• Yarrow

Vi som är överviktiga & gravida.

slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-14 16:45:22 följande:
    jag är inte jätteförtjust i nötter..sen är mannen allergisk (inte så farligt men ändå) så det har vi sällan hemma...

Men frukt och grönsaker alltid... jag äter helt plötsligt GURKA frivilligt.. har aldrig varit särskilt förtjust i det.. tycker inte det är äckligt eller så men inte gott.. men nu om jag blir sugen kan jag ta en bit gurka o skära i stavar och en morot samma sak o knapra lite på..
    Nä, stunt i nätter då :) Fast torkad frukt är gott :) Det kan man ju bara ha liggande hemma utan att det blir dåligt :) Ska nog faktiskt gå och köpa lite torkade äpplen nu :) Blev så sugen på det.

Och grönsaker är skitbra? Jag gillar selleri, kan jag sitta och gnaga på länge :)
  • Yarrow
    Minerva85 skrev 2012-11-14 22:16:47 följande:
    När ni skriver om mat, hur mycket har ni gått upp och vilken vecka är ni i? Tala gärna om ni är noga med maten eller ej så man får lite perspektiv
    Jag är i vecka 15 och har gått ner 4 kg. Men jag har fuskat och gjorde en Gastric Bypass i somras bara två månader innan jag blev gravid. Så jag kan inte vara annat än noga med maten för då mår jag jättedåligt, dock kan jag ju erkänna att jag äter mycket mer godis nu än vad jag någonsin har gjort innan. Men godissuget har lagt sig den senaste tiden :)
  • Yarrow
    sophiie skrev 2012-11-17 09:49:17 följande:
    Är fler än jag som ibland önskar att man kunde få en kateter under nätterna?
    En hel natt sömn utan att besöka toa skulle vara helt underbart ;)
    Hahaha, jag sa precis samma sak till min man i morse.. Plus att jag ville ha dropp för jag orkade inte gå upp och dricka heller.. hahaa
  • Yarrow

Måste bara fråga, finns det någon anledning till att ni inte vill göra sockerprovet?

Jag är jätterädd för att få graviddiabetes, bara för att alla värden är bra i övrigt är det ju ingen garanti för att man inte kan råka ut för det.
    Nu kan jag inte göra just sockerprovet utan får lämna blod vid två extra tillfällen i stället men gör det mer än gärna för att veta att både jag och knyttet mår bra.

• Yarrow
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-20 15:34:52 följande:
    för mig finns det fler orsaker.. dels att jag mår illa av skiten (har gjort det en gång för många år sedan) sen att det går åt en hel dag för mig med allt krångel med att skaffa skjuts, hundvakt och allt sånt..
    TILL DET så är glukosbelastning ett ganska vagt test att påvisa graviditetsdiabetes, om det ger "farliga utslag" så är det oftast redan för sent, om du har bra insulinnivåer så får man inte högt utslag på testet och får du höga resultat så är ju "skadan redan gjord" så att säga och man skulle kunna spara både patienters och sjukvårdens tid och pengar genom att istället göra regelbundna blodsockerkontroller som kan visa vartåt det barkar.

Om en del av ansvaret läggs på patienten själv, tex testa blodsockret på fastande mage på morgonen när du vaknar och direkt efter frukost och jämför. OM det överstiger 7 kan man kolla via att föra matdagbok för att se vad det är i kosten man kanske bör ändra lite. Blodsockermätare kostar 50 spänn och får man stickorna på recept så är de gratis annars kostar 100 stickor runt 250 kr- något som man om man är inom riskzonen  skulle kunna få bekostat istället för att lägga ner all den tid som en glukosbelastning faktiskt innebär. Sen att de flesta som GÖR belastningen faktiskt inte vet ett skit om just diabetes är nog det som irriterar mig mest. Min kompis har en dotter som är 9 som har diabetes och hon hittade 10 felaktiga påståenden i den info som min bm gav mig..................intressant liksom.

SKA man göra en glukosbelastning ska den absolut inte göras på mödravården av barnmorskor utan på en diabetesmottagning, men DET är för dyrt för de flesta landsting därför snor de ihop ett test för att följa de riktlinjer som socialstyrelsen givit.

På samma vis som att de beordrar läkare att skriva ut blodtryckssänkande så fort blodtrycket bara kliver över 140/90 istället för att göra fler undersökningar och kolla vad det kan bero på... eller som i fallet med mig förra gången jag var gravid... för mig var 130/85 HÖGT eftersom jag var van vid att ha 115/65 men inget gjordes innan det var för sent eftersom barnmorskorna på Östra ansåg att min barnmorska överreagerade..........

Låter iofs som om många av er haft dåliga erfarenheter av barnmorskorna också som överdriver vikten av ett glukostest.
    Håller med dig om att det är lika enkelt att testa själv hemma faktiskt, bara det att många vet inte om hur enkelt det är.

För min del är det dock ingen större uppoffring att lägga några timmar på det, better saft than sorry tycker jag men nu ligger ju jag dessutom i riskzonen eftersom min pappa har diabetes.

Men ja, nu verkar det som om min barnmorska har en ganska laydback attityd till det mesta och frågar hela tiden hur jag/vi känner inför besluten som vi har framför oss.
  • Yarrow
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-20 15:53:26 följande:
    min pappa har också diabetes, men det är inte skäl nog.. han har överviktsrelaterad diabetes och enligt den forskning jag har läst (kan ju ha fel) så är den inte ärftlig på samma vis som typ 1 diabetes.

