• Esco

Man behöver inte koka vattnet till ersättning!

Jag hittar inte igen tråden där några utav oss för ett tag sedan diskuterade hur länge man skulle
    koka vattnet till ersättningen så jag skriver här.

Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:

Min fråga:

Min son är född i vecka 35+0 och är idag 2 månader gammal. En månad korrigerat.

Han får bara ersättning och äter NAN1 samt baby semp bifidus mot hård mage.

Vi har komunlt vatten och jag undrar om vattnet verkligen behövs kokas?

På produktförpackningen rekommenderas detta.

Hälningar JessicaHej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son, eftersom risken för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten.

Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström

• Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!
  • Esco

Gick tydligen inte att kopiera in mailet?
    Såhär var svaret i alla fall:

Hej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son eftersom risken
    för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten!

Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström

• Pinguicula

Jag hittar inte heller tråden, är den borttagen? :-O Weird.

Svaret var det jag förväntade mig.

• Esco

Jag är nästan helt säker på att jag hade sparat den på mina favoriter bara för att jag skulle lämna svaret där så den måste ha blivit raderad. Men men hoppas att de som var med i tråden ser det i alla fall :)

• Dr Mupp

Med tanke på att det ändå inte är helt ovanligt med kontaminerat kommunalt vatten (vi har bla haft det) och att det tar ett tag innan de upptäcker det på proverna så valde jag att koka allt ersättningsvatten till mitt barn. Better safe than sorry.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Esco
    Dr Mupp skrev 2012-07-12 19:38:43 följande:
    Med tanke på att det ändå inte är helt ovanligt med kontaminerat kommunalt vatten (vi har bla haft det) och att det tar ett tag innan de upptäcker det på proverna så valde jag att koka allt ersättningsvatten till mitt barn. Better safe than sorry.
    Ja det är ju ditt val såklart. Men jag har åsikten att man inte ska behöva gå omkring och vara överbeskyddande för precis allt. Jag har aldrig varit med om kontaminerat vatten, inte någon jag känner heller.
  • Dr Mupp
    Esco skrev 2012-07-12 19:45:18 följande:
    Ja det är ju ditt val såklart. Men jag har åsikten att man inte ska behöva gå omkring och vara överbeskyddande för precis allt. Jag har aldrig varit med om kontaminerat vatten, inte någon jag känner heller.
    Att koka vatten är inte precis jobbigt så det var en lite uppoffring. 

Kontaminerad dricksvatten är inte kul.  Vi hade tur i den bermärkelse att vattnet fortfarande var ok att duscha i så vi behövde bara koka allt vatten till matlagning och drickning.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Esco
    Dr Mupp skrev 2012-07-12 19:50:58 följande:
    Att koka vatten är inte precis jobbigt så det var en lite uppoffring. 

Kontaminerad dricksvatten är inte kul.  Vi hade tur i den bermärkelse att vattnet fortfarande var ok att duscha i så vi behövde bara koka allt vatten till matlagning och drickning.
    Nej jag tycker inte heller att det är jobbigt att koka vatten. Förutom när man glömt bort att koka det och ungen gallskriker på natten medan man först kokar vatten och sedan ska stå och kyla det under kran.
  • RosaBabyfilt

Jag slutade koka vid ca 6 månader och hade också kollat upp om man verkligen måste koka. Gick faktiskt till vattenverket där vi bor för att prata lite med dem eftersom jag hade så mycket ledig tråkig tid som föräldraledig ;) Fick också svaret att man inte alls måste koka för vattnet överlag i Sverige är väldigt rent. Fortsatte ändå att koka till ca 6 månader då hon kändes större och det kändes tryggt att sluta koka.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Sunniva

Kokade fram tills dottern blev 6 månader, ofta nu med av ren rutin (är 7 mån nu) Inget extrajobb direkt, på med vattenkokaren i förbifarten en timma före matning, då brukar vattnet svalnat till lagom temp när det är matdax.

Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!