• äralltupptaget

Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!

jagvill85 skrev 2012-07-06 07:57:21 följande:
    Ålder:27, mannen 33 Slutade med p-piller i december 2011 och har försökt sen dess. Fick pco diagnos i juni pga av mycket oregelbunden mens. Tar nu första dosen pergo, enkeldos. Bor i ett land som saknar statligt sjukvårdsförsäkring (har endast en privat med hög självrisk) och betalar alla kostnader sjãlv... Jag läste i ett tidigare inlägg om någon som skrev nåt angånde när man kan kalla sig ofrivilliligt barnlös, och ville påpeka att fast man "bara" försõkt i 6 månader kan man känna sig minst lika förtvivlad, det är olika från person till person och beror på ens livssituation. Vi gifte oss i augusti 2011 och alla verkar vänta sig på nåt ålderdomligt sätt att man automatiskt blir gravidd inom ett år efter brõllopet.. Hoppas på det bästa för er alla tre kring den 10-15 juli!
    Det är klart att man efter 6 månader kan bli förvirrad och inte minst förtvivlad då man planerar och bestämmer sig och så händer inte ett jäkla skit!!!
    Vi gifta oss 2009 och som du säger, folk förväntade att man direkt skulle bli gravid. Just då var jag mitt uppe i massa jobb, vi skulle spara till hus och det fanns inte plats för ett barn till ( min man har 2 barn sedan tidigare)

Enligt min gynekolog så är det "normalt" att det tar 1.5 år.. kul-not!  Så här uppe i Norrland får man inte ens komma på utredning fören det har gått 1.5 år- som anses vara normal tid för att bli gravid.. :(
    Att det kan man få räkna med, men det är inte så kul att "alla andra" blir gravida bara dom ser ett  par killkalsonger i tvättkorgen, som bestämmer sig i januari och i februari är dom gravida.. man känner sig som en jävla idiot och jag blev jättestressad. Ska jag inte kunna bli med barn, vad är det för fel? man började tänka och fundera på adoption, IVF och allt alternativ .. en jobbig process kanske lika bra att skita i barn och inse att man aldrig kommer ha en egen liten bejbi att krama...
    Usch det är så jobbigt, men nu efter 2 år så är jag ganska härdad.. Det finns ju dom som har försökt mycket längre än mig, 5-6 år ...
  • äralltupptaget

scoose- stort grattis ! Klart det är ett pos. grav test!! :)

Här är det tungt, en till av mina bästa vänner har berättat att hon är gravid, känns rent ut sagt förjävligt!
    Det gick fort för dom men, 4 månader sedan dom bestämde sig.
    Suck.

Iaf själv sitter jag här och ingen mens ännu * bra tecken iaf*
    Jag har som sagt pcos så jag har jätteoregelbunden mens så jag tror inte att den kommer att komma denna månad vilket gör det svårt att ha ett tecken på att " det inte gick vägen denna månad heller"
    Har jag inte blivit gravid vill jag ha mens fort som fan , så jag kan börja med omgång 3 av pergotime.
    Jag är iaf inne på dag 33 efter 1:a mensdag, och jag har lovat mig själv att hålla mig ifrån att ta ett gravtest iaf till dag 37-38 dvs i slutet av denna vecka. Så jag är säker på ett riktigt svar.. att man inte får ett neg. bryter ihop och sedan efter 3 veckor så är det pos. jag vill undvika att bryta ihop..

Iaf, det är sommar och semester så man har annat att tänka på vilket är så jävla skönt!"!!

• äralltupptaget
    Lillasyster82 skrev 2012-07-09 10:04:43 följande:
    Får man hänga på?
    Känner igen mig i er om den stora barnlängtan, skengraviditet och besvikelserna. Just nu är jag väldigt långt ner - deppar mest hela tiden.

Jag slutade med p-piller för länge sedan för jag visste att innan jag började så hade jag väldigt oregelbunden mens. Därför slutade jag för jag ville få igång kroppen fast det har snarare fått motsatt effekt - har haft mens en gång per år de senaste 5 åren och senast så var det 1,5 år mellan. Om min mens varit regelbunden borde jag haft ägglossning i dagarna och ska i så fall ha mens om ca 2 veckor. Tyvärr har jag tappat hoppet om att så är fallet - är väl ytterligare ett år till nästa gång som vanligt... Hade hoppats på att mina ansträgningar med att ändra kosten och kinesisk akupunktur skulle hjälpa mig och min hormonella obalans men som det känns nu så är inte fallet. Håller på att tappa hoppet och ge upp som det känns just nu, får se om jag hittar styrkan under min semester som jag har senare i sommar.

Lite om mig då,
    Jag fyller 30 om några få dagar (har en smärre kris) och min man är lika gammal.
    Vi gifte oss för 2,5 år sedan och det var även då vi började våra försök - februari 2010.
    Har varit på utredning och det är konstaterat att även jag har pco men kommer inte få någon hjälp från sjukvården förrän jag nått BMI 35, inte långt kvar men känns hopplöst.

