• Anonym (TS)

Han tar tramadol.

Vad ska jag göra?

Han tog tramadol för ett tag sen (mer än ett är sedan) och var samtidigt i någon depression men det tog så mycket på vårt förhållande (tre år nu). Nu har han fixat trama igen och jag vet inte vad jag ska göra. Orkar inte med det igen. Han sover hela dagarna och vi bor fan i en etta. Jag vet hur dåligt jag kommer att må och jag vet inte om det är värt. Jag vet att han mår dåligt nu angående problem i familjen men jag tycker att detta är världens sämsta sätt att ta sig igenom detta.

Jag funderar på att åka till en vän ett tag men jag vill inte att hon ska veta anledningen eftersom jag skäms.

Han tycker själv inte att tramdol är så farligt...men jag förstår inte varför han ska ta det över huvud taget.  

• Svar på tråden Han tar tramadol.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2012-07-16 20:34:15 följande:
    Varför svarar du inte?
    Om du nu har fel så är det väl bara säga det, eller visa att det visst skrivs ut till dessa problem.

Tramadol upplevde jag sömnproblem med, just den är jag direkt förvånad över.
    Visst om man somnade innan tabletten tog verkan(men då somnar man ju egen kraft), så sov man bra ett tag.
    Hann man inte somna så kunde man ligga vaken rätt länge.
    Även kunde man vakna mitt i nätterna och helt omöjligt att somna om.

Så jag är genuint intresserad av just detta påstående.
    Jag kan bara tala för mig själv. Och tramadol i större mängder kan få en människa att somna. Tramadol är även väldigt effektiv vid oro, men som jag skrev så skrivs det inte ut vid dessa besvär så jag håller med dig, jag vill också få ett svar mer än "Ja...! och Ok...!"
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2012-07-16 20:46:22 följande:
    Jag kan bara tala för mig själv. Och tramadol i större mängder kan få en människa att somna. Tramadol är även väldigt effektiv vid oro, men som jag skrev så skrivs det inte ut vid dessa besvär så jag håller med dig, jag vill också få ett svar mer än "Ja...! och Ok...!"
    Men dessa mängder lär ju inte doktorer föreskriva väl, det är väl fortfarande dygns dos 400mg?
    Och dessa fördelas på 3-4ggr.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2012-07-16 21:40:20 följande:
    Men dessa mängder lär ju inte doktorer föreskriva väl, det är väl fortfarande dygns dos 400mg?
    Och dessa fördelas på 3-4ggr.
    Nej det är ju exakt detta jag skriver.
    Självklart kan vissa uppleva en bättre insomning eller att det dämpar oro men det skrivs inte ut för detta.
  • Anonym (varning)

ett själ till att mitt barns pappa inte lever något mer är pgd utav dessa tabletter.. hoppas folk kan ta o öppna deras ögon och inse att "komma bort från verkligheten" ett tag hjälper verkligen inte med att ta massa skit. sök hjälp innan det är försent..

• Anonym (Been there)

Tradd kan man då absolut inte sova på. Det vet alla som testat att ta större doser än vad som förskrivs. Man får ett enormt välbefinnande och hamnar i en sorts dvala och på sin höjd kan man slumra in någon minut här och där. Men vill man sova ut så är det absolut inte tradd man ska ta. När jag tog som mest kunde jag ta uppåt 1-1,2g på några timmar och då kan jag garantera att det inte var något snack om att sova. Tvärt om kunde man lätt vara vaken ett dygn i sträck.
    300mg på en gång ger samma effekt på någon som inte har byggt upp tolerans med dem.

Tramadol är ett gift. Otroligt lätt att fastna för. Jag vill med bestämdhet rekomendera dig att få din kille att avstå dessa. Det finns betydligt bättre vägar att gå för att komma tillrätta med oro och ångest.

• Anonym
    Anonym (Been there) skrev 2012-07-26 09:17:11 följande:
    Tradd kan man då absolut inte sova på. Det vet alla som testat att ta större doser än vad som förskrivs. Man får ett enormt välbefinnande och hamnar i en sorts dvala och på sin höjd kan man slumra in någon minut här och där. Men vill man sova ut så är det absolut inte tradd man ska ta. När jag tog som mest kunde jag ta uppåt 1-1,2g på några timmar och då kan jag garantera att det inte var något snack om att sova. Tvärt om kunde man lätt vara vaken ett dygn i sträck.
    300mg på en gång ger samma effekt på någon som inte har byggt upp tolerans med dem.

Tramadol är ett gift. Otroligt lätt att fastna för. Jag vill med bestämdhet rekomendera dig att få din kille att avstå dessa. Det finns betydligt bättre vägar att gå för att komma tillrätta med oro och ångest.
    Hinenr man somna innan tramadolen tar verkan, så brukade jag i alla fall sova som en gris och rätt länge.
    Men hann den ta verkan så hade man en dålig och orolig sömn, kunde ofta vakna mitt i natten klarvaken i par timmar.
    För sen däcka igen.

Att tramadol är ett gift är ett helt felaktigt påstående.
    Jag brukar dock kalla det rävgift, just pga alla problem som finns knytet till tramadol.
    Speciellt vid län gre användning.

Men tar man sådana doser som du tog, så är ju det ingen medicinsk användning precis.
  • Anonym (Been there)
    Anonym skrev 2012-07-26 12:32:35 följande:
    Hinenr man somna innan tramadolen tar verkan, så brukade jag i alla fall sova som en gris och rätt länge.
    Men hann den ta verkan så hade man en dålig och orolig sömn, kunde ofta vakna mitt i natten klarvaken i par timmar.
    För sen däcka igen.

Att tramadol är ett gift är ett helt felaktigt påstående.
    Jag brukar dock kalla det rävgift, just pga alla problem som finns knytet till tramadol.
    Speciellt vid län gre användning.

Men tar man sådana doser som du tog, så är ju det ingen medicinsk användning precis.

Jag har inte heller några problem att sova på tramadol om man följer doseringsanvisningarna. Men det var ju inte det tråden handlade om. Min poäng var att någon skrev att man kunde ta tramadol som hjälp vid insomningsproblem. Man somnar inte bättre på tramadol. Tvärt om. En del har t.o.m. svårt att somna vid en normal dos. Enda gången man faktiskt kan ha hjälp av tramadol för att somna är väl om man har svår smärta som håller en vaken.

Jag menar inte bokstavligen att tramadol är ett gift. Läs mellan raderna. Jag menar att det är farligt att börja knappra tramadol för andra orsaker än rent medicinska. Fruktansvärt lätt att bli fast i och vansinning svårt att sluta med. Jag vill bara uppmana TS att ta detta på största allvar. Jag önskar att någon i min närhet hade gjort det för mig.

Jag påstod aldrig att jag tog det i medicinskt syfte. Poängen är väl att TS sambo inte gör det heller!
  • Stephie

Jag har en man som missbrukat tram, citadon, treo comp. Han låg inne för snart ett år sen för avgiftning. Har tagit 2 återfall.

Dessa tabletter är ett jävla skit.
    Och jag vet att många tablettmissbrukare inte ser sig själva som missbrukare. De är ju inga pundare. De tar ju tabletter som säljs lagligt ( mot recept, i ordinerad dos) de känner att det inte e lika "smutsigt"

Har nu ställt krav och varit tuff

www.stephaniebengtsson.blogg.se

• banditqueen

Du får gärna PMa mig om du vill. Har själv varit beroende av tramadol. Vet inte om jag kan hjälpa så mycket men jag vet nog ungefär hur han känner.

Svar på tråden Han tar tramadol.