojke i klänning. Det bara får inte hända, eller hur? Varför är det så viktigt?

Jag tror att mest av allt vill transpersoner känna sig inkluderade, bli hörda, finnas till. De måste få bestämma över hur och vad de vill bli benämnda som. Precis som du vill. Jag tror inte att huvudorsaken till detta är att få folk som accepterar tvåkönssystemet att känna sig trängda, att få folk att känna att de har fel.

Jag är en väldigt trevlig person, trotts att jag är förespråkare för att man ska få definiera sig fritt och kalla sig vadfan man vill. Faktiskt!

SkålSkålSkål
  • Dorian Ertymexx
    bbbbbbbb skrev 2012-08-28 20:32:54 följande:
    Den handlade om genus från första början. Det är skillnad på att anonymisera och medvetet använda ett politiskt laddat ord.

Tycker DU ja. Det är bara politiskt laddat för de mest rabiata motståndarna, inte för resten av oss.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-08-28 22:42:57 följande:
    Hen är ett radikalfeministiskt påhitt.
    Annars hade det kanske fungerat, men genom att radikalfeministerna laddade ordet politiskt så är det riktigt störigt.

Så... ordet HADE varit bra om det inte hade hittats på av "fel" personer? Undrar, om Kent Ekeroth uppfinner ett medel mot cancer, tycker du att det är dåligt enkom för att det är Kent Ekeroths uppfinning (eller, om du gillar SD, säg Gudrun Schyman istället)?
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-08-29 00:34:13 följande:

Svenska flaggan är en högerextremistisk symbol.

Annars hade den kunnat fungera, men genom att högerextremisterna laddade den politiskt så är den riktigt störig.

Nä, så är det ju inte med varken flaggan eller hen - om man inte väljer att se det så förstås!

Precis.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!