• Bremerton

Har din katt några gulliga egenheter?

Har läst så många trådar och inlägg nu så jag är helt yr. Konstaterade att de flesta handlar om att man har div. bekymmer med sin katt eller tips och råd ang. nya katter o.s.v. Vilket såklart är jättebra för att få tips och råd av andra. 

Men hittade ingen tråd vad det gäller deras gosiga och ibland märkliga sidor och egenheter som gör dem till de mysiga ullbollar som de är.  Så hur är det, har din katt eller katter några mysiga o roliga speciella saker för sig som gör den helt egen? :)

Som min  thelma här hemma. Hon börjar inte äta mat förräns man sagt varsegod. Säger man inget sitter hon och fånglor och väntar. 

Likaså jamar o piper hon sällan för uppmärksamhet. Vill hon ha uppmärksamhet så går hon dit man är och lägger tassen emot benet, armen eller vad som är närmst för henne. Händer det ingen tar hon bort den och försöker igen. Har det inte hänt nåt efter tre fyra gånger dammar hon till en med tassen istället. :)

När man ligger i sängen o sover och hon tycker man ska vakna så drar hon svansen under näsan på en för då vet hon att man garanterat vaknar. Kittlas som satan och lagom skojjigt och vakna till men hellre det än som så många andra som lärt sig använda klorna för att väcka en. :P

Och så hennes egenhet som inte är lika mysig och rolig men ändå väldigt speciell på ett gulligt sätt. Hennes vattenskål, är vattnet för kallt eller för varmt så vänder hon upponer på hela rubbet. Sen blir hon förbannad över att det är vatten i halva köket så då skriker och fräser hon tills man torkar upp o ger henne nytt vatten. Har försökt med alla möjliga förebyggande åtgärder men inget funkar.. Det är bara lite vatten då o då så bryr mig inte nämnvärt.

Har dina katter några sådana här speciella saker för som kanske inte många andra har? :) 

• Svar på tråden Har din katt några gulliga egenheter?
  • PolyPond
    Majsan70 skrev 2012-07-04 13:12:25 följande:
    Att ta kull bör man bara göra på raskatter där man har en tanke bakom aveln med föräldrar som lämpar sig. Vill du ha kattungar hemma så varför inte ta kontakt med ett katthem o se om de behöver hjälp med nån blivande mamma?
    Du gjorde helt rätt som kastrerade din katt!
    Om alla tänkte så skulle huskatten dö ut.
  • lillnosie

Min katt är väldigt speciell.. hon snackar konstant! Hon ligger alltid och sover på min huvudkudde, hon vaknar 7.30 och gör allt för att väsnas tills vi kliver upp, hon äter bara torrfoder, inte ens räkor ost eller annat gott, men tejp och ludd är hon helt galen i! Måste gömma undan tejprullen, gäller även klädvårdsrullar... Väldigt social och ska klappas av ALLA som hälsar på.. hon är helt underbar och jag är glad att hon har sina egenskaper :)

• bez imena

Min förra katt greta älskade att knapra på röd paprika o smaska i sig banan. Hörde hon knäppet när man öppnade bananen så kom hon på en gång. Sa man namnam så visste hon det var matdags :)

Min nuvarande katt coco kan oxå namnam. Hon kan vara långt borta i ett annat kvarter men ropar man lite halvhögt coco namnam så kommer hon springandes hem
    Äter min man vid tvn så sitter hon o stirrar ut han tills hon får smaka.
    Och knäpp med vattenskålen.. Hon stoppar i tassen för att känna nivån så hon slipper doppa nosen i vattnet o nysa, hon har lärt sig

• Furstinna

Vår förra katt va en riktigt personlighet. Egensinnig, grandios och självisk. Helt underbar. Drack bara rinnande vatten från kranen, väckte oss varje morgon vid 04 för att gå ut, roade sig med att ligga på lur i häcken och hoppa ut för att skrämma hundarna som gick på gångbanan. Han va speciell och jag saknar honom så mycket.

