• FMGA

Jag hatar HEN!!!

Ser man på. Redan väsentligt bättre.

Här nedan förvanskar du inte något överhuvudtaget.
    Möjligen att det blir lite ordkarg då. Men en tummetott är ju också ett argument.

Anonym (humanist)
    FMGA skrev 2012-10-05 19:25:26 följande:
    Nja, jag syftade snarare på att du läser in åsikter i inlägg som aldrig har uttrycks, det är du visserligen inte ensam om i den här tråden som ju till stor del handlar om vad henmotståndare anser vara henanvändarnas egentliga syfte med pronomet hen.

Jag kan ge exempel på vad du tror att jag uttrycker relativt det jag verkligen skriver. Jag skriver "Om män och kvinnor bättre förmår att dela ansvar för barn så kommer resten på köpet"

Ett påstående som naturligtvis kan ifrågasättas av en seriös debattör, men självklart också av en mindre seriös, som inte vill eller kan förstå vad det står". Jag gissar att du utgår från att alla som inte tycker som du bara måste ha ett millimeterrättviseperspektiv. 

Så är det inte.  Men du svarar alltså inte på min åsikt, utan du tillskriver mig en åsikt, för att sedan replikera på den åsikt jag inte har.
    Anonym (humanist)
    Då drar vi återigen alla över en kam. 
    Alla kvinnor ska göra si, alla män ska göra så, nu ska vi gå in och bestämma att ni ska dela lika (men men, jag är bättre på å laga bilen...) håll käften och gör som vi säger. Nu ska vi vara jämlika. 

Självklart ska alla ha lika rättigheter oavsett kön eller icke kön. Men ska vi verkligen STYRA alla? Vissa kanske önskar dela ansvaret fifty/fifty medans andra trivs bättre med nåt helt annat.

Självklart är det inte bara att tacka nej till ett jobb, så enkelt är det inte, framförallt inte för människor utan lång utbildning och arbetslivserfarenhet. 

Förändringen måste komma, helt rätt där. Det är vi säkert alla överens om. Den stora frågan är hur.

Vad är det du egentligen gnäggar om nu? Har jag uttryckt mig fel enligt dina åsikter igen? Alltså, håll dig till sakfrågan om du vill ha några svar. Men eftersom jag bevisligen återigen gjorde fel enligt dina normer så kan du får chansen att förklara vad du menade med 
    "Om män och kvinnor bättre förmår att dela ansvar för barn så kommer resten på köpet"
    Hur exakt ska vi ta lika ansvar menar du och på vilka sätt? Och exakt vad kommer på köpet sen?

Du stirrar konstant på hur man uttrycker sig och inte på sakfrågan. Håll dig till sakfrågan.

• FMGA
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 20:25:21 följande:
    Nä du FMGA. Det är nog så. Lika barn leka bäst med andra hen. För jag har ingen aning om vad du tillhör för kön, så jag kallar dig hen. Har jag använt det rätt nu?

Jag hoppas jag har fel, men du verkar inte ha nåt som helst intresse av att diskutera sakfrågan. Du vill bevisligen bara kasta omkring fina ord och hitta mysiga uttryck för hur andra inte får uttrycka sin önskan om att du inte ska leta fel bara för att du har slut på vettiga argument om det som i sak diskuteras. Om du inte orkar ta till dig av den meningen så tänker jag inte förklara.

Hitta en tråd som diskuterar hur man får uttrycka sig enligt dina normer istället. Där kan du diskutera med andra om att du har rätt hela tiden.

Jag ställde en fråga, jag hoppas du har svarat på den när jag har lagt till det här inlägget.
    Tja, det är ju språkfrågor som diskuteras i den här tråden.

Du skriver "lika barn leka bäst med andra hen" .

Du är långt från ensam om att inte ha förstått att hen är ett pronomen. Det är en av sakfrågorna i den här tråden.

Men visst kan jag svara på dina frågor, men jag vet faktiskt inte ens vilka de är.

Lämna tråden har jag inte för avsikt att göra - men kan du formulera frågor som bygger på vad jag verkligen har skrivit så svarar jag gärna.

