• c89

Vi som är överviktiga & gravida.

ettplustack skrev 2012-09-30 10:08:22 följande:
    Fast cola är inte farligare än kaffe och te under graviditeten, under en jämförelse med kaffe där man skulle dricka max 2 koppar om dagen eller vad det var kunde man dricka 2.7 liter cola om dagen och först då kom man upp i koffeinmängden i kaffe. Jag har druckit cola under hela min graviditet men nu dricker jag varken kaffe eller te och 2.7 liter har jag inte ens varit i närheten av =)
    Är i slutet av graviditeten och kan dricka 3-4 koppar kaffe per dag om det är så. Dock blir det ju inte varje dag, så snittet blir väl ändå inte mer än 1 kopp om dagen...

Bebisen mår bra i alla fall Tungan ute BF om 5 dagar Solig 
  • c89
    tantS skrev 2012-10-01 14:36:02 följande:
    Har kollat runt lite i tråden och känner mig genast lugnare! Väger 130kg till 176 cm och är i v 4+2. Har hela tiden sagt att jag måste gå ner i vikt innan jag blri gravid för alla säger att det är så farligt (alla utom min barnmorska), så det känns skönt att få läsa lite om er alla!
    Det konstiga är att de två senaste veckorna (plussade i fredags) så har jag inte alls varit sugen på sött. Har typ levt på knäckebröd, banan och saltlakrits, allt annat är äckligt. Skulle inte förvåna mig om jag gått ner lite under dessa veckor ^^ Men nu tycker jag att illamåendet kan ge sig, tänker att jag inte får i mig allt jag behöver. Hur gör ni när ni mår illa?
    Ja visst, kroppen är riktigt smart när man är gravid så det verkar som om man blir sugen på vad man "behöver". Vet att jag hade en period då jag var riktigt sugen på mjölk, youghurt osv och sedan läste jag att bebisens skelett utvecklas extra mycket just då och var i behov av kalcium, hur smart som helst!

Först nu mot slutet som jag fått mer sug efter onyttigheter med mer energi, antagligen för att förlossningen är nära nu så att man behöver ladda upp!

Tyvärr har jag inget tips mot illamående då jag själv fick hyperemesis satt som diagnos Obestämd 
  • c89
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-01 15:06:20 följande:
    ja jag var GALET sugen på mjölk... röd mjölk alltså den fetaste fram tills precis nyligen. Jag som ALDRIG dricker mjölk annars och gör jag det är det lättmjölk någon enstaka gång, har bara mjölk hemma för att ha i kaffet...en liter om dagen gick lätt åt bara att dricka....helt galet.. NU har det lugnat sig lite.
    Men sen var jag också väldigt sugen på fisk, mest lax och sushi, mycket zink och fetter i det, jag har ju haft en period före jag blev gravid då jag levde fettsnålt som tusan och kanske skrek kroppen efter lite fett nu för bebisens skull... just nu är det grönsaker..färska krispiga, morötter och broccoli främst... kroppen är lustigt konstruerad...
    Ja, men visst är det smart?! 
    Jag tror verkligen på att man ska äta det man är sugen på som gravid. Fast visst, suktar man efter något visst godis så kanske man kan fundera över vad i just det godiset det kan vara som kroppen vill åt och äta det i nyttigare form istället för att svulla godis och socker.

Men jag tycker att vi är många här i tråden nu som verkar överens om att man snarare fått mindre sötsug under graviditeten än annars, inte sant?! 
  • c89

Åh, en dag kvar till BF. Väntan är verkligen olidlig! 

För oss blir det troligen en Alvin eller en Lowe. Har haft jättesvårt med pojknamn eftersom att det är många från "min" generation som kommer tillbaka nu, t.ex Victor (som min sambo heter) och andra namn nämnda här ovan som redan är upptagna eller då man känner någon idiot från mellanstadiet som heter det osv.
    Har därför haft jättesvårt med det och har fått leta lite mer "nya" namn men som ändå inte är helt udda.

