• c89

Vi som är överviktiga & gravida.

Finlandssvenska skrev 2012-08-29 09:52:12 följande:
    Fina bilder ni sätter upp.

Jag börjar annars tycka att en del disskutioner spårar ur, vi har övervikt och förutom några som har en sjukdom som orsak bakom så är vi själva skyldiga till vår övervikt och det är ingen utom vi själva som kan ta tag i det.

Varför ska vi då vara arga på att BM tar upp det eller att det finns regelverk för hur högt BMI man får ha för vissa ingrepp. BM har som uppgift att se till helheten och informera om riskerna. Ja visst finns dom som går förlångt och inte är bra på sitt jobb, men överlag så hör det till att dom ska informera samt hålla koll på viktuppgången.

Men hellre stöd och information än moralpredikningar. Men vi är inte heller perfekta och måste kunna ta till oss infon utan att slå bakut...
    Varför ska BM ta upp det när garanterat 99/100 är fullt medvetna om sin övervikt och de flesta inte ens trivs med den och definitivt inte vill gå upp mer - gravid eller inte?!
    Klart att dom ska informera och dom kan väl till och med fråga om man vill ha hjälp med kosten under graviditeten och träffa en dietist eller om man vill försöka klara att hålla en sund kost själv.

De flesta kan väl ta till sig information, men det är ju när denna kommer med ifrågasättningar och moralpredikningar som det inte blir konstruktivt, utan bara onödig kritik som personen i fråga garanterat redan är medveten om blandat med tankar och åsikter som inte är sanna eller relevanta. 
  • c89
    Blue skrev 2012-08-29 12:46:02 följande:
    c89: Log lite när jag läste ordet "mindre" :). Aldrig någon som säger det om mina boobies liksom! :) Får snarare känslan av att de är galet stora när man testar bhåar i affärer (läs hm och lindex osv). Minns att jag grät som tonåring för att jag inte kunde ha söta blommiga utan var hänvisad till "tant-behåar" trots att jag då hade 75 i omkrets..! De ser ju liksom inte så stora ut (om man inte kör push-up under hakan, för då tusan :)). Men, iaf ville tacka för tipsen. Ska spanas in! :)
    Haha ja, men det är sjukt att det är så. 
    Jag upplever inte mig själv som så pass storbystad som jag är och jag längtar tills den dag då vi känner oss nöjda med barn så att jag kan boka en rejäl förminskning, för jag har tyvärr svårt att tro att samhället kommer anpassa sig och inse hur många vi faktiskt är som drar större kupor.

Det mest sjuka i det hela tycker jag är att amnings-bhar är så mycket svårare att hitta i stora storlekar än vanliga bh:ar. De allra flesta får ju större bröst inför och under amning, varför skulle storbystade vara ett undantag?! 
  • c89
    Perpen skrev 2012-08-29 15:40:07 följande:
    Jag lägger mig i BH diskussionen också om jag får. :) Jag har skitsvårt att hitta bhar som passar och som inte är alltför tråkiga. Men har ni kollat Triumph? Ibland tycker jag att sortimentet kan vara lite tråkigt men ibland så har man också tur att hitta något. :) Synd bara att det kostar så förbaskat, men då är ju bharna väldigt bekväma också. Har dock ingen personlig erfarenhet av amningsbhar därifrån men min syster köpte en av dem för något år sedan och hon var i alla fall nöjd med den. :)
    Som sagt, tyvärr är dom lite för små. Tenderar väl att "bara" gå till H-kupa där och det är tyvärr för litet för mig. Change är väldigt dåligt med amnings-BHar. Har bara en här i stan och den går också "bara" till H i min omkrets så det funkar tyvärr inte.