Och ja det har nog mycket med att göra med attityden rent allmänt hos barnmorskor. De är väldigt okunniga vad gällande näringslära och kost men slänger sig ändå med "goda råd" som de anser är sanningar. Jag har visserligen bara läst första året på dietistprogrammet men jag baxnade för många av de sk kostråd som min första barnmorska slängde ur sig.  Många av dem har en väldigt negativ attityd gentemot överviktiga- en slags.... nedvärderande attityd, att vi borde gått ner i vikt INNAN vi blev gravida...FINE om vi fått hjälp med det då.... i mitt fall var hon dessutom ganska tydlig med vad hon ansåg om mig då hon inte ens talade till mig utan till min man. Hon var mer intresserad av hans skada och hur han fått den och frågade HONOM hur en dag i mitt liv ser ut matmässigt och om HAN inte kan stötta mig i min viktnedgång... något han gör mer än gärna och gjorde då jag gick ner 15 kg innan jag blev gravid....

Det är verklgien skillnad på natt o dag mellan mina två barnmorskor... den nya säger dessutom helt ärligt att "det där vet jag väldigt lite om men vill du så kan jag sätta upp dig på en tid hos......" vilket jag uppskattar mer än någon som sitter o leker allvetande.
    Ja, jag har ju haft den turen att min barnmorska inte är sån. Hon frågade om jag ville prata med dietist men det nekade jag till pga av operationen, kan ändå inte följa en vanlig dietist råd utan jag har en dietist på sjukhuset.

Dock så tycker jag nog ändå att det inte kostar något att kolla upp så man inte ligger i riskzonen för diabetes, hellre det än att ångra sig efteråt om det händer något. Om man vet att man mår dåligt av drycken kan man ju be om att få lämna blodprov i stället, i annat fall så har man ju inte direkt något att förlora förrutom några timmar.
    Men ja, jag skulle kunna dricka de mest vidriga saker och må illa i tusen år om de så betydde att barnet i mig mår bra.

Ska förövrigt in om någon vecka och lämna mitt tredje blodprov, min kropp vägrar av någon anledning att ge i från sig mitt blod när jag skulle lämna sist. De hittade venerna men blodet rann inte till. Hur skumt som helst, antar att barnet vill ha allt. Haha :)
  • Yarrow

Det är kul att se att man kan tänka så himla olika :)

Jag springer mer än gärna på extrakoller och det ena efter det andra för att ha koll på min egen hälsa och även bebisens. Nu är alla mina värden ovanligt bra enligt min Barnmorska men ändå, när man är gravid kan ju allt vända på en dag:
    Dessutom är väl jag lite extra nojig som har en mamma som åt tabletter för att bli med mig. Hon har dessutom haft 9 missfall varav två av dem så sent så att de dog vid födseln i rätt vecka och allt.  Detta var på 70 talet dock så hade dagens teknik funnits då hade jag haft massvis med syskon.. hahaha :)

Men ja, min mamma nojar tillsammans med mig fast hon försöker att vara cool :D

• Yarrow
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-20 16:23:25 följande:
    ja visst är vi olika.. min nya bm har sett mina hypokondriska tendenser och min oproportioneliga oro och DÄRFÖR är hon restriktiv med extra kontroller och tester vilket jag tycker är väldigt bra... för jag mår sämre av tester och blir mer orolig.. jag är en sån som om jag tar ett HIV-test så är jag övertygad om att jag har hiv tills jag får motsatsen bevisad på papper.....*S*
    Hahahaha :) Helt tvärt om än mig då, jag är alltid frisk till motsatsen har bevisats.. Vilket resulterade i att jag gick omkring i 9 år med gallsten. Haha. 
  • Yarrow
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-20 16:39:34 följande:

aaaaaaaaaaaaaaaah... gallsten.. det gick jag med i 16 år.. (jag ska alltid vara värst) för sjukvården gjorde INGET... ganska underligt då jag var kraftigt överviktig som tappade vikt väldigt fort, ett av de vanligaste orsakerna att man faktiskt får problem med gallan...Fick ett tiotal olika diagnoser och INGEN kollade gallan...förrän jag var gravid... vilket resulterade i att jag fick operera bort hela gallblåsan mitt under graviditeten....SÅÅÅ för en gångs skull så tittade de inte på att in övervikt faktiskt KUNDE vara en orsak till mina oförklarliga smärtor *S*...ironiskt eller hur?
    Ja, var med om liknande, jag var bara 19 när jag hade mitt första anfall. Då blev jag hemskickad från akuten med diagnosen magsjuka. Några år senare fick jag diagnosen svår mensvärk, några år efter det hade jag tydligen magmigärn o.s.v, o.s.v... Inte förren jag lyckades få ett anfall på spårvagnen på väg hem så jag kunde kasta mig in på vårdcentralen mitt i anfallet var det en läkare som fattade vad det var som hände.. Haha..
    Sömntutan skrev 2012-11-20 16:47:15 följande:
    Såklart kommer jag inte att vara så dumdristig att jag äventyrar min eller mitt barns hälsa. Men å andra sidan så, enligt många BMor, har jag ju utsatt mig och mitt barn för fara bara genom att bli gravid som överviktig.
    Ja, tyvärr så har hon ju inte helt fel, är man överviktig så anses man ju vara en riskgraviditet :( Däremot så är det inte hemläxor vi behöver utan stöd. Synd att en del BM inte fattar det :(

• Yarrow
    norskan skrev 2012-11-21 09:26:15 följande:
    Just nu heter hon Ylva och skulle det efter två ultraljud med "det är en flicka" ändå bli en pojke så blir det en Anton efter min farfar :) Så har vi några reservnamn också om det absolut inte skulle passa. Men varken jag eller min man har någon direkt bild av hur en Ylva ser ut :P
    Ylva är ju jättefint, att jag inte ens har tänkt på det namnet. De tjejnamn vi har är Elsa och Kitty. Fast nu tror vi att det är en kille och då kommer han förmodligen hete Hugo..
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.