• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Sagolina

Jag har också varit supertrött idag! Har sovit två gånger under eftermiddagen/kvällen och kommer snart bädda ner mig i sängen för natten.
    För mig del tror jag det beror på att jag var vaken så mycket längre än normalt igår och så drack mycket söta drycker.

4½dygn så skall vi på UL. Hoppas, hoppas allt är bra!   

Vilar liten i magen<3 BF 10/2
  • Sagolina

BF 10 februari (enl.sista mensen, får se om det ändrar i fredag), 23 år, första barnet

• Pudel
    madde90 skrev 2012-07-22 18:56:51 följande:
    Jaha då säger man nog välkommen till foglossning med... Rynkar på näsan
    Som förstagångsmamma så undrar jag ju lite om hur det känns? Misstänker nämligen att jag också börjar få det. 
  • FrökenTuss

Hej tjejer!

Börjar med att säga grattis till alla er som är gravida och till er som kämpar säger jag lycka till och kämpa på, inget är omöjligt!

Jag är 27 år, gravid med vårt första barn och är överviktig sedan barnsben. Har alltid kämpat med vikten och det tog ungefär 3,5 år för oss att bli gravida igen efter ett tidigt missfall. 

Jag tänker att jag kanske kan bidra med den efterfrågade solskenshistoren som du efterlyser blåbär02. Jag hoppas i alla fall att min gravidhistoria slutar lyckligt och att förlossningen går lätt och smidigt (vågar väl inte hoppas på smärtfritt =)

Jag är som sagt gravid och är nu i v. 39, har 13 dagar kvar till BF och hittills har jag inte haft något större att klaga på =)

På inskrivningen i v. 10 vägde jag 98,7 kg till mina 167cm. Således var jag ganska så rund och mitt BMI inte det bästa.
    Jag var, precis som många av er andra, galet nervös för vad jag skulle få för bemötande på MVC. Min BM visade sig vara helt fantastisk! Inte en enda gång har hon sagt något nedlåtande om min vikt, utan hon har varit stöttande från första stund. Hon påpekade dock att det är bra om man inte går upp så mycket under graviditeten när man redan har ganska mycket extra att bära på, men att det naturligtvis inte är så lätt att undvika eftersom vi alla är olika.

Under de första 16 vekorna av graviditeten mådde jag konstant illa och kräktes i stort sett dagligen. Detta gjorde att jag inte ökade något i vikt under dessa veckor. Vågen stod stilla fram till v. 25 ungefär. Nu har jag gått upp ca. 6 kilo. Allt är bebis med "tillbehör" =). Jag har minskat i omfång över rumpa och lår, samt i ansiktet. Bysten har samma mått som vanligt (har kunnat ha samma favorit-bhar hela tiden).

Ultraljuden vi varit på har varit aningen suddiga (KUB v.13 och RUL v.20) men ändå helt tydliga för BM att se det hon skulle se (utom när bebis gömde sig under min navel, för då var det bara svart =).  Hon kommenterade inte att jag var överviktig, utan det var jag som frågade om det kunde ställa till det och hon svarade då att det kunde det göra, men att det egentligen har att göra med hur vävnaden i magen ser ut. Det kan således vara jättesvårt att se tydligt även hos en kvinna som är pinnsmal. Skönt tyckte jag, då behövde jag inte tänka på det mer =)

Jag har mått toppenbra under hela graviditeten (ja, förutom illamåendet i början såklart) Mina värden har varit bra varje gång jag varit på kontroll. Glukosbelastningen visade perfekta värden och allt annat också. Dock äter jag järntabletter (1 tabl. varannan dag f r o m v. 20).

Har haft minimalt med foglossning trots att mitt arbete innebär att jag står och går hela dagarna. Jag jobbade till och med v. 35, det var inga problem, men började känna av ryggen och det var naturligtvis tungt framtill med magen. Jag fick graviditetspenning beviljad och det är jättetacksamt. Skönt att kunna vara hemma och vila sista tiden!

Nämner de få "krämpor" jag haft:
    -Halsbränna från dag ett.
    -Konstant kissnödig, vilket gör att jag haft lite problem med sömnen till och från
    -Nästäppa
    -Hård mage (pga. järntabletterna) avhjälps dock ganska bra genom att äta 2 kiwi varje morgon.
    -Otrolig trötthet i trimester 1 & 3

Ville med mitt inlägg visa att det inte alls behöver vara till nackdel att vara överviktig och gravid. Man ska naturligtvis tänka lite extra på vad man stoppar i sig (med det ska ju alla gravida, överviktig eller inte). Jag ahr ätit ungefär som vanigt, dvs. frukost, lunch, middag och frukt och nån macka däremellan. Jag har unnat mig godis och lite snacks ibland, men dragit ner avsevärt på läsk och saft. 
    Jag simmade en gång i veckan fram till v 28-30 nån gång (slutade för att jag växte ur baddräkten)  och regelbundna promenader.

Min mage började komma runt v.20-22 (kommer inte riktigt ihåg) Bidrar med två  bilder på magen!

STORT LYCKA TILL TILL ER ALLA! Håller tummarna för att era graviditeter fortlöper utan komplikationer!

Kramar från "FrökenTuss"

• Sagolina

Tack Fröken Tuss för din berättelse! Är så roligt att läsa att man kan må bra genom största delen av graviditeten trots övervikt" Dina symtom kunde ju vem som helst ha, oberoende av vikt!
    Längtar tills min mage också börjar synnas:) 

• blåbär02

Tack snälla för din berättelse !! =)
    Jag är orolig till och från, men just nu känns det faktiskt bra!

Och snart ska vi iväg på semester och då ska jag bara njuta av att jag faktiskt är GRAVID =)
    Så underbart!

All lycka till dig! Fin mage ;)      

• madde90
    Pudel skrev 2012-07-22 20:24:56 följande:
    Som förstagångsmamma så undrar jag ju lite om hur det känns? Misstänker nämligen att jag också börjar få det. 
    Jag hade aldrig foglossning med min son, men beskrev för min syrra hur jag kände och hon tror de är de.. Så ska få låna hennes foglossningsbälte och se om de hjälper.. Känns som om jag ska gå av på mitten... 
  • Johlin
    FrökenTuss skrev 2012-07-22 20:35:52 följande:
    Tack för din berättelse :) måste bara säga att du inte ser det minsta överviktig ut på bilderna, du ser helt normalgravid ut, lyllo dig!! :)

Jag hoppas verkligen att jag får en snäll och förståndig BM som du haft. Är så nervös över vårt MVC besök så det ibland känns som att jag bara vill strunta i att få barn tills jag är smal så ingen kan hugga på mig. Men nu är jag ju gravid och ska ha barn, tjock eller inte, BM får helt enkelt stå ut med det, haha :P
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.