Flicknamn har varit myyyycket lättare, men nu väntar vi ju en pojk så det hjälper ju inte Tungan ute 

• c89

Min BM är också fantastisk, hon har växt längs resans gång tycker jag Solig  Idag var det sista inbokade mötet innan BF imorgon (shit så fort tiden gick!) och jag har gått upp 14kg sedan innan jag blev gravid, 12 sedan inskrivningen och hon tyckte ändå att det var jättebra. Bara det att jag helt enkelt gått upp som en "normalviktig" brukar göra istället för vad som rekommenderas för en överviktig person. 

Jag stod still helt mellan vecka 25 och 35 men sedan har jag gått upp 1kg i veckan nu sista tiden, fattar inte riktigt hur min kropp fungerar... fick en liten chock när jag vägde mig idag och såg att det var 4kg upp på 4 veckor, men hon tyckte inte att jag skulle noja om det, har ju perfekt blodtryck, är pigg och orkar röra på mig osv bättre än väldigt många smalare eller normalviktiga höggravida. Känns ändå skönt! 

• c89
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-04 14:55:41 följande:
    man kan lägga på sig en hel del vätska sista veckorna.. läste att 1 kg /vecka är fullt normalt sista månaden....du har ju gått upp precis lagom så att säga så det mesta försvinner nog iom förlossningen.

Nu väntar vi på förlossningsrapport från dig då bara
    Haha ja, vi får väl se när det blir! Tycker i alla fall att det är skönt att ha en så pass bra barnmorska som fokuserar på annat än bara vikten. Man blir ju jätteledsen över hur vissa här i tråden verkar bli behandlade. Nog för att vi är en riskgrupp, men för det betyder det inte att alla i denna riskgruppen faktiskt kommer att få komplikationer, så är det ju med allt.
  • c89
    UllTussen skrev 2012-10-04 18:38:35 följande:
    Försöker tänka positivt (och lyckas oftast)
    Jag väntar ju barn, inte missfall Solig 
    Helt rätt! Man får ju tänka att de flesta graviditeter faktiskt går vägen Solig Lycka till i alla fall! Alltid så mysigt att få se sin bebis på UL och det händer mycket bara på några ynka veckor i början ju! 
  • c89
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-07 18:01:35 följande:
    Blåbär.. det hårda du känner i övre delen är troligtvis livmodern... i övrigt så har jag känt de flesta buffar o sparkar just i nedre delen men sista 2-3 veckorna (är i v 27) har det kickats hejvilt även upptil.....

FÖR ÖVRIGT.. kan jag berätta en mindre bekväm del....min rumpa är borta!??! Jag hittar den inte någonstans... nu är väl det i sig inte ett problem men det kändes vääääldigt tydligt när jag gled ner i ett efterlängtat bad och insåg att jag inte har en gnutta sittfläsk kvar...NÄR hände detta liksom?????

Inte ett dugg mysigt att sitta i badkaret *S* fick liksom luta mig ganska långt bak för att avlasta röven, kan ju förklara varför det varit så jobbigt att sitta på tex föreläsningar....
    Haha, jag känner igen det där med rumpan! Lyckligtvis har min börjat fläska på sig igen senaste veckorna nu på slutet, antagligen en del vätska också... men det var inte roligt innan, känns märkligt att vara fet och samtidigt ha benig rumpa, haha. Försöker dock att skratta åt det tragiska i det ;(
  • c89
    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Nalle
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg  
    Nalle 
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 123kg Tomte 
    Kesi - BF 18/12 (Första barnet) 105 kg {#emotions_dlg.flower} 
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet) 
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg Hjärta 
    Slemtorsk i din bralla, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg {#emotions_dlg.flower} 
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg Hjärta 
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg {#emotions_dlg.flower} 
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg  Hjärta 
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Hjärta 
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet Hjärta 
    Snofla76, Oxelösund--BF  9/4-2013 andra barnet, 100 kg Hjärta
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg Hjärta 
    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg 
    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92. Kg 
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013  andra barnet 107kg{#emotions_dlg.flower}
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kgHjärta
    viseversa, Stockholm-BF 10/8-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis 

