• FMGA

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-20 22:24:41 följande:
    Vem ska jag utgå från om inte mig själv? Ska jag sitta och gissa hur andra eventuellt tolkar Aaliyahs inlägg, eller ska jag skriva min egen åsikt, som jag står för ännu mer efter att hon på mitt senaste inlägg replikerat med sin "signature move", dvs den ensamma pussmunnen? Vill folk hylla hennes enastående debatteknik tänker jag inte stå i vägen.

Om statsfeminismen är helig vet jag inte (det är du som använder det ordet hela tiden) men nog finns den. Där får du mig aldrig att ändra åsikt.
    Jag har för mig att först gången som jag stötte på uttrycket här på FL så var det du som använde det, men jag kan minnas fel - hursomhelst vet jag säkert att Pär Ström har använt det, vilket ju iofs inte är förvånande.

Min uppfattning är att få - om ens någon - av de som ogillar pronomet hen har lyckats argumentera särskilt väl för sin sak i den här träden, vilket inte innebär att du och andra säkert anser att vi henanvändare är helt låsta och alltså oemottagliga för de argument som finns mot "hen.

Själv tycker jag att den här tråden är mycket underhållande, just för att jag anser att så pass många av henhatarnas argument är helt befängda, dessutom förstår jag inte hur man är funtad om man diskuterar en språkfråga utan att ens ha det mest elementära kunskaper om språkregler.

Jag kanske bör tillägga att jag inte inbillar mig att du tillhör de som inte har förstått vad ett pronomen är. 
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-20 21:12:33 följande:
    Eftersom det inte existerar någon statsfeminism och med det menar jag en eller flera intressegrupper som har inflytande över den politiska processen så väljer jag att betrakta dess motsats som ett fantasifoster på samma sätt.
    Och vad är motsatsen till statsfeminismen?
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-21 00:58:06 följande:
    Man ska kanske inte dela in mänskligheten i hen-användare och hen-motståndare.
    Jag tänkte påminna om en artikel jag länkat till tidigare:

blog.svd.se/sprak/2012/05/28/hen-eller-den-pr.../

Det är en professor i svenska språket som skrivit lite om ordet "hen" (och även jämfört med "den").

Exempel:

"”Hen” och ”den” betyder nämligen inte riktigt samma sak och erbjuder därmed en tilltalande nyansrikedom. Vi kan använda ”hen” som könsneutralt pronomen när vi vill att det ska märkas – och ”den” när vi vill att det inte ska märkas.

”Hen” är det genusmedvetna alternativet. Det är könsneutralt såtillvida att det inte specificerar något visst kön, men knappast i något annat avseende. Tvärt emot vad man kanske väntar sig aktualiserar det frågor om kön, just genom att vara så påtagligt könsneutralt att det blir en markering. Detta beror till stor del på att ”hen” även här förknippas med sin andra innebörd..."

och

"Så hellre än att fråga oss om det är ”hen” eller ”den” (eller något annat) som är att föredra generellt bör vi alltså fråga oss vilket av uttrycken som passar bäst i det aktuella fallet. De fyller helt enkelt olika funktioner. Det är ganska fantastiskt att ett litet pronomen som ”hen” är tillräckligt uttrycksfullt för att förmedla en ideologisk markering. Att ordet därmed blir kontroversiellt beror helt enkelt på att frågor om kön är kontroversiella. Och vill man undvika detta finns det lite blekare ”den” att tillgå."

Håller du med om det jag citerade (och resten av artikeln) eller anser du att professorn är ute och cyklar?
    Visst, vi kan förhålla oss till personer med okänt kön på lite olika sätt. 

Mitt eget språk är format av  att vi faktiskt har haft och fortfarande i stor utsträckning har ett könsneutralt pronomen, nämligen han. När jag skriver kan jag korrigera pronomet för bilföraren jag aldrig såg eller hantverkaren som någon säger ska komma, eller doktorn till hen - men när jag pratar går det oftast lika fort som när jag tänker och då säger jag han i stället.

Språket är ju konstruerat så att vi män är normen. Jag kan inte utesluta att Benjamin vars artikel du länkat till verkligen säger "den" men för min egen del skulle jag aldrig säga "När kommer den?" om hantverkaren utan antingen slentrianmässigt säga "när kommer han?" eller också - om jag har tid till eftertanke - välja det könsneutrala pronomet hen.