Men som sagt så är jag nöjd med nursingbra-shop i detta fallet, även om jag bara hittat en med bygel som inte får brösten att bli helt deformerade Tungan ute Dom jag testat från Royce utan bygel annars formar typ brösten hängiga och ut åt sidorna så att det ser ut som om brösten pekar åt varsitt håll åt sidorna och neråt. Ser fasen värre ut med en sådan BH än att vara utan Cool Försöker att bara skratta åt det dock Tungan ute
  • c89
    Perpen skrev 2012-08-29 15:49:51 följande:
    haha där ser man. Tungan ute Men jag ska ta och kolla upp nursingbra-shop, tror inte jag hört talas om dem innan. 
    Nej, inte jag heller innan, men schyssta priser och främst leveranskostnad. Lite krångliga med returer tycker jag dock eftersom att man får betala frakten tillbaka själv och det kostar typ 60 spänn till England Obestämd
  • c89
    Whoeix skrev 2012-08-31 10:44:33 följande:
    Blah. V11+4 idag, och tycker magen ser mindre ut. Kanske har gått ner några kilon så hängbuken har krympt lite, men ändå. Inga symptom heller. Känns som om detta är ett skämt. Tre veckor kvar till UL, en evighet. Funderar på att stoppa på teknikmagasinet och köpa en doppler sedan, och hoppas att det inte är för tidigt att höra. Skall på fest imorgon, och tänkte berätta för vännerna då. Men när jag känner såhär, så känns det nästan som om jag ljuger :S
    För min del så såg jag mer gravid ut vecka 6 än vecka 12 för att min mage (tarmarna eller vad det nu är) svullnade upp något otroligt i början av graviditeten, sedan skönk den sakta men säkert och sedan kom den "riktiga" gravidmagen sakta men säkert istället Glad
  • c89

Hade också gärna varit med men bor i Kalmar län, så det är en bit bort Tungan ute

• c89
    blåbär02 skrev 2012-08-31 22:56:30 följande:
    Ni som väger över 100 kg och har gjort ultraljud, har det gått bra?
    Alltså har BM hittat bebisen lätt?

Jag ska på UL om tio dagar (första) och är så nervös.
    Och nu har jag börjat fundera att mitt bukfett gör så att det blir svårare att se bebis?

Kommer vara i v 19 (18+6) när UL ska göras.
    Vad tror ni?      
    Jag vet inte riktigt vad alla här inne pratar om med det, för BM har aldrig haft problem att se vår bebis på UL och jag har gjort vaginalt i vecka 10 och 12, vanliga i vecka 13, 20, 23 och 29. Enda gången som det var lite klurigt var på RUL för att jag hade kissat precis innan och inte hade full blåsa, inte för att jag hade fett Tungan ute
  • c89
    blåbär02 skrev 2012-08-31 23:03:18 följande:

Hur mycket vägde du då?
    vad många UL du har gjort..! =) Jag ska bara göra detta och ett i typ v 35.
    Varför har du gjort så många?  
    108kg på inskrivning. 118kg nu i vecka 35+0 (imorgon). 170cm lång.

Första VUL i vecka 10 gjordes för att magen blev stor så fort och för att både mormor och farmor har fått tvåäggstvillingar vilket är ärftligt och dessutom tenderar att hoppa en generation Flört Var helt enkelt bara för att se så att det inte var tvillingar.

Andra VUL i vecka 12 gjordes i samband med att jag blev inlagd på spec-mvc för dropp efter att jag hade kräkts 14 gånger den dagen, 9 gånger dagen innan, 7 gånger dagen innan det och sedan 3-5ggr veckorna innan.

Vanligt UL i vecka 13 var KUB/NUPP som alla i Kalmar län erbjuds att göra för att se eventuella kromosomavvikelser.

Vanligt UL i vecka 20 var RUL.

Vecka 23 var för att vi var inne på förlossningen pga minskade fosterrörelser.

Vecka 29 var 3d-tillväxtultraljud Tungan ute 
  • c89
    blåbär02 skrev 2012-09-01 10:24:46 följande:

Aha! Skrattande Tänk om det hade varit tvillingar! Det har vi funderat på, men det tror jag inte eftersom jag
    mått bra och magen inte växt så pass mycket, men who knows? Vi har dock bara beställt en ;)

När kände du fosterrörelser för första gången?
    Jag har inte känt några än.. =/ Låg och kände på magen igår när jag inte kunde somna och hoppades på
    ett litet tecken från bebis, men jag tror att det var mina hjärtslag och andning som spökade, haha.
    Försökte ligga stilla och känna, så slår mitt hjärta snabbare... =p

Haha ja, vi har blivit LOVADE att det inte är tvillingar så jag litar på det. Har ingen lust med tvillingar faktiskt utan skaffar hellre barn väldigt tätt Glad

Jag kände redan i vecka 15 trots moderkaka i framvägg. Men då var det mer som en fisk som sprattlade. Första sparken kom i vecka 18, sedan dröjde det en vecka tills nästa och därefter 2-3 veckor som det var väldigt livat och sedan avtog igen (då åkte vi in på koll men då blev det mer rörelse än någonsin när ctg:n sattes och tryckte mot magenFlört ).
    Men vår bebis har inte sparkat så mycket i magen utan gör mest sega rörelser. Alla är verkligen unika Solig 
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.