Gör ett försök, vetja. Det kan inte bli annat än ett fall framåt, hursomhelst. 
  • FMGA

Det verkar som tråden så smått börjar komma till ro.

Sammanfattningsvis tycks man kunna tycka illa om pronomet hen på följande grunder:

Man har inte förstått att hen är ett pronomen utan tror att det kan användas i de mest egendomliga sammanhang.  

Man har lyckats lära sig några engelska glosor och vill gärna berätta för hela världen att man känner till det engelska ordet för höna. Man vill alltså visa att man är en spelare på sen globala språkmarknaden, även om man naturligtvis i verkligheten bara lyckats visa att man inte ens kan skilja mellan två av världens alla språk.

Man har förstått vad ett pronomen är men anar en feministisk konspiration bakom användandet av hen.

Man har förstått vad ett pronomen är, vilka språkliga funktioner hen fyller, men anser att dessa är obehövliga eller att det alternativa pronomet den kan fylla den funktionen. 

• FMGA
    Anonym skrev 2012-10-14 02:20:04 följande:
    Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!
    Syftet kan vara att använda hen i de fall då könet inte är känt.

Jag vet inte om det finns någon svensklärare på den institution du är pedagog, men hen (dvs svenskläraren vars kön är obekant för mig) skulle i så fall kunna berätta om lejonhonan som parar sig med hanen och får ungar.

Många som har problem med "hen" tycks ha detta utifrån omständigheter som bottnar i otillräckliga språkkunskaper. Ditt exempel med lejonparets ungar bottnar också i den problematiken: Ingen säger att lejonen fick många hon och han, lika lite som någon säger att de fick många hen (utom de som inte förstått vad ett pronomen är) .
    I exemplet med lejonparets ungar är just ungar den könsneutrala benämningen på ungarna. Vill man specificera könet på en enskild lejonunge kan däremot frågan "Vad är det för kön på hen?" vara relevant.
    Och svaret kan då bli antingen en kille eller en tjej. 

Det är faktiskt märkligt att så pass många tycks sakna basala kunskaper i svenska. Lejonhenet låter liksom rätt pedagogiskt misslyckat. 
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-14 02:06:59 följande:
    Vad tycker du om den där barnboken med hen?
    Har inte läst den.
  • FMGA
    ljung och viol skrev 2012-10-15 17:00:00 följande:

Nej, jag är väldigt insatt ska du veta. Men när man går emot er tro så har man missuppfattat osv.
    Tja, den genomsnittliga aktiva henmotståndaren hör nog bäst hemma på det ockulta forumet där hen kan berätta om helig statsfeminism, batikhäxor eller hur hen avläser henkonspiratörernas hemliga avsikter genom eterns särskilda fluidium för andra kvacksalvare, som i gengäld kan ge henhataren ytterligare hjälp på vägen till den rena fnoskigheten.

Därmed inte sagt att det inte finns vettiga henmotståndare, men av naturliga skäl lyser dessa med sin frånvaro i den här sortens trådar där henhatarna lider svårt av att inte kunna styra andras språk.

Ett tungt vägande skäl att använda hen är faktiskt att det i sig är en protest mot den oförblommerade dumheten. 
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 01:37:53 följande:
    Vad tycker du om själva idén? Vad tycker du om diskussionen som varit i media?
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 01:48:16 följande:
    Vilka är dessa naturliga skäl?

Nu blev jag tvungen att läsa en recension av KIvi, enligt recensenten en underhållande bok där barnet fastnar för helt andra detaljer än delar av vuxenvärlden.

http://www.skanskan.se/article/20120211/NOJE/702109932/-/monsterhundar-och-andra-djur

Jag antar att somliga henmotståndare språkligt befinner sig några nivåer över tankar på att "lejonhenet parar sig med lejonhenet och får många hen" men trots detta ändå anar delar av en dold agenda med henanvändandet  - och att den dolda agendan omfattar intentionen att hen ska ersätta "han och hon" som tilltal om personer vars kön redan är känt.