Att säga "den" i den situationen skulle ju också innebära att åhöraren mer fäster sig vid mitt val av pronomen än min egentliga fråga - eller helt missförstår frågan eftersom man jag valt skrivbordsprodukten "den" i stället för de fungerande varianterna han eller hen.

Min uppfattning är alltså att vi successivt håller på att ersätta "han" i funktionen som könsneutralt pronomen med hen - men att en del av dem som ogillar "hen" gärna vill tala om för henanvändarna att de borde säga "den i stället, utan att de själva för den skull använder "den".

• FMGA
    nihka skrev 2012-10-21 01:50:57 följande:

Exakt. Same shit, bara steget längre. Eftersom jag själv har blivit beskylld av en individ här med strålkärringsmentalitet för att vara extremfeminist utan att ens vara feminist vet jag EXAKT hur jag ska förhålla mig till vederbörandes övriga slutsatser.
    Nej, somliga vill med alla till buds stående medel placera människor i på förhand givna fack.

Själv har jag haft upprepade besök av en halvfnoskig henhatare i gästboken och inboxen som bildligt talat ville dra ner byxorna på mig för att inspektera mitt kön (Man kan ju inte vara man om man använder hen, typ)

Den här diskussionen har onekligen en hel del dråpliga poänger och effekter. 
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-21 12:20:56 följande:
    Vad du verkar inkapabel att begripa är att det för henmotståndarna inte är en språkfråga ur rent teknisk synvinkel. De anser att dina argument är minst lika befängda när du börjar diskutera korrekt grammatik i vad de ser som en politisk/ideologisk fråga.
    Den som söker han finner att den som spar han har är bara ett av många uttryck där vi män är normbärande för språket.

Visst, förstår jag att ditt motstånd mot hen inte grundar sig på en önskan om språkriktighet utan är ideologiskt betingad. Det finns väl överhuvudtaget inte några invändningar mot hen som är grundade på en önskan om språkriktighet, jag uppfattar det så iallafall.

Och så kommer det nog alltid att vara, världen förändras men vissa vill stoppa den och kliva av, kanske tillbaka till ett samhälle där man kunde se en bil svischa förbi och säga "fan vad fort han körde" och vara säker på att han verkligen var en man och inte t ex en ung tjej i budbil (de kör ju som biltjuvar allihop).
  • FMGA
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 15:09:27 följande:
    Men jag skriver ju inte i den här tråden längre... :(
    Iaf kul att se att du får dig en släng av sleven. Det förtjänar du.

----

Förövrigt var det någon här ovan som undrade varför Daddy Cool inte använde "hen" isätllet för ordet "vederbörande".

Jag kan svara för mig, jag har använt ordet "vederbörande" eller "denne" i hela mitt liv.
    Till skillnad från "ordet" "hen" som jag aldrig någonsin kommer använda.

Det är just sånt där jag HATAR. När andra försöker bestämma vilka ord som "ska" användas. Lobba hos någon annan ffs.
    Det är de små, små detaljerna som tillsammans bygger upp läsförståelsen.

Ska man vara riktigt noga så var det nog Daddy Cool som undrade varför inte nihka är feminist och dessutom påpekade att  hon använde "vederbörande" då hon syftade på Element.

Alla är vi barn i början, och vi måste lära oss att krypa innan vi kan börja gå.

Språkförståelse är inte helt fel, ibland.

• FMGA
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 15:09:27 följande:
    Men jag skriver ju inte i den här tråden längre... :(
    Iaf kul att se att du får dig en släng av sleven. Det förtjänar du.

----

Förövrigt var det någon här ovan som undrade varför Daddy Cool inte använde "hen" isätllet för ordet "vederbörande".

Jag kan svara för mig, jag har använt ordet "vederbörande" eller "denne" i hela mitt liv.
    Till skillnad från "ordet" "hen" som jag aldrig någonsin kommer använda.

Det är just sånt där jag HATAR. När andra försöker bestämma vilka ord som "ska" användas. Lobba hos någon annan ffs.
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 17:07:17 följande:
    hade du något att säga mig personligen eller ville du bara hacka på mig med dina illa dolda personangrepp.

Jag vet att Daddy Cool sa det. Det är inte poängen.

*lämnar tråden - i sandlådan där den hör hemma*
    Nja, det är viss skillnad på en fråga från Daddy Cool varför nihka inte skrev hen i stället för vederbörande och din tolkning att någon frågar Daddy Cool varför han skriver vederbörande i stället för hen.

