Daddy Cool skrev 2012-10-23 22:57:07 följande:
Så heter det ju idag när man använder "den" om annat än människor och jag måste säga att jag aldrig hört någon klaga på att det inte finns någon objektsform. Tycker du verkligen att det är ett problem?
Det som är intressant är väl hur vanligt det är att ett ord uppfattas som en ideologisk (eller annan) markering. Om det är många som gör en viss koppling till något ord kan man ju fundera på om det verkligen är en bra idé att använda ordet om det riskerar att få folk att fokusera på ordvalet istället för budskapet. Ja, om man inte är ute efter att just göra en markering med sitt ordval förstås.
Jag har inte hört talas om någon som tycker att man gör en ideologisk markering om man kallar någon okänd person för "den" eller "han/hon". Har du? Vilken ideologi anses det i så fall att man förmedlar?
Nja, för mig känns frågan "Kommer den att karva i honom?" mer som det handlar om ett monster än en läkare man inte vet könet på. Men vi får väl se, större under har ju skett än att "den" får en betydelseförskjutning och så småningom tränger undan "hen" som svenskans variant av ett könsneutralt pronomen.
Nej, det är knappast ett problem att "den" bara har en objektsform i plural, särskilt inte för mig som tycker att "den" är ett språkligt missfoster som personligt pronomen.
Vare sig man kallar en läkare av okänt kön för "hon eller han", för han, för den eller för hen så har man gjort ett val som självklart kan tolkas av den som lyssnar (här, i den som lyssnar, är den demonstrativt och fungerar alldeles utmärkt).
Hen känns smidigast för mig, hon eller han är säkert mest neutralt, men otympligt, den låter mycket konstruerat och han är förmodligen vanligast.