-
Men åh tack. Lite passiv-aggressivt av mig, men ändå, kul att det uppskattas.Hannapannagalenpanna skrev 2012-09-10 17:49:29 följande:ha ha ha ha ha!! VIlken as rolig sketch!!!
-
Hmh!PolyPond skrev 2012-09-10 17:55:45 följande:Det jag har svårt att förstå är att inte hen-motståndarna inser att slaget är förlorat. För varje tråd, inlägg, artikel och twitterstorm vinner hen mer och mer mark. För några få månader sedan visste få vad hen var, nu vet i princip alla. Snöbollen som varit liten och i rullning bra länge är enorm nu. Ingen kommer kunna stoppa den.
Det jag har svårt för att förstå är att inte hen-förespråkarna inser att slaget är förlorat. För varje tråd, inlägg, artikel och twitterstorm så gör de bara bort sig mer och mer. Ingen bryr sig på allvar om att använda ordet "hen" och ingen kommer att göra det, förutom en MYCKET MYCKET liten grupp radikala genustyckare.
Och vilka består "twitterstormen" av? Jo just det, samma grupp. -
You say tomato....PolyPond skrev 2012-09-10 18:01:56 följande:Det fungerar inte så. Fler och fler använder hen för varje dag som går och ingen behöver längre förklara vad man menar med det. Det är en stor vinst och hen-motståndarna har hjälpt till med detta.
-
HAHAHAHAHA! Vilken totalstollig jämförelse!PolyPond skrev 2012-09-10 18:40:42 följande:Ja. Bröstinplantat är ett bra exempel, tycker jag. I början var nästan all media och de röster som hördes kritiska till detta. Trots det blev (och blir) det allt mera populärt.
-
Oj vad jag håller med dig - igen. Det är verkligen inte okej att en genustyckar-elit försöker trycka ner ett ord i Sveriges befolknings halsar såsom de har försökt göra med detta lilla men ack så hatade ord.CMM skrev 2012-09-10 20:38:03 följande:Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?
Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.
-
Precis. Bra inlägg! Speciellt din kloka fundering, som jag fetade.Daddy Cool skrev 2012-09-10 23:25:32 följande:Från artikeln:
Förbudet kommer trots att flera medarbetare på DN har anammat "hen" i allt från ledare till recensioner och nyhetsartiklar. Både i papperstidningen och på nätet.
Anledningen är att ledningen anser att användandet av uttrycket kan framstå som politiskt.
"Visst kan man tycka att det är praktiskt och det är mycket möjligt att hen blir ett vedertaget begrepp så småningom. Men det är inte DN:s uppgift att gå i bräschen för hen som fortfarande kan uppfattas som ett queerpolitiskt ställningstagande. Många läsare riskerar att haka upp sig på detta ord och tappa fokus från det som artikeln verkligen handlar om", avslutar Åsa Tillberg.
---- Tidningen vill naturligtvis att folk ska läsa deras artiklar utan att haka upp sig på någon formulering så det är ett förståeligt beslut.
Jag hoppas alla fattar att DN's reaktion är sååå "in your face" för hela hönsrörelsen, som "kidnappat" ordet och gett det en queerpolitisk särprägel. Nu ser ni vad som händer! Svenska Flaggan all over again. -
Hihihi.... Superrolig kommentar från dagensmedias sida. Den klämmer verkligen åt ordproblematiken på strupen!!
------
När blev det problem att använda korrekt pronomen?
Förstår inte ert ilandsproblem
Ska vi byta "den" och "det" mot "dent"?
Och "du" och "ni" mot "duni"?
-----
-
Du fattar inte skämtet och jag tänker inte förklara det för dig, gumman.PumpkinQueen skrev 2012-09-11 08:54:12 följande:
Varför skulle man göra det? Finns det ett behov?Ja visst är det pinsamt på ett alldeles underbart sätt? När den sanna agendan kommer fram, att det minsann kommer bli rättning i ledet för oss vanliga dödliga inom kort ändå? Jag vet inte varför, men jag verkligen njuter av att se dem göra bort sig.CMM skrev 2012-09-11 00:20:24 följande:Precis. Och vill DN:s chefer förbjuda användandet av det så ska de givetvis få det. Men inte om folk som "PolyPond" får bestämma, som bara hångarvar och förutser att "hon snart kommer tvingas ta tillbaka det ändå". Där någonstans tror jag att pudelns kärna ligger egentligen.
Titta nu på vad CMM skrev. Titta sen på vad du skrev. Ser du parallellen? Kan du dra den?PolyPond skrev 2012-09-11 00:43:49 följande:Det är bara patetiskt att försöka stävja människors språkbruk. Att försöka få sådant förmynderi till att det är jag som vill bestämma över folk är verkligen att förvränga saken å det grövsta.
Du skriver "Det är bara patetiskt att försöka stävja människors språkbruk." Vet du, det tycker jag också! Det är allt bra patetiskt att försöka tvinga oss alla att använda "hen" när vi redan har fullt fungerande substitut. Det är allt bra patetiskt när genusradikalvänsterfeministtyckareliten ska få igenom ett användande av ordet genom förmynderi och att bestämma över folk. -
Jo jag fattar men jag tyckte ÄNDÅ att kommentaren var rolig. So there.Dorian Ertymexx skrev 2012-09-11 12:41:35 följande:
Byta ut? Efter 235 sidor har du FORTFARANDE inte fattat att INGEN vill byta ut någonting?
Du får använda vilka ord du vill. -
Mhm, och ej att förglömma! vilken kundkretsen är. Den vill man inte reta upp i onödan.CMM skrev 2012-09-11 14:30:26 följande:Jag tycker inte det är konstigare med en sådan policy än med en om t.ex. klädkoder. Det handlar i båda fallen om vilka budskap man sänder ut.