La till mig, även om BF ju faktiskt var i fredags Tungan ute
    Ligger nu på 122kg, så har gått upp 12 sedan inskrivningen 14 totalt sedan plusset trots hyperemesis. Men min BM tycker att det är bra och de sista 4kg har kommit senaste 4 veckorna och är troligen bara mer vätska. 
  • c89
    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Nalle Längd 170cm
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg  
    Nalle 
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 123kg Tomte
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg Hjärta 
    Kesi - BF 18/12 (Första barnet) 105 kg {#emotions_dlg.flower} 
    Slemtorsk i din bralla, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg {#emotions_dlg.flower} Längd 165cm
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg {#emotions_dlg.flower} 
    lodda, Stockholm -BF 5/2-2013  andra barnet 107kg{#emotions_dlg.flower}
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Hjärta Längd 176cm
    fPetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg Gravid
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109. {#emotions_dlg.flower}
    viseversa, Stockholm-BF 10/8-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis  Längd 174cm
  • c89
    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Nalle Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg  Nalle 
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg Tomte 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg Hjärta  172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg {#emotions_dlg.flower} 167 cm , 23 år 
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg {#emotions_dlg.flower} Längd 165cm
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg {#emotions_dlg.flower} Längd 168 cm, 23 år
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013  andra barnet 107kg{#emotions_dlg.flower}  Längd 177 cm
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Hjärta Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis  Längd 174cm

fPetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg Gravid
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109. {#emotions_dlg.flower}
  • c89
    tantS skrev 2012-10-12 08:20:40 följande:
    Igår gick jag en runda på stan och kikade lite på mammakläder. Är bara i v 6 så än kan jag ha mina vanliga men ville kolla lite. Alla mammakläder jag hittade va bara för "normalviktiga". Jag har strlk 50-52 med stor rumpa och byst, vad sören ska jag ha på mig sen? Och BHar =-O har redan så stor, J-kupa, att det är svårt att hitta passande. Hur har ni andra löst det här? Vill ju inte springa runt i tält utan bh och snart är det vinter :-I
    BH-ar får jag skriva upp på att det är omöjligt, det finns helt enkelt inte, jag har J/K-kupa i vanliga fall och har fått köpa en för liten med bygel för att det ska se någorlunda okej ut under andra kläder, men inte skönt alls. Sedan har jag en utan bygel som är fruktansvärd som jag får ha att sova i eftersom att den formar brösten hängiga och ut åt sidorna så det fasen ser 100ggr bättre ut under kläder om jag skulle gå helt utan BH, men det går ju inte om man skulle läcka mjölk sedan... Men, finns både på http://nursingbra-shop.co.uk/ http://www.figleaves.com/uk/ och http://www.bravissimo.com/
    Jag köper alltid från bravissimo annars, tenderar att vara lite billigare än figleaves.

Kläder brukar jag ha 48-50 i, nu mot slutet får jag dock på mig många av H&Ms byxor i storlek 46, vet inte om jag fått smalare ben eller vad det är frågan om... MEN, H&Ms XL är 48-50, så tröjor kan du nog hitta där, i alla fall om du tar de längre modellerna för de tenderar att vara stretchiga också. Likaså har H&M haft XL i byxor tidigare också som går att hitta på tradera, många på tradera som säljer större storlekar ibland också.

Som någon skrev så har annars BonPrix mammakläder i större storlekar... jag har inte varit så nöjd med dom, men kanske är värt att prova?! Lycka till!

• c89

I lördags kom vår helt friska, pigga, jättesnälla lilla kille! 53cm lång och 4130gram Solig Inga fel på honom alls trots min övervikt Flört 

• c89
    norskan skrev 2012-10-17 16:57:07 följande:
    Var hos BM imorse och allting såg bra ut :) SF måttet var 25 och jag är i v. 24+3.
    Börjar känna mig riktigt tung och klumpig. Hade inte mycket mage innan jag blev gravid och nu ser jag inte mina fötter längre ;) 

Så fin Solig
  • c89
    viseversa skrev 2012-10-20 19:03:56 följande:
    Mage med nr 4 i v 19+0 syns ganska mycket=). Det har det gjort alla gångerna=)

Så fin!
    Slemtorsk också! Solig 
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.