• Furstinna

Dessutom va han favoriträtt potatiskal och han hade en egen stol vid matbordet och satt alltid och höll oss sällskap.

• GreatMaffian

Vår katt Rune är väldigt speciell Hjärta

Kommer alltid när man ropar, ute eller inne spelar ingen roll..
    När han kommer hem så jamar han när han kommer in, han ger sig inte föränn jag svarar honom. Han vill helt enkelt veta vart JAG är.. Sen är han efter mig & gör allt för att få uppmärksamhet.. Hjälper inte det så klamrar han sig fast på mina ben (inga klor utdragna) Stannar jag då upp så drar han upp sina framben & vill komma upp i famnen, som ett litet barn)

Man kan göra i princip allt med honom utan att han blir sur, spinner i princip för lilla minsta uppmärksamhet han får..
    När man sitter i soffan & han vill kelas lite så tar han tassarna upp mot mina kinder & så trycker han in hela sitt ansikte mot mitt..

Om jag ligger i sängen & han brevid så får jag knappt gå därifrån.. Märker han att jag ska resa på mig så lägger han tassarna om mina ben haha

Nästan varje morgon när mannen ska köra iväg till jobbet så kan han stöta på Rune.. Gubben stannar till, drar ner vindrutan & säger- Gå hem med dig Rune, matte väntar på dig.. 5 min senare så är han hemma igen..

Dessutom är det HAN som bestämmer över våran 85 kg tunga Grand Danois hund Rolf.... Blir Rolf för mycket så naggar han Rolf i örat för att sedan börja tvätta honom, försöker Rolf dra bort huvudet så tar han tag i Rolf med tassarna & drar Rolfs huvud till sig, & sen börjar tvätta honom igen... Det e faktiskt väldigt gulligt att se..

• finskaflikkan

Hade en honkatt som hette Baileys.. Världens gosigaste och va tuff jäkel! =)
    När jag badade så bruka hon hoppa i badkaret och lägga sig på min bröstkorg... Hon trivdes som fisken i vattnet
    När vi hade fredag/lördags mys kvällar med hyrfilm, chips och läsk satt hon ALLTID med eller låg och hämta en chipsbit eller popcornbit själv när hon blev sugen.. haha... Söta kisse!!! <3
    De enda som va lite jobbigt va att när hon skulle väcka mig så använde hon klorna  

• finskaflikkan

Nu har jag 3kissor kvar.

Bobban som är en svart hane ÄLSKAR att gosa! Han brukar tassa med framtassarna på min mage på kvällen när vi lagt oss samtidigt som han tvättar mina händer.. haha...  Säger alltid till när han vill ut genom att ställa sig vid dörren och titta på en och jamar samtidigt. När vi ger mat på morgonen så väntar hans till dom andra två ätit innan han själv äter. <3

Betty Boop (säger bara Betty dock) En gråvit hona äter ENBART mat genom att kupa tassen i matskålen och stoppar in sen maten i munnen, som om hon använde tassen som sked. Säger oxå till när hon vill ut och hon låter väääääldigt högt!  
    Hon gillar dock inte att gosa så mkt utan är mest för sig själv. <3 

Och så lilla Astrid, en sköldpaddsfärgad hona som är sååå busig, följer med mig ÖVERALLT, pratar som bara den och älskar att sova på dig, med dig och överallt. Såååå kelig och gosig! Dricker vatten endast ur kran, ska vara färskt såklart =) <3

Dessutom när missorna sitter vid ett fönster och ser fåglar så låter de som om dom skäller... haha... Sååå sött! Drömmer ÄLSKAR katter! Världens finaste djur!!!      