Det är inte oväsentligt efter så många av de påståenden som henmotståndarna i den här tråden för fram vittnar om att de har stora problem med att förstå skriven svenska.

Det handlar inte om personangrepp, utan om ett enkelt påpekande om vad som har skrivits eller inte.

Och som redan har påpekats för dig så handlar den här tråden inte om att någon försöker tvinga någon annan att använda hen, det är bara vi henanvändare som hävdar vår suveräna rätt till vårt eget språk, vilket orsakar frustration hos ett antal mer eller mindre språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser.

• FMGA
    Element skrev 2012-10-21 17:45:18 följande:
    Än har jag inte sett konkreta bevis på att er teori är den rätta och att alla extrema yttringar endast är isolerade händelser utan någon koppling till varandra eller en underliggande struktur.
    Nej, och dessa bevis kommer du heller aldrig att få se. Jag kan inte bevisa att det inte är heffaklumpar som i hemlighet ligger bakom den dolda hen-agendan. Det ligger heller inte på mig att motbevisa påståenden om statsfeminism, utan på dig och andra som påstår att den existerar att bevisa dess existens.

Jag har för mig att någon skrev att han var övertygad i sin tro - men det övertygar inte mig, lika lite som jag övertygas av dem som tror på sina olika slags varianter av en gud.

Och jag inbillar mig inte att jag kan bevisa att en ynka liten gud av alla dessa gudomar inte existerar, lika lite som jag kan bevisa att det inte existerar någon helig svensk statsfeminism.

Däremot har jag inga problem med att förhålla mig skeptisk till dessa olika trosuppfattningar. 
  • FMGA
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 21:35:57 följande:
    Nu ska vi ta och bena ut ordentligt här.

Ja jag citerade fel person, ur minnet - men det spelar ingen som helst roll, eftersom att kontentan av mitt inlägg ändå går fram.

1 - NEJ det gör ingen skillnad för själva sakfrågan jag försökte få fram. Den går ändå fram.
    2 - JO det är helt oväsentligt, särskilt eftersom jag själv gjort avbön hur många gånger som helst. Det är inte viktigt alls längre.
    3 - Ber dig se nedan.
    4 - FINE att ni henanhängare hävdar er rätt att använda ordet. Men tvinga för fan inte hela svenska folket att använda detta fjantord som redan har så många varianter så att det blir onödigt för gemene man.
    Sen lägger du till det här IGEN, detta nedlåtande, den här tråkiga attityden du har,"språkligt och/eller politiskt förvirrade existenser".
    Det är dags att du kommer ner från dina höga hästar. Du är inte språkligt och/eller politiskt förmer än vad jag eller någon annan är.

Spjälkning av ditt tidigare inlägg.

Du insinuerar att jag saknar läsförståelse.
    Du insinuerar att jag är "barn i början" som måste lära mig krypa först. Du försöker alltså på ett skrattretande sätt påstå att du skulle vara min intellektuella överman? Tillåt mig skratta högt. Jag skulle inte låta dig snyta min näsa åt mig. Än mindre skulle jag respektera din åsikt, när du beter dig så svinaktigt.
    Du insinuerar vidare att jag saknar språkförståelse.

Jag hoppas du inser, när du klappar dig själv på axeln för ännu ett "välformulerat" inlägg, att det bara är du som ser något roligt i det hela. Hela ditt sätt att skriva inlägg på är patetiskt.

Du och jag är inte i debatt med varandra - ändå BLIR det så - för att jag i minet citerar fel person.
    Inser du hur mycket du skulle kunna göra med den där energin du slänger ut i inlägg efter inlägg?
    För jag antar att det är därför du postar så sällan - varje inlägg tar väl en kvart innan den snurrat färdigt i din hjärna.

Lägg bara ner, FMG. Lägg ner. Ingen bryr sig och INGEN tycker du är rolig när du attackerar mig med dina, enligt dig, vitsiga formuleringar.
    Jo, det är väl bara på sin plats att du tror dig vara tankeläsare också, de ockulta inslagen i henmotståndet är ett märkligt fenomen. 

Din näsa vill jag helst inte ha något att göra med, så du får nog vackert be någon annan att hjälpa dig att snyta dig.
  • FMGA
    nihka skrev 2012-10-21 22:40:47 följande:

Den nyanserade verkligheten kanske känns för outförsägbar och komplicerad?

Gör som jag. Blockera. Ignorera. Rikta energin åt konstruktiva håll.
    Självklart har jag blockerat.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!