Daddy Cool skrev 2012-10-23 01:08:28 följande:
Han skrev bl.a. att hen-användande "förmedlar en ideologisk markering". Vad säger du om det?
Ungefär detsamma som i mitt förra svar - att det finns ett antal olika sätt att benämna personer (eller djur) man inte vet könet på:
Man kan försöka undvika pronomen i sådana situationer överhuvudtaget eller man kan skriva/säga "hon eller han"
Man kan använda han som könsneutralt pronomen,
man kan använda den
eller man kan använda hen.
Hur mottagaren uppfattar våra val varierar naturligtvis eftersom det inte som Benjamin tror går att sätta någon allmängiltig standard för vilken ideologisk belastning våra val av uttryckssätt har.
Han i egenskap av personligt pronomen är nog ett undantag där, eftersom användaren medvetet eller omedvetet blir bärare av uppfattningen att mannen är normen för människan och kvinnan undantaget som bekräftar denna regel.
Den som personligt pronomen förespråkades av Benjamin i artikeln. Jag läser en jävla massa text i mitt jobb och på min fritid, jag har inte mött "den" som personligt pronomen hittills med en betydelse då det ersätter han eller hen som t ex i exemplet "Fråga den" i stället för "Fråga honom eller fråga henom". Den har ju inte ens en fungerande objektsform utan det blir "Fråga den" inte "Fråga denom".
Min uppfattning är att de som förespråkar den som personligt pronomen inte själva använder den, till viss del kanske för att de själva är medvetna om att den har vissa begränsningar i funktionen som personligt pronomen men framförallt för att de är bärare av uppfattningen att det inte behövs något könsneutralt pronomen, utom möjligen han.
Vilket val man än gör i den här språkfrågan kommer det av vissa andra att uppfattas som en ideologisk markering, somliga - som Benjamin - är eller tycks vara omedvetna om detta.
Så småningom när hen blivit det naturliga valet för de flesta av oss kommer dess ideologiska betydelse att tona bort, och det språkliga valet att män och kvinnor har samma värde kommer att vara underförstått.