• Anonym (TS)

Han tar tramadol.

Vad ska jag göra?

Han tog tramadol för ett tag sen (mer än ett är sedan) och var samtidigt i någon depression men det tog så mycket på vårt förhållande (tre år nu). Nu har han fixat trama igen och jag vet inte vad jag ska göra. Orkar inte med det igen. Han sover hela dagarna och vi bor fan i en etta. Jag vet hur dåligt jag kommer att må och jag vet inte om det är värt. Jag vet att han mår dåligt nu angående problem i familjen men jag tycker att detta är världens sämsta sätt att ta sig igenom detta.

Jag funderar på att åka till en vän ett tag men jag vill inte att hon ska veta anledningen eftersom jag skäms.

Han tycker själv inte att tramdol är så farligt...men jag förstår inte varför han ska ta det över huvud taget.  

• Svar på tråden Han tar tramadol.
  • Anonym (TS)

Behöver verkligen hjälp/stöd. Är det någon som vet vad tramadol gör med en person? Han tar tydligen 4 i rad för att bli "hög" eller något. 

• Anonym (TS)

Jag ber verkligen att få någon att prata med...vill inte prata med någon av mina vänner om detta.

• Marie-anne

hm jag har tagit dom själv men jag märkte inget alls, hade samma smärta och lika trött men höll igång som vanligt, men om du är orolig, gick nått sjukhus medicinupplysning!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)

Det är det jag menar. Sist han tog detta så var det hemskt. Jag hade praktik då jag läste på universitetet. Varje gång jag kom hem låg han i sängen. Gjorde ingenting. Jag fick fixa allt. Jag var helt slut och mådde otroligt dåligt. Sen var han seg hela tiden och bara låg i sängen eller gick upp på nätterna för att umgås med någon kompis. Jag vill inte hamna där igen. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Han blir bara sur och jag blir sur. Perfekt verkligen. Han säger att när jag mår dåligt så låter han mig vara som jag är. Men jag gråter och är lite allmänt nere. Jag tar inte piller som jag får tag i via någon knarklangare och ignorerar livet liksom.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-11 15:00:14 följande:
    Tramadol är en typ av smärtstillande medicin som är "släkt" med morfinliknande preparat(tex subutex som är syntetiskt heroin). Dvs jag antar att det är ganska beroendeframkallande? Dock har jag själv ingen erfarenhet men jag tycker inte det låter som bra öht att han försöker självmedicinera ångesten med såna preparat.  
    Sicken konstig mening, tramadol--->subotex--->och helt plötsligt syntetiskt heroin.
    Enda jag hört syntetiskt heroin om är fentanyl, men då mest för det ersatte heroin inför operationer för ett gäng år sedan.

Subotex används för heroin beroende, som ersättnings medicin.
  • Anonym

Du får la säga till han, att det är inte så roligt för dig att han trycker i sig en del tramadol och sen skiter i dig.
    Och sen resonerar från detta, menar skiter han i dina önskemål helt och kör på sitt race var och varannan dag.
    Så bör man ju omvärdera sitt förhållande.
    Annat om han tog 1-2 dagar till detta max och sen rikta sitt intresse till dig, så hade ju det inte varit så mycket att orda om.

Dock är mediciner som tramadol(opiat) nått som en del refererar till bara-ta-en-till-droger.
    Och detta beteende att "bara" ta en till som gör en beroende och sen kanske till missbrukare.

• Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-11 15:35:19 följande:
    det jag menar är att de är starkt beroendeframkallande och inte lätt att sluta med om om man fastnar, vilket är risk för att man gör om man börjar använda såna medel mot ångest när man bara ligger hemma ensam.. 
    Förstår inte din koppling, precis som du ville få in heroin i samtalet.
    Och varför ville du få in heroin?
    Du pratar om beroendeframkallande, visst är tramadol det, men inte i samma liga som heroin.
    Så igen varför ville du få in heroin?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Han tar tramadol.