Och iofs utesluter jag inte att det finns en och annan användare som skulle tilltalas av en framtidsscenario där ett dagisbarn springer fram till fröken och säger "hen puttade på mig" om kompisen Arne och där fröken tillrättavisar Arne med orden "Du vet att du inte får putta på Lisa - att hen blir ledsen då".

Men "hen" är en spark i baken på alla eventuella föreställningar om att språket inte är användarstyrt, hen lever och frodas i skriftspråket och trotsar alla föreställningar om att det ska ersätta "hon och han" genom att utvecklas till ett komplement som berikar språket och förfinar våra möjligheter att uttrycka oss.

Det är inte så lite fascinerande att utvecklingen gått så snabbt och jag undrar om det till viss del kan ha att göra med den intellektuella standarden på motståndarna att göra - att man genom att använda hen så att säga definierar sig till den grupp svenskar som har förmåga att tillämpa elementär grammatik.

Det ska bli intressant att följa hen och dess eventuella inbrytning i vardagstalspråket. Själv har jag inte använt hen i talspråk men häromkvällen på ett föräldramöte då jag skulle säga "hon eller han" så tänkte jag "åh, vad fan" och sa hen i stället.

Ingen tycktes reagera, åtminstone fanns det inga Element där som började lalla om batikhäxor, utan diskussionen fortsatte precis som vanligt.

• FMGA
    CMM skrev 2012-10-16 08:53:59 följande:
    Kritiken är just den, att ordet för mig är anstruket av politiska yttringar (samt från vissa håll en lingvistisk besserwisser-attityd) som får mig att rygga tillbaka.

De finns, här i tråden. Relevans-folket. För det är ju inte relevant att Arne är kille och Lisa är tjej och då kan man ju lika gärna säga "hen", eller hur? Det är ju faktiskt ingen som tvingar en, och man är väl inte rädd för könsspecifika pronomen och andra ska väl få prata precis som de vill eller?

Jo, jag vet. Du använde ju "hen" om mig tidigare här i tråden, den anonyma humanisten gjorde det också, kanske lite mindre skickligt eftersom den anonyma humanisten råkade skriva han och honom i nästa inlägg.

Men jag uppfattade detta som retoriska grepp, inget annat. 

Annars tycker jag att det verkar som den överväldigande majoriteten använder hen för att ersätta den otympliga frasen "han eller hon" eller i sammanhang där de vill dölja könet på någon eller då det är okänt.

Relevansargumentet är  tveksamt, tycker jag - åtminstone om den person som benämns hen deltar i samtalet/händelsen - som t ex Lisa i mitt exempel.
  • FMGA
    SkåneP skrev 2012-10-16 09:48:35 följande:
    Den som använder hen har missat att den kunde använt den.

Inte nödvändigtvis. Hen kanske  bara har noterat att "den" i vissa sammanhang signalerar en iskall opersonlighet om det syftar på en enskild människa.

Så skulle man få för sig att modernisera "I" i Dantes helvete med inskriften "I som här inträden, låten hoppet fara" skulle onekligen den vara ett bättre alternativ än hen. 

Man behöver inte ens läsa "Pojken som kallades det" för att få en aning om bokens känslostämningar.

Det skulle iofs kunna vara något för henanvändandandets motståndare - att skriva en skräckroman på temat "Pojken som kallades hen".
  • FMGA
    SkåneP skrev 2012-10-16 11:17:28 följande:
    I vilka sammanhang skulle den signalera iskall opersonlighet där hen inte gör det?
    Jag vill hävda att sådant(felaktigt) signalerade uppstår endast när man lyfter det ur sitt sammanhang.

"Den som här inträden, låten hoppet fara" 
    Om "den" syftar på en enskild människa som en abstraktion, t ex i exemplet "Den som gräver en grop..." funkar det säkert bra för alla, men i läkarexemplet ovan blir "den" för opersonligt för mig.

Problemet med den tycks vara att många betraktar "den" som ett "opersonligt" pronomen som kan beteckna enskilda människor då den syftar på en odefinierad person men då den direkt pekar på någon eller något används det om ting eller djur, inte om människor.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!