• FMGA

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-10-23 19:39:57 följande:
    På vilket sätt blir det bättre om man helt och hållet vänder på det?
    Element skrev 2012-10-23 20:02:30 följande:
    Vad bryr det dig, den finns ju inte.

Bryr mig inte särskilt. Men din första fråga antyder att du tror att det finns de som vill vända helt och hållet på det.
    Därifrån är inte steget långt till att förmoda att din fråga hade med din tro på existensen av en statsfeminism att göra. 
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-23 22:57:07 följande:
    Så heter det ju idag när man använder "den" om annat än människor och jag måste säga att jag aldrig hört någon klaga på att det inte finns någon objektsform. Tycker du verkligen att det är ett problem? Glad

Det som är intressant är väl hur vanligt det är att ett ord uppfattas som en ideologisk (eller annan) markering. Om det är många som gör en viss koppling till något ord kan man ju fundera på om det verkligen är en bra idé att använda ordet om det riskerar att få folk att fokusera på ordvalet istället för budskapet. Ja, om man inte är ute efter att just göra en markering med sitt ordval förstås.

Jag har inte hört talas om någon som tycker att man gör en ideologisk markering om man kallar någon okänd person för "den" eller "han/hon". Har du? Vilken ideologi anses det i så fall att man förmedlar?
    Nja, för mig känns frågan "Kommer den att karva i honom?" mer som det handlar om ett monster än en läkare man inte vet könet på. Men vi får väl se, större under har ju skett än att "den" får en betydelseförskjutning och så småningom tränger undan "hen" som svenskans variant av ett könsneutralt pronomen.

Nej, det är knappast ett problem att "den" bara har en objektsform i plural, särskilt inte för mig som tycker att "den" är ett språkligt missfoster som personligt pronomen.

Vare sig man kallar en läkare av okänt kön för "hon eller han", för han, för den eller för hen så har man gjort ett  val som självklart kan tolkas av den som lyssnar (här, i den som lyssnar,  är den demonstrativt och fungerar alldeles utmärkt).

Hen känns smidigast för mig, hon eller han är säkert mest neutralt, men otympligt, den låter mycket konstruerat och han är förmodligen vanligast.

• FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 19:33:07 följande:
    Var väl ingen vits med att neka att klippa.

Det som var lite intressant var att de i första versionen skrev "hen" tio gånger men sedan ändrades det snabbt till en ny version helt utan "hen". De kanske har en liknande "hen-policy" som DN? Glad

Sen tyckte jag också att det för en gångs skull var lite passande med "hen" med tanke på att personen det handlar om uttryckligen inte vill se sig som vare sig kvinna eller man.
    Tja, tidningarna är ju så ängsligt politiskt korrekta.

Fast det intressanta är ju att ditt exempel så tydligt demonstrerar hur omöjligt ditt könsneutrala alternativ den är. Pröva gärna med att byta ut hen mot den. Effekten blir obetalbar: Noa gick in på en frisörsalong för att klippa sig. Det fick den inte eller Men när den i mitten av september steg in på en herrsalong på Södermalm i Stockholm fick den veta att den inte var välkommen.

• FMGA
    CMM skrev 2012-10-24 23:35:59 följande:
    "Inte definiera sig som man eller kvinna...", ja jag säger då det. Trots att den här Noah av allt att döma är en kvinna till det fysiska blir hon alltså kränkt när folk inte köper att hon hittar på sin egen könstillhörighet. Kan tycka det är rätt larvigt av henne.

Med det sagt förstår jag inte heller riktigt varför det ska finnas könsspecifika frisersalonger. 
    Men varifrån kommer behovet av att alltid behöva uppträda som klassens självutnämnda ordningsman.

Jag skulle tro att de flesta som sett Almodovars "Allt om min mamma" förmår att känna med och förstå de olika karaktärernas bevekelsegrunder, men när man börjar avlägsna sig från ren fiktion  så blir ofta rädslan och/eller behovet av att förlöjliga mycket påtaglig.

Men varför? På vilket sätt rubbar Noah våra cirklar? Varför inte låta henom få vara den hen känner sig vara - och samtidigt en bland oss.

Själv har jag en jävligt trist bekantskapskrets sett till "normalitet", men dök det upp en Noah i  den så hoppas jag verkligen att jag skulle kunna vara nyfiken på ett sätt som inte var påträngande och utan behov att kalkera min egen världsbild på henom.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-28 21:44:51 följande:
    Jag är varken hon, han eller hen. Jag är en sclubbup. Är det ok med er i den mening att ni accepterar detta som ett faktum och att jag därmed kan kräva särbehandling i olika sociala situationer, juridiskt alltså?
    Finns det fler sclubbupar - eller är du unik i ditt slag?

