• äralltupptaget

Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!

Mana81 skrev 2012-06-29 23:30:58 följande:
    Vi gick igenom 6st missfall innan min syster fick nys om några kinesiska akupunktörer i Danmark som balanserade våra kroppar med nålar och örter. Vi behandlades en gång per vecka från oktober-april sen plussade vi. Går fortfarande till dem en gång i veckan nu under graviditeten. Min man hade 1% fungerande spermier när vi började behandlas och nu är det 11%, alltså en bra bit över vad som anses normalt. Vi har varit igenom många läkares händer och hjärnor och ingen har kunnat hjälpa oss, inget var ju fel på oss! kineserna har en annan förklaring till detta och ja, de har hjälpt oss när vi nästan gav upp. Mitt råd är att prova, de återställer balansen i kroppen sen gör kroppen resten själv. Vi går in i v.16 om få dagar :)
    det där lät intressant, finns det i Sverige ???

Jag och min man har försökt i 2 år och jag VET hur jävla jobbigt det är när kompisarna föder unge på unge och själv står man på ruta 0 :(
    Vi fick vänta 1.5 år innan dom började medicinera mig,  och nu efter 2 år så har vi äntligen fått börja med pergotime, allt tar tiiiiiiiiiiiid och det är bara ha tålamod, trots att man bryter ihop totalt ibland..
  • äralltupptaget
    Fiffig skrev 2012-06-30 16:02:46 följande:
    Äralltupptaget: jag har också börjat med pergo nyss! Väntar ägglossning när som. Hur långt har du kommit?
    jag har kommit så långt att jag har testat pergo 2 ggr , en enkeldos som inte gav ett skit.!!!
    Sedan nu en dubbeldos av pergo och på VUL såg hon en blåsa som var 14 mm ( ska vara 20 mm ) så hon trodde jag kunde ha ägglossning nu under midsommarhelgen men man vet ju inte om det är ägg i dom där blåsorna eller inte... :(
    Vi har legat på som f*n så jag hoppas det har tagit men jag är tveksam...
    Fick iaf utskrivet en till dubbeldos av pergotime som jag kan ta nu under den tiden min gynekolog har semester, så jag slipper vänta. Dock så far jag klara mig utan VUL men jag överreagerade inte på medicinen som man tydligen kan göra.
    Har oregelbunden mens och alltid fått ta primolut för att framkalla mens- så jag vet inte om jag ens får mens under sommaren, så det kanske inte blir någon till "dos" av pergotime fören efter semestern...

Eviga väntan.....
  • äralltupptaget
    Fiffig skrev 2012-06-30 21:17:39 följande:
    Äralltupptaget: jag har motsatt ditt problem verkar det som. Jag fick fem äggblåsor nu av min första enkeldos av pergotime. Av dem var tre snart redo att lossna. Klart man hoppas, men nu har jag blivit lite lätt avtrubbad. Jag har väldigt svårt att se det framför mig; att vi skulle få ett positivt graviditetstest. Men, men, vi bara ska lyckas!
    Åh 5 st!! Det måste ju ha varit MVG lixom :)

Jag hade 3 st, men 2 av dom var pyttepyttesmå så dom sa hon att det skulle inte bli något av dom, men en var som sagt 14 mm ,
    Som du säger, klart man hoppas men jag är inne i en väldigt negativ spiral... tyvärr..
    jag försöker se positivt men det är fan inte lätt nu när alla gravida magar spatserar på stan.. :/
  • äralltupptaget

Så här står det på fass:

Pergotime är ett läkemedel som stimulerar äggproduktionen. Pergotime används vid ofrivillig barnlöshet till följd av bristfällig äggproduktion.

Och det är så jag har fått använda det- för att få igång äggproduktionen.
    Dock så jag min gynekolog varit jättenoga med  kontroller, både under tiden jag käkat det samt innan.

Jag har tex fått äta Primolut. Det är ett läkemedel som framhäver en mens , på dag 5 ( oftast vissta börjar tydligen på dag 3 har jag läst på FL) ska man börja med Pergotime. Som man sedan äter i 5 dagar tror jag det var.
    Jag fick gå på kontroll dagen före jag skulle börja med primolut för att se att allt är okey.,  sedan 1:a mensdag, för att se att allt är okey för att börja med Pergotime, sedan dag 13-14 efter 1:a mensdag för att kolla om det har blivit några "blåsor" där äggen som ska bli befruktade kan ligga.

