• c89

Vi som är överviktiga & gravida.

Finlandssvenska skrev 2012-08-21 18:01:27 följande:
    Jag håller helt med om att fokus inte bör ligga på vikten hos BM och vården utan på att vi och babyn mår bra MEN för den skull kan och ska dom inte heller bortse helt från vikten.

För låt oss se fakta VI ÄR ÖVERVIKTIGA och har högre risker än normalviktiga med vissa saker. Dels för att kroppen hamnar att bära mycket mera vikt hela tiden. Men det finns olika sätt att ta upp saker på. Men för den skull ska vi inte bortförklara att vi har övervikt, den kan ha olika orsaker men den finns där... Liksom vissa har i generna att drabbas lättare av hjärtproblem och vissa har i generna att man är friskare än medeltal men riskerna finns där i och med högre vikt.
    Tycker det handlar mycket om varför man är överviktig. Det är mer ohälsosamt att vara normalviktig om man är det för att man svälter sig själv, eller äter lite och onyttigt och aldrig tränar än vad det är att vara överviktig trots att man tränar och äter nyttigt - men äter för mycket.

Jag är t.ex i vecka 34 nu och har gått upp lite över 10kg. Ligger nu på 118,5kg till mina 170cm. Jag orkar allt utan problem, inga problem med trappor eller dylikt. Simmar en dag i veckan (längre promenader får jag tyvärr både ömma, svullna fötter och onda sammandragningar av).  
    Jag har dock alltid tränat innan i mitt liv även om jag ätit mig tjock på onyttigt ibland och för mycket av det nyttiga ibland också. Jag är dock stark tack vare all träning och orkar därför med min kropp.

Man vet nog bäst själv om man är överviktig för att man äter onyttigt och inte rör på sig, eller om man helt enkelt bara äter för mycket och ändå tränar samtidigt. 
  • c89
    Finlandssvenska skrev 2012-08-21 19:47:17 följande:
    Exakt och därför skrev jag också att fokus borde ligga på att vi och babyn mår bra...

Sen skrev jag även att :.

Liksom vissa har i generna att drabbas lättare av hjärtproblem och vissa har i generna att man är friskare än medeltal men riskerna finns där i och med högre vikt.
    Ja, helt klart! 
    Men jag tror att de flesta överviktiga trots allt är införstådda med att det överlag finns högre risker, även om jag förstår att alla som alltid haft bra värden, blodtryck, socker osv inte prompt behöver förvänta sig extra risker oavsett vad vågen säger Glad 
  • c89
    ettplustack skrev 2012-08-21 22:46:59 följande:
    Här har ni mig. Längd 167 och väger nu ca 100 kg. Gravid i vecka 27+ på bilden =)

Så fin! Solig
  • c89
    Ampellilja skrev 2012-08-23 10:54:45 följande:
    Tänkte dela med mig av en graviditetsbild 
    vägde igår på MVC 125,9 men hon sa bara till mig att det var inte så farligt. hon hade nog räknat med att jag skulle gått upp mer. 

Fin!

Jag fick lite panik idag när jag ställde mig på vågen. Har legat still och pendlat mellan 118,3-118,5 sedan vecka 30 och innan dess bara gått upp 1kg de fyra veckorna innan det. Men nu senaste veckan har jag lyckats gå upp 2kg och vågen visade på läskiga 120,3 idag. Förvisso efter tvårättersmiddag sent igårkväll osv, men ändå... Har aldrig vägt såhär mycket i hela mitt liv och få erkänna att jag faktiskt har lite ångest över att ha gått över 120kg-strecket...

