Inlägg från: Hallondricka |Visa alla inlägg
  • Hallondricka

Vi som är överviktiga & gravida.

Vecka 28 här nu. Tiden bara springer iväg. Min första graviditet känns som flera år i jämförelse. Var på kontroll i fredags och mitt järnvärde låg på 95 vilket inte var så bra. Jag behövde få upp det till 110 eller 115 tills nästa gång annars var dem tvungna uttryck utreda varför jag inte tar upp järn typ...

Så 2 niferex om dagen ska jag ta, och magen som är trög redan sen innan....

Hade gått ner 3kg sedan inskrivningen och blodtrycket var perfekt. Kändes skönt. Blir alltid så stressad av att mäta blodtryck.

• Hallondricka
    stor grön drake skrev 2016-09-17 17:48:28 följande:

Mitt illamående verkar vara på väg bort!

Senaste veckan har jag kunnat äta köttfärssås (med mycket grönsaker i) och igår kunde jag äta kyckling! Det är lycka! Har fått kväljningar bara jag satt det i munnen tidigare. Idag åt jag tom hamburgare utan illamående efteråt (dock en hälsosam variant då vi var på skördemarknad och allt var hemlagat och hade grovt bröd, hög kötthalt och mycket sallad) jag hoppas att det har vänt nu. Fast väntar nog ett tag till med att testa ägg igen

Hur är det med er andra?

Vad skönt att det verkar vara på väg åt rätt håll. Jag tycker maten börjar bli jobbig. Är sugen på precis allt jag inte tillåter mig själv att äta och det är så jobbigt. I och med att jag har graviditetsdiabetes så äter jag inte mat med mycket kolhydrater i, och i sin tur heller inte godis...vilket jag vill ha! Men börjar oroa mig att jag får i mig för lite mat då jag har börjat känna mig matt på nåt sätt. Jag skickar in mina blodsockervärden varje vecka och det bidrar också tilla att jag inte unnar mig något extra alls, då det käns som jag får skäll när jag har lite högre värden.
  • Hallondricka
    stor grön drake skrev 2016-09-20 08:09:31 följande:

RUL igår. Allt såg bra ut, de fick inte tydlig bild på kärlen vid hjärtat så ska dit igen om några veckor.

Hon gav lite onödig ang vikten (iom att hon bara utförde UL och inte har att göra med mig annars) men var förberedd då jag blivit varnad om hennes sätt. Hon är tydligen lite onödig med alla, oavsett vikt.

En sån hade jag vid mitt RUL förra graviditeten. Hemsk människa som jag lätt inte skulle rädda ur ett brinnande hus även om jag haft möjlighet. Aldrig någon som gjort mig så arg i hela mitt liv.
  • Hallondricka

Här är vi i vecka 29 nu. Var på ultraljud igår och det såg bra ut! Nu är det i princip säkert att vi får en pojke (det eller en flicka med pung....) haha! Lite liten bebis men det var vårt tidigare barn med. Svårt att ta in att det är så pass kort tid kvar!

• Hallondricka
    tuuli skrev 2016-09-30 18:20:03 följande:

Nån som varit på flödeskontroll någon gång? Jag var på det i veckan, de kollade blodkärlen i navelsträngen och blodkärlen i ljumskarna som då går till moderkakan. Det var inte obehagligt alls, det gjordes med ultraljud. Tyvärr får man inte se nåt kul på skärm i taket eller så, de zoomar bara in på kärlen. Flödet i navelsträngen var normalt men flödet i ljumskarna var pyttelite nedsatt - hur mycket sa hon inte, bara att det var "pyttelite", och att de förmodligen inte kallat tillbaka mig igen om det inte vore för att jag tillhör en riskgrupp genom att vara både gammal och tjock. :P Nu ska jag dit igen om en månad för säkerhets skull. 

Har man dåligt flöde kan ju fostret bli tillväxthämmat, så det är klart att även en liten nedsättning känns lite sisådär kul. Nu var iofs läkaren inte orolig för det, utan hon sa "gå hem och glöm det tills nästa gång vi kallar dig, vi räknar det som normalt tills vidare". Fast eftersom jag ändå måste gå dit spelar det ingen roll vad hon kallar det för, egentligen. 

Jag hatar att vara på spec-mödravården pga tidigare dåliga erfarenheter vid KUB och missfall, så när jag ska dit kan jag inte sova.. alls. Kom dit kl 8, hade sovit knappt 2 timmar och mitt blodtryck var såklart högt då, 131/90 och har legat på 125/78 nu ett bra tag vid kontroller på MVC. Så därför fortsätter de kalla mig till spec-mödravården vilket blir en ond cirkel - ju mer jag måste dit desto mer stressad blir jag. Jobbigt! Ändå är det ju bättre att bli kollad en gång för mycket. 

Jag gjorde flödesultraljud varannan vecka i min förra graviditet och med denna bebisen gör jag var tredje vecka än så länge, är i v.31. Gör dem kontrollerna dels då för min övervikt och graviditetsdiabetes men främst för att mina barn vart små. Dem vill ha koll på att dem "bara " är små så att det inte är på grund av dåligt flöde. Men ja, riktigt trista ultraljud är det.
  • Hallondricka
    Vasilisat skrev 2016-10-14 11:34:39 följande:

Fick kallelse från dietisten ... tänkte : OK,jag ger ett försök där...

Åkte ner,betalade för besöket,satt mig ner och väntade .... 5min över ...10min över...15min över...tiden ....! 

Då reste jag på mig och gick därifrån ! 

Vitsen att ha bokad tid när dietisten dyker inte upp?