• illerthriller

Min katt 
    *Går nästan bara på låda när jag eller killen är på toaletten (ibland verkar det somatt hon gått och hållit sig när vi vart borta såatt hon kan gå när vi kommit hem!) .. Jättekonstigt! 
    *Slickar på ALLT hela tiden!
    *"Kvittrar" när hon pratar istället föratt majua.. Hon springer verkligen runt och "muttrar" för sig själv typ "mrrwmjaowmrrwrjaouprr!"
    *Väntar sig att vi ska kasta hennes leksaker åt henne såatt hon kan apportera. Hon brukar lägga leksaken framför oss och om vi inte kastar direkt så petar hon på oss tills vi kastar :) 
     *Hon kommer direkt när vi öppnar skåpet där hon har hennes mat.. Så springer hon fram och puttar igen skåpet igen och ser hoppfull ut :) 
    *Hon har lärt sig hur det låter när våra väckarklockor går så när hon hör dem sitter hon utanför dörren och skriker om vi inte går upp direkt och släpper in henne 

Med mera.. Hon har en massa små egenheteter för sig :)  

• illerthriller

Jusstdet en till grej, hon bär alltid omkring på sina leksaker i munnen(och även husses fiskegrejer!)  och har särskilda "favoritplatser" som hon lägger prylarna på.. :p 

• bez imena

Illerthriller; vår katt väntar oxå utanför sovrummet o jamar högt när vi inte stigit upp av väckarklockan... Hahaa
    Och hon muttrar också... Mest när hon spanar på fåglar o flugor :)

• ForReal

Den ena:

Påkallar min uppmärksamhet genom att sitta ca 1 millimeter ifrån mitt huvud, när jag sitter vid datorn. Då sätter hon sig och "buffar" på mitt huvud och sen går hon en bit bort för att vända och sen sträcka på sig lagom långt för att liksom "smeka" hela mitt ansikte med tassen hon sträcker på. Då är det lika bra att man ger med sig, hon slutar inte :) När jag kommer hem sticker jag in huvudet och säger "Hej!" och då svarar hon med ett kort "MUÄ!", ett gällt skrik, oavsett vart hon är. Hon älskar att pilla ned saker från bord, t ex hårsnoddar, lypsyl och annat. När hon var liten fick vi ha häftmassa under nästan allt i fönstren :)

Den andra:

Tittar på TV med oss ibland, och då menar jag verkligen tittar på det som händer på skärmen, följer med blicken osv. Är det en fågel på TV:n hukar hon sig, smyger snabbt fram till skärmen och börjar "skälla" på den :) Somnar som en bebis i min famn/på ena armen närsomhelst, bara man stryker henne över huvudet och speciellt nosen. Älskar allt som är i mjukplast, har vi handlat springer hon fram och väntar på att påsarna ska bli tomma så hon får lägga sig ovanpå. Älskar även trånga utrymmen, alltså där hon inte ens till hälften får plats ens. När hon var kattunge la hon an på en fruktkorg i trä som hon då fick som "sin". Den ska hon fortfarande lägga sig i, och hon tränger ner sig fast den ser ut att brista och det blir som stora valkar utanför :) (Hon är inte fet, men får ej plats)
  • SHAKAWKAW

Min (nu döda) katt Ville skulle alltid sova runt axlarna på en. Spelade ingen roll om man satt ner eller om man gick omkring i lägenheten. Det var mysigt tills han tappade balansen och försökte hålla sig kvar.

Sedan har min vän två katter som jag har känt sedan de var nyfödda. Jag är där så pass ofta att det känns som om jag är "tant" till dem. Sam vickar på huvudet när han blir busig. Ungefär som när hundar vickar på huvudet och ser så korkade ut. Så gör han, fast mer... extremt. Han hamnar nästan upp och ner. Skitgulligt. Snow, den andra, blir alltid förtvivlad när hans boll försvinner (som han alltid bär runt i munnen). När man säger "var har du bollen?" och börjar leta efter den hjälper han till.

• SHAKAWKAW

Sam är även mycket duktig på att stjäla mat. Egentligen ett problem, men det är ju så sött när han gör det. Helt plötsligt ser man en liten tass sticka upp på bordets kant (det är ett väldigt lågt bord) som försöker norpa första bästa matbit. Ibland är han så pass fräck att han helt enkelt hoppar upp i knät och norpar chipset man precis ska stoppa i munnen.