Håller tummarna för att det går bra för er andra!
     oj vi är nästan i samma sits. Jag slutade med p-piller i juni 2010 då satte vi igång att försöka på riktigt.
    INnan dess käkade jag p-piller, minns inte vad dom hette, och hade ingen mes alls. Så under drygt 5 sista åren med p-piller hade jag ingen mens vilket var skönt, men nu undrar man om det var så bra för kroppen..
    Nåväl, vi försökte och försökte men mensen kom inte tillbaka, efter 7 månader sökte jag hjälp, fick inte först komma eftersom jag inte  försökt i 1.5 år.. men jag tjatade til mig en tid hos en privat klinik där jag även går idag.
    Iaf så konstaterade hon att jag har pcos och rekomenderade att jag skulle minska i vikt.. :(
    Istället ökade jag i vikt eftersom jag blev så jävla deppriomerad. :(
  • äralltupptaget

Jo jag har gått ner drygt 5 kg med methformin, nu under sommaren har jag slarvat med kosten , ätit mycket godis och skräpmat så nu har jag gått upp igen. Dock får man jävligt dålig mage i början av methformin, tror jag hade diarré i drygt 3 veckor när jag började äta dom

• äralltupptaget

Ja ha , idag fick jag rosa flygningar så nu kommer väl mensen. Hur man mår psykiskt ? Ja du, vissa dagar bryter jag ihop totalt och tänker att jag kommer bli barnlös sur kärring. Åldern är också något jag tänker på , jag är 32 år , snart kommer min ålder göra det ännu svårare ... Men vissa dagar går det bättre. Tex då kompisar med barn inte har sovit på längre, då man hittar på saker helt oplanerat och inser att livet utan barn också går bra. Men , jag vill verkligen ha ett eget litet barn, min man har 2 barn sedan tidigare så vi är.inte helt barnlösa , men jag vill som sagt ta ett eget barn. Vi ska nog bara ha 1 till :)

• äralltupptaget

Kan tipsa om primolut om ni vill få mens för att kunna börja med ex pergotime. Den framkallar en mens , tror jag tog dom i en vecka och efter 3 dagar efter kuren fick .jag mens

• äralltupptaget
    FridaF skrev 2012-07-13 10:01:35 följande:
    såg det då jag googlade..de var av samma typ som de andra preparaten,..fanns 4 snarlika... ja om en vecka ska jag till läkaren...  

Lycka till hos läkaren :) Själv hämtade jag ut pergotime igår och ska börja min 3e dos på måndag , håll tummarna :) En sak som är bra är ju att jag fick mens " av mig själv " , så jag behöver inte vänta tills semestern är slut , fick inte äta Primolut utan undersökning så jag fick bara pergotim utskrivet och skulle inte mensen komma skulle jag fått vänta till aug .. dessa jävla semestrar ;)
  • äralltupptaget

Jag känner inte heller min kropp så bra sedan jag bestämde mig för att sluta med p-piller :( det är sååå frustrerande !! Det jag ändå tycker är "skönt " med utredningen är att nu är bollen i rullning , när jag fick höra " vi måste vänta 1,5 år innan vi går vidare " ville jag bara dö , var jättedeppig och det kändes som att det aldrig kommer bli min tur ...

• äralltupptaget
    Fiffig skrev 2012-07-15 13:59:11 följande:
    Mensen kom med besked igår, en dag tidig. Suck! Jag har hunnit bryta ihop och komma igen, finns ju inget annat alternativ. Sambon har förblivit positiv i alla fall. Och det har hänt andra roliga saker i helgen som jag har fokuserat på. Idag hämtade jag ut min andra dos med pergotime. Killen på Apoteket frågade om jag undrade över något, och jag svarade nej och att jag tagit dem förut. Varpå han lite käckt frågar, och det har funkat bra för dig eller? Ville bara snäsa tillbaka att nej, eftersom jag nu står här och hämtar ut igen funkade dom uppenbarligen inte så bra! Men... det gjorde jag såklart inte. Han hade kanske inte riktigt koll på vad pergotime används till. Så, om fyra dagar kör vi igång med ny kur. Och imorn ska jag ringa gyn och höra om mitt provsvar om jag haft ägglossning. Kram till er alla tjejer!
    han ville säkert inget illa, men man tar ju allt negativt och speciellt när man är "mitt uppe i allt" känslomässigt.

nu måste jag få råd brudar, jag fick rosa flytningar i onsdags, sedan "riktig " mens i torsdags, tycker ni då att jag ska räkna dagarna from onsdag eller torsdag ?

Antingen börjar jag ta dom ikväll eller imorgon... räknar jag från min "riktiga" mensdag, dvs då den är som "normalt" så är from torsdag dvs jag börjar imorgon
    Är det verkligen såå noga ?!
Svar på tråden Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!