slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-20 15:53:26 följande:
min pappa har också diabetes, men det är inte skäl nog.. han har överviktsrelaterad diabetes och enligt den forskning jag har läst (kan ju ha fel) så är den inte ärftlig på samma vis som typ 1 diabetes.
Och ja det har nog mycket med att göra med attityden rent allmänt hos barnmorskor. De är väldigt okunniga vad gällande näringslära och kost men slänger sig ändå med "goda råd" som de anser är sanningar. Jag har visserligen bara läst första året på dietistprogrammet men jag baxnade för många av de sk kostråd som min första barnmorska slängde ur sig. Många av dem har en väldigt negativ attityd gentemot överviktiga- en slags.... nedvärderande attityd, att vi borde gått ner i vikt INNAN vi blev gravida...FINE om vi fått hjälp med det då.... i mitt fall var hon dessutom ganska tydlig med vad hon ansåg om mig då hon inte ens talade till mig utan till min man. Hon var mer intresserad av hans skada och hur han fått den och frågade HONOM hur en dag i mitt liv ser ut matmässigt och om HAN inte kan stötta mig i min viktnedgång... något han gör mer än gärna och gjorde då jag gick ner 15 kg innan jag blev gravid....
Det är verklgien skillnad på natt o dag mellan mina två barnmorskor... den nya säger dessutom helt ärligt att "det där vet jag väldigt lite om men vill du så kan jag sätta upp dig på en tid hos......" vilket jag uppskattar mer än någon som sitter o leker allvetande.
Ja, jag har ju haft den turen att min barnmorska inte är sån. Hon frågade om jag ville prata med dietist men det nekade jag till pga av operationen, kan ändå inte följa en vanlig dietist råd utan jag har en dietist på sjukhuset.
Dock så tycker jag nog ändå att det inte kostar något att kolla upp så man inte ligger i riskzonen för diabetes, hellre det än att ångra sig efteråt om det händer något. Om man vet att man mår dåligt av drycken kan man ju be om att få lämna blodprov i stället, i annat fall så har man ju inte direkt något att förlora förrutom några timmar.
Men ja, jag skulle kunna dricka de mest vidriga saker och må illa i tusen år om de så betydde att barnet i mig mår bra.
Ska förövrigt in om någon vecka och lämna mitt tredje blodprov, min kropp vägrar av någon anledning att ge i från sig mitt blod när jag skulle lämna sist. De hittade venerna men blodet rann inte till. Hur skumt som helst, antar att barnet vill ha allt. Haha :)