• FMGA

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-10-22 00:35:16 följande:
    Det var en ganska lång utläggning men du glömde (eller undvek?) att svara på det jag frågade om.
    Ingendera, faktiskt - men kanske mitt svar blev för kryptiskt och kortfattat.

Artikeln är intressant - vad var det du tyckte att jag förbigick?
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-23 01:08:28 följande:
    Han skrev bl.a. att hen-användande "förmedlar en ideologisk markering". Vad säger du om det?
    Ungefär detsamma som i mitt förra svar - att det finns ett antal olika sätt att benämna personer (eller djur) man inte vet könet på: 
    Man kan försöka undvika pronomen i sådana situationer överhuvudtaget eller man kan skriva/säga "hon eller han" 
    Man kan använda han som könsneutralt pronomen,
    man kan använda den 
    eller man kan använda hen.

Hur mottagaren uppfattar våra val varierar naturligtvis eftersom det inte som Benjamin tror går att sätta någon allmängiltig standard för vilken ideologisk belastning våra val av uttryckssätt har.

Han i egenskap av personligt pronomen är nog ett undantag där, eftersom användaren medvetet eller omedvetet blir bärare av uppfattningen att mannen är normen för människan och kvinnan undantaget som bekräftar denna regel.

Den som personligt pronomen förespråkades av Benjamin i artikeln. Jag läser en jävla massa text i mitt jobb och på min fritid, jag har inte mött "den" som personligt pronomen hittills med en betydelse då det ersätter han eller hen som t ex i exemplet "Fråga den" i stället för "Fråga honom eller fråga henom". Den har ju inte ens en fungerande objektsform utan det blir "Fråga den" inte "Fråga denom".

Min uppfattning är att de som förespråkar den som personligt pronomen inte själva använder den, till viss del kanske för att de själva är medvetna om att den har vissa begränsningar i funktionen som personligt pronomen men framförallt för att de är bärare av uppfattningen att det inte behövs något könsneutralt pronomen, utom möjligen han.

Vilket val man än gör i den här språkfrågan kommer det av vissa andra att uppfattas som en ideologisk markering, somliga - som Benjamin - är eller tycks vara omedvetna om detta.

Så småningom när hen blivit det naturliga valet för de flesta av oss kommer dess ideologiska betydelse att tona bort, och det språkliga valet att män och kvinnor har samma värde kommer att vara underförstått.

• FMGA
    Aaliyah skrev 2012-10-23 12:49:22 följande:
    Äh, ta av dig offerkoftan nu. Så synd är det inte om dig
    Vem vet, så småningom kanske CMM inser att han inte har ensamrätt på härskartekniker och utifrån denna insikt väljer att inte bli så stött när han blir bemött på samma sätt som han bemöter andra - eller kanske rentav börjar diskutera sakfrågor i stället.
  • FMGA
    CMM skrev 2012-10-23 13:18:27 följande:
    Nu börjar man känna igen dig igen :)
    Pröva att klicka på visa endast CMM och sen visa endast FMGA och gör en bedömning av vem av oss som oftast väljer att diskutera ämnet och vem som oftast enbart behandlar personfrågor.

Mitt främsta intryck av dig är att du mycket väl skulle kunna klara av att diskutera på en sådan nivå att du inte skulle behöva fästa dig särskilt vid eventuella gliringar åt personangreppshållet. Det finns åtskilliga som inte ens har förutsättningar att kunna diskutera på annat än personangreppsnivå, men det har ju du egentligen.

(Och ovanstående är alltså exempel på den variant av härskarteknik som du brukar använda dig av) 
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-23 13:37:10 följande:
    Det kom ju verkligen från rätt person, att dina påhopp är inlindade och välformulerade  spelar ingen roll, de är nämligen fortfarande påhopp.
    Nja, möjligen att jag kan påpeka att den antifeministiska liturgin inte har någon bäring i den sekulära världen.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-23 14:07:43 följande:
    Hur ämnar du bevisa detta? Jag tycker mig minnas att den som framför påståendet är den som skall bevisa dess riktighet. Varför blanda in religion när det handlar om politiska åskådningar?
    Tja, jag kan väl ställa det antifeministiska krumbuktandet kring den heliga svenska statsfeminismen mot uppfattningen om människors lika värde som sju av våra åtta riksdagspartier utgår från i synen på hur samhället borde se ut i dag och bör se ut i morgon.

