Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

Vi som är överviktiga & gravida.

Bräckehäxan skrev 2012-10-06 10:43:50 följande:
    Grattis sagolina!! Du kan säkert lita på testet! Gjorde du något test efter MA som visade negativt?

Jag hade MA i mars och jag testade negativt ganska snabbt, minns inte exakt när jag testade... Min blödning kom igång av sej självt, det kanske underlättar när kroppen ska rätta till det, att den liksom själv förstår att graviditeten avbrutits... Blev gravid igen på 4:e försöket efter MA... Du måste ha blivit gravid ganska fort!

Stort grattis i varje fall!!!!

Nej, har inte gjort något test sen mitt MA. Men mensen kom som den skulle (4v efter att jag tagit piller så att allt kom ut), läkaren som undersökte mig vid efterkontrollen sade att allting såg bra ut och nu är ju mensen sen, så hoppas på att testet stämde!

Jo, det gick snabbt också denna gång. Efter MA:t ville läkaren att jag inte har sex på 5 veckor ( så att kroppen hinner återhämta sig), men genast ägglossningen efter det verkar det ha tagit sig!:)  
  • Sagolina

Hejsan!

Var med i tråden då den startade, men pga. MA i slutet av juli har jag varit borta några månader. Har läst lite vad ni skriver om nu och då, men nu hoppas jag på att hoppa in och skriva lite:)

Är bara i v10 ännu och då MAt konstaterades i v12 är jag fortfarande mycket negativt inställd till att verkligen få behålla detta lilla liv... Men måste försöka tänka positivt och vill därför skriva lite i gravid-trådar. Vägde 95kg(på rådgivningens våg) vid inskrivningen i v8 och min hemmavåg stannar på 92kg nu, så tror vikten än så länge står ganska stilla. Vid senaste inskrivningen stannade vågen på 103kg, så känns skönt att börja lite lägre denna gång!

En fråga ännu: När började ni känna livmodern? Många känner ju den i v11-12, men då det finns en del extra kanske det tar lite längre? 

• Sagolina

v14 och nere på lägsta vikten på 2½år :P Har gått ner 5kg sen innan graviditeten utan att må illa eller liknande! Kan äta allting och gör det gärna, ändå är kroppen duktig och gör av med all energi den får i sig:) Känns skönt att inte ha börjat gå upp i vikt ännuGlad

Vet inte om jag frågat tidigare, men när började ni känna livmodern? Har (om jag kommer rätt ihåg) bakåtlutande livmoder, så det tar säkert superlänge innan den känns... 

• Sagolina

Wow den läkaren skulle jag också vilja träffa Slemmis! Verkar superproffsig och bra:)

Har också de senaste månaderna reflekterat en hel del över vad min övervikt kan ställa till med i framtiden... Har gjort praktik i en skobutik och träffat på flera äldre, överviktiga kvinnor som inte ens kommer till sina fötter då de sitter! Får inte på skorna om det inte går att bara sticka in foten i dem... Skrämde mig att tänka att "Det där är ju jag om några år om jag inte tar tag i vikten" .

Just nu ligger jag 16kg lägre än 28maj, så hoppas på att hitta tillbaka till den motivation att gå ner i vikt som jag haft under sommaren också efter graviditeten! Däremot tänker jag försöka att inte ta sån stress över vikten nu som gravid, tror inte det alls är hälsosamt att fundera en massa på den. Huvudsaken är att jag äter mångsidigt och rör på mig på något sätt!
    På inskrivningen sade jag också att jag försöker att inte tänka på vikten så mycket just nu, eftersom jag ju ligger så pass mycket lägre än i maj. Min BM tyckte också att skulle förbereda mig på uppgång, men försöka att inte gå upp så mycket nu i början. Känns skönt att hon inte tjatade något!

• Sagolina

Friddelie: Vad fin du är med din babymage:) Härlig klänning har du också! 

Väntar på att jag också får en liten kula! Än så länge (v13+6 idag) är magen bara pösigare än normalt... Några centimeter har det kommit till över magen de senste två veckorna, men vikten är ännu den samma. Är kul att ha vikt och mått taget varje måndag enda från 28maj, intressant att se hur kroppen förändras! Först minskade det rejält, stannade av för 1½månad sen och nu börjar det sakta öka igen.

• Sagolina

Grattis till alla som fått sina babyn!

Var med i tråden då den startade, men fick MA i v12 (29juli). Hade allt gått vägen hade BF varit nu på söndagen. Istället ligger jag nu här med en livlig liten krabat i magen som sparkas och bökar om! 22+2 idag, så ännu har jag en bit kvar. Trodde denna tid runt det tidigare BF skulle vara mycket jobbigare än jag upplevt den, men att de gått så pass smärtfritt beror helt på det älskade lilla liv som nu växer i magen!   

Började denna graviditet 10kg lättare än förra (96kg mot 106kg) och gick sen ännu ner i vikt fram till v16. Då stannade jag upp på 89kg och har nu krupit upp till 90,5kg. Känner mig jättenöjd att kroppen låtit bli att suga åt sig mera kilon, för jag har nog ätit en del onyttigheter! 

• Sagolina
    viseversa skrev 2013-02-06 14:28:04 följande:
    "Sagolina"
    Stort grattis! Det går fortare än man tror. Du är ju mer än halvvägs nu redan. Har ni varit på rul?

Jo, tiden har verkligen rusat iväg från v16! Kommer inte ens ihåg vilken vecka ja är i mera, då någon frågar:P

Har varit på totalt 5 vul/ul. Två tidiga (v6 & v8) pga. rejäla blödningar. Sen första vanliga vul (v12), så ett vul/ul i v15, fortfarande pga. blödningar. Sen slutade blödningarna, så i v 20 var jag på det andra rutin ul. I Finland får alla gå på vul runt v 12 och ul runt v20. Nu blir det dock inga flera ul om inte de tycker det finns orsak till en extra koll från rådgivningens sida. 
  • Sagolina
    Sohvi skrev 2013-02-06 17:34:20 följande:
    Sagolina-  Vart i Finland bor du?

I Raseborg
  • Sagolina
    Sohvi skrev 2013-02-06 19:32:08 följande:

Jag e från Borgå-Lovisa.. men bor nu i Vasa
    Okej:) Väntar du första eller har du barn från tidigare?
  • Sagolina
    Sohvi skrev 2013-02-06 19:42:34 följande:

har en son som blir 4 sista juli. första för dig?

Jepp, första:) Så allting känns nytt och lita främmande...
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.