• c89

Vi som är överviktiga & gravida.

prickig katt skrev 2012-08-03 20:48:01 följande:
    Valdemarsvik! Inte nära men östkusten iaf ;)
    Men inte så jääättelångt bort heller, är väl fortfarande Kalmar län? Tungan ute
  • c89
    c89 skrev 2012-08-03 21:25:29 följande:
    Men inte så jääättelångt bort heller, är väl fortfarande Kalmar län? Tungan ute
    Eller vad dum jag är, har ju själv bott en tid i Västervik och när jag tänker efter så ligger väl Valdemarsvik en bit över va?! Så Östergötland blir det väl?! Cool
  • c89
    ettplustack skrev 2012-08-03 23:38:26 följande:
    Hoppar gärna in här =) Är gravid i vecka 25+1. Min vikt när jag blev gravid var ca 96 kg och nu väger jag 98,6. Hoppas på att inte gå upp så mycket men mycket kan häna så här i slutet säger de ;) Är lite rädd för att få ett stort barn men annars är graviditeten jättebra, jag mår bra och har en bra bm som inte kritiserar min vikt utan behandlar mig som vilken gravid som hellst =) Och jag bor i Skåne =)
    Så skönt!
    Äh, säg inte det, jag kräktes fram till vecka 22 nästan varje dag, därefter mer sporadiskt, men gick ändå upp mycket i början! Nu är jag i vecka 32 imorgon och har bara gått upp 1,5kg på 6-7 veckor, så det är inte alla som går upp jättemycket i slutet Glad 
  • c89

Finns ju uppenbarligen en hel del tjejer från Småland/Östergötland i tråden Glad

• c89
    FruFantomen skrev 2012-08-06 10:33:18 följande:
    För din BM har du nog gått upp 3.6. Det är ju startvikten man utgår från.
    Yes, så är min BM. Jag gick ner två kg i början, men gick fort upp dom när jag fick starkare tabletter så att jag inte kräktes upp varje måltid och nu i vecka 32 ligger jag på 11kg +.
    Min BM är dock jättebra! Det enda hon säger är att jag inte ska oroa mig så mycket över vikten, så länge jag inte trycker i mig en massa skit, så att säga. Hon är väl mer av tanken att det inte är bra att banta när man är gravid och behöva få ångest över en sådan sak, för om man inte går upp i vikt under graviditeten, eller bara går upp några få enstaka kilon så bantar man ju på sin egna vikt i alla fall, eftersom att det inte går att komma från att ökad blodvolym, påsamlad vätska, bebis, fostervatten och moderkaka väger! 
  • c89
    FruFantomen skrev 2012-08-06 11:46:45 följande:
    Jag skulle jättegärna ha din BM c89.
    Nu vet jag dock inte vilken BM jag kommer att ha i slutändan. Såhär i semestertider så har jag än så länge träffat två olika vid hälsosamtal och inskrivning. Den jag träffade vid hälsosamtalet sa att jag skulle äta det jag var sugen på så länge det inte bara var "skräp". Med den andra så var det bar upp på vågen, räkna BMI och "du ska inte gå upp mer än 6kg". Jag fick också kommentaren "Ja vissa behöver ju något sånt här (gissningsvis syftande på grav) för att ta tag i det". Ta tag i det hur då? Tänkte jag när jag kom hem. Jag är inte direkt den som lever på skräp i vardagen egentligen även om jag tenderar att äta för mycket. Hennes kommentar gjorde att det kändes som om jag ska ta tag i min övervikt nu, även om det knappast var så hon menade. Just nu går jag istället och toknojar över vikten och blir, trots att jag inte borde det, förskräckt för varje hg jag går upp. 
    Åh, hoppas du slipper henne sedan då, för man ska inte behöva må dåligt för att man går upp under en graviditet, för det är ju precis det man SKA göra! Så försöker jag tänka! 
    Jag har dessutom bara gått upp 1,5kg senaste 7 veckorna, så jag tror verkligen inte att det är fett jag lägger på mig nu i alla fall. Sedan, eftersom att jag trots allt ligger motsvarande en viktuppgång som är helt normal för någon som är normalviktig så kan jag väl ändå känna mig ganska lugn.
    Jag försöker också ha inställningen att jag ändå lär gå ner 30kg efter förlossningen för att komma till en trivselvikt för min del och om det då är 3kg kvar efter graviditeten så är det en "piss i missisippi", typ Glad 
  • c89

Simma är jätteskönt! Börjar bli lite tyngre nu dock när magen hänger ner och stoppar upp framfarten i vattnet som en stoppkloss, men det ger ju bara mer träning för resten av kroppen. 
    Försöker simma 1km 1-2 dagar i veckan och det känns verkligen skonsamt och skönt.

Men så tillhör jag skaran som inte klarar av promenader heller längre då jag får onda sammandragningar när jag går liiiite för fort eller liiiite för länge Obestämd 

• c89
    GravidBF-Lista:Baby

c89:               5/10
    Tigerkakan: 24/2
  • c89
    CinnamonMai skrev 2012-08-08 16:02:37 följande:
    Har samlat mod ett tag nu... Jag vägde 92 till mina 152 cm före grav. Nu väger jag 95 i v.7+3. Alldeles för stor uppgång på så kort tid, jag vet. Därför känner jag att jag måste bromsa nu! Jag äter för att jag mår illa och har halsbränna. Enda som hjälper är mat, tyvärr. Ska i fortsättningen försöka äta frukt istället för macka, nyttigare mat osv.
    Ha ingen ångest! Alla är olika! 

Jag har gått upp totalt 11kg nu i vecka 32 och då har jag "bara" gått upp 1,5kg senaste 7 veckorna. De första 25 veckorna var uppgången alltså på 9kg och då var nog fasen första 5 kilona just fram till vecka 12. Jag har alltså gått upp mindre och mindre med tiden rent generellt.

Men jag har ätit ganska nyttigt dock, och det är ju alltid bra Flört

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.