Jag hatar HEN!!!
Nej det har du inte.
Fattar inte att ordet "hen" skapar diskussioner på den här nivån. -"Kan kvinnor klara tunga arbeten"? etc etc etc WHY?
Om man inte tycker om "hen" så kan man skriva "han eller hon" i stället, men det blir ju lite fler ord att skriva då förstås...... Om man inte gillar "osv" så kan man skriva "och så vidare" i stället.....
När en sjuksköterska ska lyfta en pat. måste han/hon se till att han/hon har tillräckliga hjälpmedel.
När en sjuksköterska ska lyfta en pat måste hen se till att hen har tillräckliga hjälpmedel.
Tydligt exempel på att användandet av "hen" är smidigt och förenklar text (och tal)
Om man sedan ska fördjupa sig i om sjuksköterskan är en man och varför eller inte och varför och
om hens fru är betongarbetare och varför eller inte och varför.........ja då blir det tungt.
Å herregud! Vad handlar denna tråd om? Jag använder "hen" för det är praktiskt och sparar tid. I mitt användande av "hen" finns inte ett UNS av genustramstänkande. I min värld är båda könen likvärdiga. Han kan vara mjuk "dagiskfröken" och hon en betongarbetare med muskler etc etc etc etc etc .............................och bögar och flator och transor och allt som finns. Alla är lika mycket värda.