Jo,jag är punktlig och petig . Hade nån kommit ut och sagt att det dröjer på tiden om jag kan vänta en stund till ,hade inte varit så problematisk för mig . Men när man har bokad tid,dessutom man betalar för det och ingen bryr sig ,var är vitsen då? 

Hur länge hade ni väntat ? 

Även om överviktigt och gravid idag, jag har mycket erfarenhet bakom mig med kost och träning. Kommer inte behålla övervikten efter BF,men nu, nu vill jag låta kroppen vara och göra sitt grej istället för att plåga den och tala om till mig själv hur fett jag är ... Jag tar paus från dålig självbild ! 

Till dietisten hade jag nog inte väntat så länge heller, i och med att det är bortkastad tid över huvud taget där (är min egna uppfattning). Men när jag ska göra ctg-kurva får man ibland vänta 2 timmar, även om man har bokad tid. Väldigt kul när man bara känner sig stressad att komma tillbaka till jobbet.
  • Hallondricka

Går in i vecka 33 nu. Mår hyfsat bra ändå, lite foglossning men det tycker jag man får räkna med. Vågen står på -5kg och lillkillen i magen ligger på -22% just nu. Det gjorde vårt första barn i denna veckan med.

Blir lite trött på alla vårdpersonal som säkert bara vill ens bästa men alla säger olika. Barnmorskan är nöjd med vikten och nästan jublar varje gång jag stöller mig på vågen där, men samtidigt säger hon att jag inte bör gå ner så mycket mer. Överläkaren som gör de extra ultraljuden tycker allt ser bra ut och är nöjd med bebisen då vi med graviditetsdiabetes i regel föder större barn, men samtidigt säger han att bebisen kanske inte får tillräckligt med näring.

Diabetes mottagningen sparkar samtidigt bakut om jag äter mat med lite mer kolhydrater i som i sin tur leder till högre blodsocker. Så jag äter lågkolhydratskost just nu, men då går jag ner i vikt. Känner mig lite förvirrad. Gick till deras dietist förra graviditeten och då var det grova mackor och fullkornsprodukter som gällde enligt henne, men då rusar blodsockret upp. Jaja, 7 veckor kvar som mest sen får jag sköta mig själv.

• Hallondricka

Igår var det dags för ännu en kontroll, går varje vecka nu (är i v 33). Först barnmorskan på morgonen, allt bra där. Sedan tid på förlossningen för ctg-kurva samt ultraljud för att kolla flöde och fostervattenmängd. Allt ser bra ut, är dock lite frustrerad över hur mycket arbetstid som går förlorad, man får alltid sitta och vänta hur länge som helst på förlossningen även när tiden är bokad. Igår hann jag jobba 2,5 timme..

• Hallondricka
    stor grön drake skrev 2016-10-20 09:47:49 följande:

Drygt

Får du inte gå på kontrollerna på arbetstid?

Jobbar på bemanningsföretag och får betalt för endast arbetade timmar. Igår var det BM kl.8 sen förlossningen kl.10.30 och när allt var färdigt 40 minuters bilväg till jobbet.

Nästa vecka har jag bara tid på förlossningen kl.10 vilket betyder att jag antingen får köra till jobbet först och jobba från kl.7 fram till 9.20, sen köra 40 min till sjukhuset, vänta hur länge som helst sen köra 40 min tillbaka till jobbet och jobba återstående timmar av dagen. Vet inte hur jag ska göra, blir nästan förlust att jobba, men ännu mer förlust att vara helt ledig.
  • Hallondricka

Känner igen all hets med vikten som bara den. Även att jag just nu ligger på -5 kg sedan inskrivningen så vill jag ändå inte ha gått upp i vikt vid nästa besök. Börjar tröttna på att alltid välja bort kolhydrater och när jag väl inte gör det så känner jag bara ångest. Det är ju inte bara för vikten, utan blodsockret med som jag måste tänka på.

Förra veckan åt jag EN fralla och tog ändå dubbelt insulin mot vad jag brukar till frukost och blodsockret hamnar ändå över riktvärdet. Så less på allt. Jaja, imorgon är det dags för ny ctg-kurva, TUL och flödesultraljud. Ikväll ska jag hämta en liggdel till vagnen med, är inte så lång tid kvar ändå.

• Hallondricka
    stor grön drake skrev 2016-10-25 12:05:33 följande:

Det gick bra hos BM. +2 kg var tydligen ok, jag är lättad då jobbvågen visat 4 men vet från innan att de visar olika. Blodtryck var lågt och fint, tyvärr var även HB lågt så nu är det extra järn igen. Jaja.

Så skönt att allt såg bra ut. Ja, järnet är inte kul. Just nu tar jag 2 kapslar niferex om dagen, eller jag ska enligt min BM, men jag tycker om att bajsa ibland också haha, förlåt för den kommentaren, men ändå sant.
  • Hallondricka

Här går det trögt just nu. Är i vecka 39 och vill bara att det ska vara över nu. Har väldigt mycket foglossning, speciellt i typ blygdbenet, käns som jag ska gå mitt itu allt som oftast. Halsbränna från helvetet med i över en vecka och förkylning som varat i ca 5 veckor nu. Dem 15 timmar dottern får vara på dagis nu är efterlängtade, behöver verkligen vila.

• Hallondricka

Jag var i ketos hela tiden i förra graviditeten, fick inga bannor för det, antar att min barnmorska kände till skillnaden mellan de två olika ketos och ketoacidos (stavning?). Gick ner ca 10 kg under förra graviditeten och alla tyckte det var bra. Fick graviditetsdiabetes tidigt men i och med kosten och i sin tur ketosen behövde jag knappt medicineras alls. Denna gången går det inte lika dant. Gick ner i början men nu med en vecka kvar så har jag nog börjat gå upp igen, batteriet i vågen är slut här hemma.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.