Det är sjukt svårt att bli arg på en grå kisse som är väldigt liten för sin ålder. Och som fortfarande ser ut som en kattunge i ansiktet. Drömmer

• Körsbärspaj

Nu ska vi se! Har två katter, en hane på sju år och en hona på två och de har massor av knasigheter för sig.

Hanen:
    - Blir toksur om man sover för länge enligt honom, så då hoppar han upp i sängen och sätter sig i lagom höjd med våra öron och drar av ett ilsket "Mjaaaaaaaaaaaau!" 
    - River ut mat ur skålen med tassen och sitter sen och ser förnärmad ut över att skålen inte är full och att vi inte fyller på den igen.
    - Verkligen hatar fåglar och springer som en skållad råtta mellan rummen, hoppar upp i fönstren, krafsar på rutorna och skriker på dem.
    - Tycker att det bästa som finns är att undersöka innehållet i kylskåpet, så när man öppnar det kommer han och vill bli upplyft. Sen ska allt inspekteras, favoriten är en sån där plastcitron som står på en dörrhylla.
    - Älskar att sova på diskbänken när diskmaskinen körs.
    - Tycker att popcorn är supermumsigt.

Honan:
    - Sitter alltid, alltid med nosen tryckt mot ytterdörren när vi kommer hem och när hon ser att det är någon av oss springer hon och krafsar på gångjärnen på badrumsdörren.
    - Retas genom att gömma sig under soffan eller sängen och vägra komma fram när vi ropar. Har tagit otaliga kort med mobilkameran in under sängen för att bekräfta att hon är där. Allt som syns är två gula ögon (hon är svart och sitter helst i det mörkaste hörnet mot väggen).
    -  Tycker att det är jättekul att hoppa upp på TV-möbeln och stirra på TV'n på två centimeters avstånd, helst mitt i en bra film.
    - Anser att blommor är mat, så numera vet vi allt om vilka växter som är okej att ha om hon skulle mumsa på dem.
    - Älskar "kojor" av alla slag, det är inte sällan vi vaknar med en liten ulltuss ihopkrupen under täcket.
    - Snattar köttbullar om man lämnar dem obevakade. 
    - Vickar på rumpan när hon är busig och tänker attackera något, sen tar hon helt sinnessjuka skutt nästan rakt upp i luften innan hon anfaller. 
    - Pussas. I massor! Om man ens antyder att man inte mår bra eller inte är glad så kommer den där lilla prylen farande och går lös med tungan på ens händer eller i ansiktet. Makens hår går också bra när han ligger i soffan eller sängen. 
    - Är övertygad om att hela världen finner henne oemotståndlig och hoppar upp i knät på besökare, oavsett om de är här för första eller tjugonde gången. Det bästa av allt var nästan när två polisen var här för att fråga runt bland grannarna om en händelse och lillan, då fem månader gammal, helt bekymmerslöst börjar använda den kvinnliga polisens byxor för att klättra på henne. Såklart den snälla tanten på besök ville gosa med henne, liksom

• StoltKattägerska

Jag skaffade två små kattunge bröder för några månader sen, nu borde dom vara ca 6 månader. De är blandning mellan norsk skogis och bondkatt. Happy är korthårig och Tusse är långhårig. Båda älskar att bära runt på saker, särskillt strumpor och disktrasan. ;)

Tusse brukar springa omkring och purra, väldigt gulligt då han fortsätter om jag svarar, nästan så man kan ha ett samtal med honom. :p

Happy brukar hoppa upp i sängen på mig, sen ligger han på bröstet på en och tittar på mig med nyfikna ögon och ibland kan man vakna av att han hoppar upp och slickar en lite på nästippen! Så otroligt sött! :3 <3

Svar på tråden Har din katt några gulliga egenheter?