tuuli skrev 2016-09-30 18:20:03 följande:
Nån som varit på flödeskontroll någon gång? Jag var på det i veckan, de kollade blodkärlen i navelsträngen och blodkärlen i ljumskarna som då går till moderkakan. Det var inte obehagligt alls, det gjordes med ultraljud. Tyvärr får man inte se nåt kul på skärm i taket eller så, de zoomar bara in på kärlen. Flödet i navelsträngen var normalt men flödet i ljumskarna var pyttelite nedsatt - hur mycket sa hon inte, bara att det var "pyttelite", och att de förmodligen inte kallat tillbaka mig igen om det inte vore för att jag tillhör en riskgrupp genom att vara både gammal och tjock. :P Nu ska jag dit igen om en månad för säkerhets skull.
Har man dåligt flöde kan ju fostret bli tillväxthämmat, så det är klart att även en liten nedsättning känns lite sisådär kul. Nu var iofs läkaren inte orolig för det, utan hon sa "gå hem och glöm det tills nästa gång vi kallar dig, vi räknar det som normalt tills vidare". Fast eftersom jag ändå måste gå dit spelar det ingen roll vad hon kallar det för, egentligen.
Jag hatar att vara på spec-mödravården pga tidigare dåliga erfarenheter vid KUB och missfall, så när jag ska dit kan jag inte sova.. alls. Kom dit kl 8, hade sovit knappt 2 timmar och mitt blodtryck var såklart högt då, 131/90 och har legat på 125/78 nu ett bra tag vid kontroller på MVC. Så därför fortsätter de kalla mig till spec-mödravården vilket blir en ond cirkel - ju mer jag måste dit desto mer stressad blir jag. Jobbigt! Ändå är det ju bättre att bli kollad en gång för mycket.
Jag gjorde flödesultraljud varannan vecka i min förra graviditet och med denna bebisen gör jag var tredje vecka än så länge, är i v.31. Gör dem kontrollerna dels då för min övervikt och graviditetsdiabetes men främst för att mina barn vart små. Dem vill ha koll på att dem "bara " är små så att det inte är på grund av dåligt flöde. Men ja, riktigt trista ultraljud är det.