• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:34:41 följande:
    Plutteli, du är ett troll. Om du läst det ur en bok så får du åtminstone meddela vad boken heter och vem som skrivit den! Det kan väl inte vara så svårt!? Nej du, ditt 10% kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner.

Jag är så sabla trött på den här debatten! "Hen" kommer aldrig ta sig in i vardagsspråkbruket hos den genomsnittlige svensken, och "hen"-förespråkarna borde se sig besegrade! Fan vad jag blir trött.
    Jag förstår inte vem som skulle VILJA subjektifieras ens?
    Tips: engagera dig inte i saker du är trött på. Du är själv med och driver debatten, vilket är kontraproduktivt för dina egna motiv.

Du är med och bidrar till att hen hamnar i rampljuset och får spridning.
  • Anonym

Jag tycker vi ska skrota det ordet och låta det falla i glömska.

• Anonym
    Mästaren skrev 2012-07-22 20:19:20 följande:
    För att inte tala om alla ord som har två betydelser även om man håller sig till samma språk ... 

Hon 
    Fiskar
    Damm 
    Klar 
    Balle 
    Kor 
    Ren

Och så vidare    
    Med reservation för att balle bara har två betydelser om man räknar med den skånska. Tre, med den nystockholmska
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-22 23:00:17 följande:
    Jag skiter högaktligen i om jag kallas för neutrum. Mina första sex år, och hemma med föräldrarna, och på hemspråksundervisningen, och på semestrarna tillbaka i Ungern, hela tiden har jag på ungerska i tredje person varit ett neutrum. Och vet du vad *viskar* min snopp sitter kvar där den ska!
    Pics or it didn't happen!
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-23 10:19:02 följande:
    Nope, du får gå runt till alla smeder, bönder och andra som slipar sina verktyg att "fan, sluta slipa dina prylar MED EN HÖNA!!!!"
     Skål
  • Anonym
    Veladis skrev 2012-07-23 12:10:34 följande:

Men hen - debatten den här våren handlar i grunden om ett ord som användes i en busig barnbok på ett av Sveriges mindre bokförlag. "Lanseringen" där handlar i så fall om den intensiva proteststorm som, med ett totalt missförstånd i bagagaet, intensivt känenr att de måste hata ordet och skapar sådana här trådar. Räkna antalet "jag hatar hen"-trådar på FL och "hen kan du vara själv, gubbkäring" på facebook jämfört med positivt inställda lanseringstrådar... 

Och sen kan man gärna räkna hur många som kapitalt missförstått ordet och bedriver någon slags anti-hen-hysteri för att de tror att dödsmördarsufragetterna som använder hen ska fräta bort deras kön med syra och tvångsklä dem i beige overall. 

Det som är spännande med just den boken är att hen inte är det enda "konstiga och nya" ordet som användes. Varför blir det inga hetsiga debatter över "morbroster", till exempel?
  • Anonym

Visst att språk ändrar sig men det är direkt superlöjligt att man skakalla någon för "hen" bara för att inte störa tex barnets "integritet" o att denne skall skyddas från att klassas in i han eller hon. Ta tex detta som exempel det var inte längesedan nån unge på tåget hade frågat en annan mamma om dennes unge var enpojke eller flicka nä då var det ju en hen... Ganska löjligt ävenom man skulle vara transa fångad i en en kvinnas/mans kropp så är man det somkönet är. Man är man eller kvinnainte en "hen". Det skulle vara som att man fårinte säga jag är 40 år gammal nä.. Jag är en "ålder"  min argument -Jag känner mig inte som 40 år gammal varför ska jag då ens påstå att jag är 40? Trots att jag ser ut som jag är 60..Nä åldrar kan man ju inte lita på det är ju inte så som man känner sig...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-24 12:42:01 följande:
    Visst att språk ändrar sig men det är direkt superlöjligt att man skakalla någon för "hen" bara för att inte störa tex barnets "integritet" o att denne skall skyddas från att klassas in i han eller hon. Ta tex detta som exempel det var inte längesedan nån unge på tåget hade frågat en annan mamma om dennes unge var enpojke eller flicka nä då var det ju en hen... Ganska löjligt ävenom man skulle vara transa fångad i en en kvinnas/mans kropp så är man det somkönet är. Man är man eller kvinnainte en "hen". Det skulle vara som att man fårinte säga jag är 40 år gammal nä.. Jag är en "ålder"  min argument -Jag känner mig inte som 40 år gammal varför ska jag då ens påstå att jag är 40? Trots att jag ser ut som jag är 60..Nä åldrar kan man ju inte lita på det är ju inte så som man känner sig...
    "transa fångad i en kvinnas/mans kropp"?
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 13:44:44 följande:
    – Vi får inte ett mer jämställt samhälle genom att byta ut hon och han,
    Jag slutade att läsa efter den där meningen.
    Varför gör man bort sig genom att visa att man inte har fattat?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!