Igår -  Vecka 33+4

• c89
    ver81 skrev 2012-08-23 11:42:35 följande:
    Tack för ditt inlägg :)
    Jag är i v33+3 med andra barnet, min dotter fick jag för nästan exakt 2 år sedan.
    Jag fick åka till sjukhuset för ett extra UL pga att magen vuxit för mycket sen förra gången, hade mycket fostervatten för några veckor sedan så de var tvungna att kolla det. 
    Till det jag ville komma fram till var att läkaren som gjorde ultraljudet var mycket negativ mot mig och hade väldigt dålig attityd...
    Efter att hon varit och kollat resultatet kom hon tillbaka och sa att ja det såg väl bra ut (inget om bebis eller fostervattnet?) sen gick hon på mig stenhårt... DU MÅSTE SLUTA ÄTA ONYTTIGT!!! Inget godis,läsk mm... Du har redan gått upp för mycket i vikt, ditt BMI är jättehögt, du räknas ju som överviktig...eller aa det kallas FETMA det du har... Och så vänder hon sig mot min sambo (som för övrigt är lång och smal) ja och DU skall inte heller äta chips,godis och läsk för då blir det VÄLDIGT svårt för henne att klara detta!!!
    Min sambo lyssnade sen sa han till henne..Men VI äter inte ONYTTIGT!!! Hon ändrade sina kostvanor tidigt i graviditeten för att slippa graviditetsdiabetes som hon fick förra gången och visst fick hon ingen diabetes denna gången heller.. Hon tittade på oss med en blick som skrek..NI LJUGER!!!
    Men för det första så är det omöjligt att fuska på en glukoskoll eftersom det görs på vårdcentralen.
    Sen skall jag erkänna att visst har jag ätit lite godis på semestern och nån enstaka glass men inga mängder och väljer oftast frukt och nötter istället..

Men att bli bemött på det viset gjorde att jag blev helt tyst och började gråta :(
    Hela dagen blev förstörd och jag kände mig totalt värdelös, tjock, äcklig och misslyckad.
    Ringde min BM igår och berättade vad som hänt och hon sa bara..Jag förstår inte..Allt såg ju jättebra ut, fostervattnet har ju sjunkit till det normala och bebisen ligger under kurvan så vad är problemet.
    Va roligt att vi fick veta det på sjukhuset liksom :/

Jag vägde 96kg på inskrivningen och det tog lång tid innan jag började gå upp i vikt, nu väger jag 114.
    De sista veckorna har jag ökat mest men bara på magen och jag har själv reagerat över det och det är väl inte så bra kanske men skall de få beté sig såhär?? Skall man acceptera att bara för att man är överviktig så skall man ta emot det dom säger??

Nej fy! Alltså jag blir verkligen arg och ledsen när jag läser hur många blir behandlade! Det är verkligen inte okej! 
    prickig katt skrev 2012-08-23 12:16:15 följande:

Gumman, du är superfin! Det där andra är bara siffror. Så länge du och bebis mår bra så spelar det där absolut ingen roll! Dessutom är det ju bebisen som tjockar på sig nu på slutet, den ska ju typ tredubbla sin vikt från v.28 till bf men bara en fjärde/tredjedel på längden.
    Tack så jättemycket! Nej, bebis har ju mått bra genom hela graviditeten och jag också förutom kräkningar och lågt järnvärde. Annars ligger blodsockret och blodtryck alltid perfekt...
    Ja, jag hoppas att det är knoddas som lägger på sig nu och inte bara jag. Idag ligger jag ju på +12 kg. Ska se vad det visar senare i veckan. Jag har väldigt lätt för att pendla 1-3kg upp och ner på bara någon dag, så får väl se...

• c89
    86johanna skrev 2012-08-24 15:09:42 följande:
    Jag väger 105 och är gravid för första gången, är nu i v,9. Vill verkligen inte gå upp i vikt under graviditeten, snarare gå ner om det går. Är väldigt orolig för alla komplikationer som min övervikt kan medföra. Någon som är i samma sits? Eller nån som lyckats gå ner under graviditeten? Orkade inte läsa alla 56 sidor...
    Jag vägde 108 vid inskrivningen och har inte haft några komplikationer alls. Iaf inte pga övervikten. Har gått upp 11kg nu, vecka 35 imorgon Glad
  • c89
    ebmå skrev 2012-08-25 21:11:08 följande:
    Hej på er!
    Gravid med trean och överviktig. Undrar om ni vet hur vikten påverkar riskbedömningen vid KUB? Är det en faktor som ökar risken precis som åldern?
    Nej, bara ev. blodvärden som är dåliga. Man tar ju blodprov för att se halter av diverse graviditetshormoner. Tror dom kollar hcg m.m och det är om några av hormonnivåerna är avvikande som det kan bli en riskfaktor vad jag förstått det som.

Övervikt kan ju såklart påverka hormonbalans hos vissa, t.ex om man får i sig oerhört mycket socker så kan blodsocker-topparna och dalarna styra hormonerna, det är t.ex därför som många överviktiga lyckas bli gravida av t.ex lchf-kost som stabiliserar blodsockernivåerna som i sin tur KAN påverka hormonerna (gör inte det för alla vad jag vet...alla är olika känsliga) som i sin tur kan göra att man får svårare/lättare att bli gravid.

