• Faber

Jag hatar HEN!!!

Veladis skrev 2012-07-31 19:21:27 följande:

Nej.
    Jo
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-31 22:01:50 följande:

1. Det finns inga sådana beteenden i vårt DNA.

2. Vem, utöver dig själv och Faber, har sagt att det är syftet?  
    Jaså beteende är på intet vis styrt av biologin. Jaja dröm vidare.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-31 22:03:02 följande:

Jag rekommenderar varmt att du läser mer historia. MYCKET mer historia. Och antropologi. Mycket mer av det också.
    Ja i 50% av kulturerna genom historian har ju kvinnorna varit krigare och jägare samt att det varit männens roll att föda barn.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-31 22:09:29 följande:

OK, vilken del av dina gener bestämmer att du ska sitta på internet. Visa mig en undersökning som säger att män är biologiskt triggade att fixa med rullande metalliska föremål.

Hela konceptet faller på sin egen orimlighet.

Eller som Betnér uttryckte det:

" rel="nofollow" target="_blank">

Du specificerar saker men struntar i att ta hänsyn till att vissa moderna företeelser kräver egenskaper som män och kvinnor haft i olika hög grad sedan tidernas begynnelse. Sport är ett exempel.
  • Faber
    Veladis skrev 2012-07-31 22:12:19 följande:

Jagande kvinnor har det bevisligen funnits lite här och var, krigande också. Barnafödande män är det nog värre med. Den ena saken är gentiskt betingad, den andra behöver inte vara det. 

Jag har aldrig förnekat att det funnits jagande kvinnor.
  • Faber
    Veladis skrev 2012-07-31 22:15:14 följande:
    Både män och kvinnor kan springa fort, kasta långt, hoppa högt. Det har med träning att göra. Sedan finns det enstaka biologiska faktorer som gör att en man generellt lättare bygger muskler etc, men fortfarande kan ju t ex en elitidrottande kvinna springa eller simma snabbare än de flesta män som inte är elitidrottare. Och än en del som är det också.
    Det är klart att en elitidrottande kvinna kan springa fortare än en manlig soffpotatis. Däremot kan den bästa kvinnan inte springa snabbare än den bästa manliga elitidrottaren. Mannen har helt enkelt bättre förutsättningar för en del saker. Skall du jämföra får du jämföra snittet inte ta den sämsta mannen mot den bästa kvinnan.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-31 22:22:10 följande:

Statistiskt sett stämmer det - men vad spelar det för roll i vår vardag? Brandmän åsido, vart är den sortens styrka, uthållighet, ens LITET viktig? Vi lever i ett civiliserat samhälle där 99,9% av alla sysslor kan utföras lika väl av män som kvinnor. Och vet du vad, det var precis lika sant i stenålderssamhällen. Det finns naturnära kulturer som lever just så, att kvinnor och män jagar lika mycket, tar hand om barnen lika mycket. Om du hade rätt skulle naturnära kulturer aldrig ha det så jämt fördelat med arbetsuppgifter, utan män hade alltid varit jägare, kvinnor alltid varit samlare eller mammor. Så är inte fallet, alltså.
    Du får lägga till Polis och vissa Chaufförsyrken bland andra. I sport är det inte bara fysisk skillnad, kvinnor har inte samma aggressivitet det ser man tydligt i vissa sporter.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-31 22:27:31 följande:

Nej, polisyrket klarar kvinnor finfint. Samma sak med chaufförer.

Heh, du har inte mött de kvinnor jag träffat. Inte samma aggressivitet, sheesh...   
    Nej det gör dom inte eller rättare sagt inte alla. En kvinna kan köra långtradare men har betydligt svårare för timmerbil.

En ensam polis på 60 kg har inget att säga till om i en våldsam situation.
  • Faber
    Veladis skrev 2012-07-31 22:33:55 följande:

Alla män passar inte som poliser eller chafförrer heller. En del kvinnor gör det (och en del kvinnor visar aggresivitet i sport också). Det är inte 50/50 inom dessa yrken, och det är inget mål i sig - grejen är att man inte ska bli ifrågasatt som kvinna i ett traditionellt manligt yrke/spor/intresse/utbildning eller vice versa. Fixar man det så fixar man det, gillar man det så gillar man oavsett om man är kvinna eller man. Men traditionella könsroller och synsätt bromsar, särbehnadlar och diskriminerar tyvärr i alltför stor utsträckning. Tjejer som skulle bli utmärkta brandmänsöker inte för de tror inte att de duger. Män vågar inte bli förskollärare för att de är rädda att bli misstänkta för pedofili. Man skiljer på tjejer och killar i femårsåldern inom vissa idrotter och så får flickorna leka lekar och pojkarna spela match. 
    Problemet med genusvetarna är att de vill ha in även de som inte fixar det.
  • Faber
    Veladis skrev 2012-07-31 22:37:15 följande:

Nej. En del kanske, men nu generaliserar du igen. Jag vill inte det, t ex. Och jag vet att många tycker som jag.
    Jo varför sysslar försvaret med genustrams, varför får kvinnliga soldater bära halva packningen på baskerprovet?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!