ver81 skrev 2012-08-23 11:42:35 följande:
Tack för ditt inlägg :)
Jag är i v33+3 med andra barnet, min dotter fick jag för nästan exakt 2 år sedan.
Jag fick åka till sjukhuset för ett extra UL pga att magen vuxit för mycket sen förra gången, hade mycket fostervatten för några veckor sedan så de var tvungna att kolla det.
Till det jag ville komma fram till var att läkaren som gjorde ultraljudet var mycket negativ mot mig och hade väldigt dålig attityd...
Efter att hon varit och kollat resultatet kom hon tillbaka och sa att ja det såg väl bra ut (inget om bebis eller fostervattnet?) sen gick hon på mig stenhårt... DU MÅSTE SLUTA ÄTA ONYTTIGT!!! Inget godis,läsk mm... Du har redan gått upp för mycket i vikt, ditt BMI är jättehögt, du räknas ju som överviktig...eller aa det kallas FETMA det du har... Och så vänder hon sig mot min sambo (som för övrigt är lång och smal) ja och DU skall inte heller äta chips,godis och läsk för då blir det VÄLDIGT svårt för henne att klara detta!!!
Min sambo lyssnade sen sa han till henne..Men VI äter inte ONYTTIGT!!! Hon ändrade sina kostvanor tidigt i graviditeten för att slippa graviditetsdiabetes som hon fick förra gången och visst fick hon ingen diabetes denna gången heller.. Hon tittade på oss med en blick som skrek..NI LJUGER!!!
Men för det första så är det omöjligt att fuska på en glukoskoll eftersom det görs på vårdcentralen.
Sen skall jag erkänna att visst har jag ätit lite godis på semestern och nån enstaka glass men inga mängder och väljer oftast frukt och nötter istället..
Men att bli bemött på det viset gjorde att jag blev helt tyst och började gråta :(
Hela dagen blev förstörd och jag kände mig totalt värdelös, tjock, äcklig och misslyckad.
Ringde min BM igår och berättade vad som hänt och hon sa bara..Jag förstår inte..Allt såg ju jättebra ut, fostervattnet har ju sjunkit till det normala och bebisen ligger under kurvan så vad är problemet.
Va roligt att vi fick veta det på sjukhuset liksom :/
Jag vägde 96kg på inskrivningen och det tog lång tid innan jag började gå upp i vikt, nu väger jag 114.
De sista veckorna har jag ökat mest men bara på magen och jag har själv reagerat över det och det är väl inte så bra kanske men skall de få beté sig såhär?? Skall man acceptera att bara för att man är överviktig så skall man ta emot det dom säger??
Nej fy! Alltså jag blir verkligen arg och ledsen när jag läser hur många blir behandlade! Det är verkligen inte okej!
prickig katt skrev 2012-08-23 12:16:15 följande:
Gumman, du är superfin! Det där andra är bara siffror. Så länge du och bebis mår bra så spelar det där absolut ingen roll! Dessutom är det ju bebisen som tjockar på sig nu på slutet, den ska ju typ tredubbla sin vikt från v.28 till bf men bara en fjärde/tredjedel på längden.
Tack så jättemycket! Nej, bebis har ju mått bra genom hela graviditeten och jag också förutom kräkningar och lågt järnvärde. Annars ligger blodsockret och blodtryck alltid perfekt...
Ja, jag hoppas att det är knoddas som lägger på sig nu och inte bara jag. Idag ligger jag ju på +12 kg. Ska se vad det visar senare i veckan. Jag har väldigt lätt för att pendla 1-3kg upp och ner på bara någon dag, så får väl se...