• c89
    Hokuspokusan skrev 2012-08-26 23:50:00 följande:
    Ren svenska? Skit.. Illamåendet var verkligen på sin högsta topp och går in i v14 imorgon. Fortsätter som det gjort sen v6 och jag hoppas det avtar. Börjat "dra" i nedre delen av magen som växtvärk. Annars har jag inga symptom mer än att jag fryser och är trött fortfarande ! :)
    Samma här. Kräktes dock hela tiden och blev inlagd för dropp i vecka 12. Fick sedan starkare tabletter så att jag bara kräktes 1-2ggr om dagen istället för MINST 3 (som mest 14...) fram till vecka 22, sedan blev det mindre och mindre. 2-3 ggr i veckan och sedan allt mer sällan Glad

Idag är det äntligen "bara" 39 dagar kvar till BF! Solig Mår nu istället skit av konstant halsbränna osv Tungan ute
  • c89
    Blue skrev 2012-08-28 13:15:48 följande:
    Ägnade gårdagen åt att försöka att hitta en amningsbehå men verkar bara finnas upp till E. Hittade en i F men t om den var för liten, förutom att den var urful och obekväm. Någon som hittat ok amningsbehåar i större storlekar? Känns helt absurt men jag måste nog gå upp i G eller H eller så får jag helt enkelt sy in runt bröstkorgen, men känns ju inte så kul om man köper en bh för över 500kr som man måste "förstöra".

Däremot hittade jag trosor á la "Bridget Jones" som var RIKTIGT nice! Sjg tipsade om trosor som skulle sitta åt lite, kunde kännas skönare för trötta ryggar. Så testade ett par som gick att dra över magen (skulle minska put ;)) och förutom prislappen var de underbara! Köpte två par och ska nog köpa ett par till. De förbättrade hållningen och "höll ihop" magen på ett skönt sätt. Tror även att de blir ett bra stöd efter grav när magmusklerna ska gå ihop. :)

Slemtorsk: Ännu en mage med fint put! :)
    Jag har beställt hem från http://nursingbra-shop.co.uk/ snabb leverans och bra priser. Dock sitter de BH:ar utan byglar fruktansvärt på mig som nu har 90j under graviditeten.
    Köpte dock denna: http://nursingbra-shop.co.uk/ShowDetails.asp?id=103 som det är bygel i och den sitter enligt mig bättre än många "vanliga" BHar.

Får väl se hur det blir sen, men för min mamma var det så att det var BH:arna utan bygel som gav henne mjölkstockning och problem medan hon aldrig hade problem med just dom som hade bygel.  
  • c89
    Blue skrev 2012-08-28 20:13:56 följande:
    c89: Tack för tipset! :) De såg definitvt nice ut. Kikade på Abesitas sortiment och där fanns en lite "finare" med padding som jag testade i affären, men som fanns i större storlek på nätet. De var både bekväma och lite söta. Vill nog ha med bygel jag med, enda som jag har normalt så skulle kännas konstigt annars. De första veckorna tipsade min syster mig om att använda bh från apoteket som tydligen ska vara skön efter bröstcancerop eller om man är öm. Mera som en träningsbh i mjukt nät.

Ampellilja: Mmm.. visst är det mysigt att känna de små liven stöka runt! Längtar sååå! :)

Slemtorsk: Jag köpte mina på Twilfit, men finns nog på vilken mer välsorterad underklädesaffär som helst. De jag hittade hette "Flexees" i XL. Twilfit hade även mammatrosor som gick upp under brösten i bomull, tre för 149. Inte lika sköna, men de rullar iaf inte. :)

Chida80: Vilken fin mage! Själv törs jag knappt titta mig i spegeln, men med alla era fina magbilder börjar jag att få upp modet. :)

Hihi, upptäckte idag att jag börjar få en FLAT navel! No more letande... ;)
    Ja, jag har själv tyvärr lite för stora bröst för både abecita och change t.ex. Men har man lite mindre så finns det ju bra nätbutiker. Brukar själv köpa hos bravissimo i vanliga fall, men har inte riktigt fallit för deras amnings-bh-sortiment ;(
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.