Vi som är överviktiga & gravida.
Jättesvårt att svara men kan ge dig min historia så kanske det väcker lite tankar iaf.
Jag fick ett MA 2010 och vägde då 130 kg när graviditeten startade.
Fick väldigt mycket strul efter detta med min mens (kraftiga hormonrubbningar, ovanligt) och blev psykiskt dålig, lätt ångestproblematik och gick upp till 133kg. Vi fortsatte försöka och blev bara besvikna. Jag mådde så dåligt att jag gick till kurator varje vecka och bara grät jag såg gravida och nyfödda.
Sommaren 2011 orkade inte jag försöka längre. Vi la försöken på is och jag tog tag i mig själv och min vikt. Gick ner till 124kg och blev spontant gravid juli 2012. Klyschigt nog så "gick det" när vi slutade fokusera.
Mitt råd är att skita i alla andras råd och gör vad du känner du orkar. Försök igen om du känner att du orkar. Gör du inte det, ta en paus. Kanske gå och prata med en kurator om du tror det skulle fungera för dig. Prata mycket med din partner!!!
UllTussen, tack för din historia
Min mens har med stulat mycket, men INNAN graviditeten. Jag fick min första på hela året på sensommaren och skojjade lite och sa "OM vi låtsas att allt funkar som det ska så borde jag ha ägglossning runt den här tiden" och vips så kom det ett plus på stickan. Efter missfallet har allt satt igång igen som en klocka. Det kanske är min kropp som säger till att det är dags?
Vad jobbigt du verkar ha haft det, jag hoppas du fick bra hjälp för att läka hjärtat (och hjärnan) lite. Jag vet inte direkt hur jag kände under och efter missfallet. I början var det lätt ångest som sedan övergick i panik, liksom "vad är det som händer?" men sedan när alla sammandragningar (och allt annat mojs...) kom var jag lugn, det var meningen att det skulle bli så här. Jag har inte vart ledsen någonting efter, bara väldigt avundsjuk på ungefär ALLA på min facebooksida. Just nu känns det som att alla ska ha barn i april eller maj, då vi skulle haft.
Min sambo är helt suverän, vi pratar ju om allt mellan himmel och jord, så vad jag än känner kan jag traggla det med han, efter 10 år har jag tränat han väl *haha* Det enda som får mig att tveka på att försöka igen är nog för att missfallet gjorde så ont. Inte mentalt utan fysiskt. Det var ungefär det värsta jag vart med om!