Det är ju detta antifeministen kallar statsfeminism, åtminstone är det så  jag har uppfattat de försök till förklaring av begreppet statsfeminism som gjorts från antifeministiskt håll.

Så bevisbördan är inte min. Det är inte mitt fel att antifeministen inte kan förklara statsfeminismen bättre än att jag uppfattar det som att det är synen på jämställdhet hen egentligen talar om. 
  • FMGA
    CMM skrev 2012-10-23 14:37:39 följande:
    Du håller alltså inte med om att det finns en utbredd bild (även på statsnivå) av kvinnor som viljelösa och förtryckta och således oförmögna att göra egna val i livet, eftersom de val de trots allt gör tenderar att vara utslag av patriarkatets vilja snarare än den egna? Sådant som t.ex. resulterar i att mångmiljonbelopp avsätts för att få kvinnor att välja "rätt", t.ex. genom att starta eget eller plugga till ingenjör (eller annat mansdominerat yrke). Är det mer egen vilja när man påverkas av sådant som om man nu skulle påverkas av ett "patriarkat"?

För om det verkligen vore så att kvinnor var viljelösa och förtryckta och inte visste sitt eget bästa skulle det kanske till och med behövas en "statsfeminism". Problemet är bara att det rimmar så illa med verkligheten - jag tycker inte svenska kvinnor generellt framstår som viljelösa och svaga.
    Jo, jag håller med - men jag ser inte den bilden som ett uttryck för statsfeminism.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-23 14:38:29 följande:
    Jo den är visst din enligt dina meningsfränders sätt att argumentera. Så människors lika värde innebär att man automatiskt tar kvinnans sida i vårdnadskonflikter såvida man inte överbevisas? Mannen skall alltså visa att han inte är olämplig som vårdnadshavare, det kallas omvänd bevisbörda och är något som kvinnor inte behöver utsättas för. Alla män bör en kollektiv skuldbörda, ja det är ju en humanistisk livssyn som baseras på människors lika värde.

Jag är dock inte förvånad då genusteoretiker sällan brukar ha en nyanserad syn på tingens ordning.
    Nej, men jag anser att de antifeministiska kraven på att män ska kvoteras vid vårdnadstvister inte utgår från barnets bästa. I dagens samhälle har kvinnor i betydligt större utsträckning än vi män erfarenhet av att vara en närvarande förälder.

För övrigt är jag mycket dåligt påläst om genusteori, så i det sammanhanget betraktar jag dig som genusteoretikern av oss. Din genusteori uttryckte du ju här ovan som så - att du alltid behandlar kvinnor med respekt.
    Min teori är mer individorienterad än din, såtillvida att jag ser på människor inte enbart som representanter för ett kön, utan främst som enskilda individer.
  • FMGA
    CMM skrev 2012-10-23 15:21:37 följande:
    Samtidigt är det den bilden som, som jag ser det, ligger till grund för förslag om könskvotering och riktade satsningar av den typ jag tidigare nämnde. Så visst har den kvinnosynen, som f.ö. knappast bör anses vara jämställd i någon bemärkelse överhuvudtaget, stor betydelse för huruvida det finns en statsfeminism eller inte.

Det är som jag skrev tidigare i tråden: å ena sidan vill man dissekera, problematisera och omdana mansrollen eftersom den är så "begränsande" och whatnot; å andra sidan verkar det som ansetts vara den traditionella mansrollen (karriär, pengar, "makt"...) vara något som kvinnor alltmer vill uppgå i. Någonstans fallerar det rent logiskt.
    Men den traditionella mansrollen bygger ofta på att det finns en kvinna som står för marktjänst och barnhantering bakom mannen. Det finns inte utrymme för att både män och kvinnor ska anta en traditionell mansroll, inte om vi ska ha ett samhälle med någon som helst plats för barn iallafall.

• FMGA
    Element skrev 2012-10-23 19:39:57 följande:
    På vilket sätt blir det bättre om man helt och hållet vänder på det?
    På inget sätt.

Är det det som är statsfeminismens mål enligt dig? 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!