Om du är unik. kanske du kan kräva att du blir fridlyst som ett rart objekt. 
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-30 14:42:40 följande:
    Nej sclubbupar är ett fantasifoster liksom Noahs inre demoner, det förvånar mig att du med ditt överlägsna intellekt inte klarar av att identifiera en illustration med tanke på att den skapats av en lågutbildad knallpulverskytt.
    Snarare jordnära än överlägset, åtminstone relativt sclubbupen.

Jag har inget av sclubbupens övertro på min förmåga att  kunna pejla andras personligheter genom en tidningsartikel eller via internet.

Tog du förresten på några slags sclubbupantenner för att  riktigt kunna pejla in Noahs inre demoner?

Om jag tolkar dig rätt så kom du fram till att Noahs inte demoner inte var reella för henom. Noahs demoner har alltså inte samma genomgripande påverkan på henom som t ex batikhäxorna har på en Faber på språng, enligt ditt förmenande.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-30 19:41:07 följande:
    Noahs demoner finns bara i Noahs huvud. Jag kan inbilla mig att jag har tre ben, är vansinnigt vacker/ful eller att jag kan flyga genom att flaxa med armarna. Oavsett vilka scener som spelas upp i mitt huvud blir det inte sant för att jag tror eller önskar det. Samma sak gäller för Noah.

Jag behöver inte känna Noah för att konstatera detta.
    Det är mycket som sitter i huvudet; Fördragsamhet, tolerans, intolerans eller rädsla och förakt.

Din uppfattning om att det existerar en statsfeminism som genomsyrar det offentliga Sverige har sin hemvist en liten bit ovanför din hals. Huruvida Naohs uppfattning om sig själv som avvikande bara har sin grund i hens huvud kan inte jag veta. Jag tror ju inte att de där sclubbupantennerna du viftar med hela tiden klarar av att scanna Noahs kromosomer - annat än i ditt huvud, förstås.
  • FMGA
    Quintus Zebra skrev 2012-10-31 12:11:36 följande:
    Fast det var inte könsorganet som Noah ville ha klippt. Det är inte sitt fysiska könsorgan Noah ifrågasätter utan allt det där andra som många anser hör till könen.

För herrfrisörer och herrfrisyrer och merparten av alla de attribut som idag anses könsbestämda är ju fantasifoster från början. Varför skall vi respektera frisörens påhitt om frisörsalonger med bara män, och inte Noahs?
    Element skrev 2012-10-31 19:19:17 följande:
    Vad svamlar du om? Det är ju Noahs förvirrade hjärna som skapat problemet och det har inget med ett avklippt könsorgan att göra.

Frisören har rätt att klippa vem han eller hon vill. Om Noah startar en egen salong så får hon samma rätt.
    Hmm. Jag tror inte att QZ syftade på avklippta könsorgan - utan bara att han skämtade om att det inte är dessa man friserar hos en frisör.

Din argsint skrämda tolkning är obetalbar och tycks beskriva dina rädslor i ett nötskal.

(Rätta mig gärna om jag har fel, QZ)

• FMGA
    Element skrev 2012-11-01 15:09:34 följande:
    Det har inget att göra med argsinthet eller rädsla, Noah är onormal. Avviker man från normen är man onormal.
    Visst. Ju längre in på talibankontrollerat område man förirrar sig, desto viktigare med normer med innebörden att de som inte vill eller kan följa normerna är onormala.

Du kan ju tänka dig hur en person som talibanerna uppfattar som kvinna skulle bli bemött  på en frisersalong för män i Afghanistan - fast med talibankontrollerat område menar jag egentligen den rädsla och det förakt många av oss kan känna mot dem våra fördomar uppfattar som ett hot men där hotet bara består i att de inte är som vi - dvs att det är deras existens och livsval som hotar oss..
  • FMGA
    Element skrev 2012-11-04 17:02:54 följande:
    Snart behöver TS göra det. Bara en tidsfråga innan det utgår ett dekret att alla som arbetar inom offentlig sektor måste använda det i tjänsten. Om du tittar tillbaka i tråden så ser du att motviljan i de flesta fall inte bygger på språkliga bevekelsegrunder utan politiska. För många människor finns det en stark koppling mellan ordet hen och den svenska genusmodellen som i sin tur skapat statsfeminismen.
    Jag förstår att man har den tron om man också tror att det finns en svensk statsfeminism.

Själv finner jag bägge förställningarna lika verklighetsfrånvända. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!