1:a gången jag åt Pergotime var det helt "mörkt" där inne, inte en enda blåsa så det var totalt meningslöst, jag blev skitledsen och grinade så fort jag klivit ut från Sjukhuset.  Känslan att inget, inte ett jävla skit hade hänt knäckte mig.
    Men jag fick köra igång med samma veva igen, primolut - mens-pergotime och massa undersökningar igen.
    och den gången , dvs 2:a gången , fick jag ta dubbel dos av Pergotime.
    Då fick jag utslag ( TJOHO!) en blåsa på 14mm och 2 jättesmå som hon sa att det var inga som kunde bli något. Så det kändes lite bra iaf att kroppen kanske reagerade på medicinerna när man dubblade dosen.
    Så under midsommarhelgen trodde hon att jag KANSKE kunde ha ägglossning , så vi körde på som satan :)
    Så runt den 11-13 Juli eller när det var, ska jag kolla med ett grav test.
    Och visar det inget är det bara att vänta på mens , om jag får någon.
    Jag får prova "själv" en dubbeldos till av Pergotime nu när gyn har semester. Skönt.
    Man kan tydligen överreagera med Pergotime, som kan visa sig i buksmärta. Jag fick inga biverkningar alls...

• äralltupptaget

oj lite stavfel, är lite trött..

Kan tillägga att jag har oregelbunden mens som inte alls kommer 1 gång i månaden. 2011 hade jag mens 3 ggr så därför får jag äta Primolut för att få mens.. glömde skriva det

• äralltupptaget
    scoose skrev 2012-07-03 07:59:54 följande:
    Oj vilken resa du gör "äralltupptaget"! Men vad gör man inte för att få en liten i magen ❤
    Hihi, jag ska också ha mens då 11e, 12e juli.. Hoppas vi slipper den allihop nästa gång!
    Jag följs gärna åt lite såhär ibland om det är ok för er tjejer? Kan va skönt att ventilera lite och höra hur det går för er i eran kamp om bebis

Kämpa på och lycka till allihop, kram!!
    Jo det är en jävla resa..
    Många av mina vänner fick barn direkt vilket gjorde att jag mått piss.
    Och en av mina vänner är en liten " klantskalle" och inte tänker sig för vad hon säger, så mycket av det hon har sagt har sårat mig som f a n. Så jag har som slutat prata med henne om var i "utredningen" vi står.
    Jag har 2 vänner som vet exakt allt som händer och sker, en av dom har barn och hon är väldigt bra på att förstå hur jag känner mig och inte pratar så mycket "eget bejbis-snack" då man är som längst nere på botten.
    Då är man inte intresserad att höra hur mycket bejbisen bajsar, hur ofta den sover osv.. man blir bara jävligt irriterad , frustrerad och väldigt ledsen.. .:(
  • äralltupptaget

Jag är gärna med på en "stötte-tråd" Ska vi kanske spalta upp hur det ligger till för oss alla så vi kan ha liten "snabb-koll" jag kan börja!

• äralltupptaget

Ålder: jag 32 man 37
    Försökt sedan: juni 2010
    Har PCOS

Medicinerats med Methformin sedan drygt 1 år tillbaka
    Har nu ätit min 2:a dos av Pergotime, som jag tog som "dubbeldos" , ett ägg på 14 mm på dag 13. Hoppas att det blev ägglossning under midsommar.
    Ska göra ett grav test vid runt den 15 Juli annars vänta på mens och börja ännu en kur med Pergotime

• äralltupptaget

Namn: äralltupptaget
    Ålder: jag 32 man 37
    Försökt sedan: juni 2010
    Har PCOS
    Bor i Norrbotten
    Medicinerats med Methformin sedan drygt 1 år tillbaka
    Har nu ätit min 2:a dos av Pergotime, som jag tog som "dubbeldos" , ett ägg på 14 mm på dag 13. Hoppas att det blev ägglossning under midsommar.
    Ska göra ett grav test vid runt den 15 Juli annars vänta på mens och börja ännu en kur med Pergotime

Namn: scoose
    Ålder: Jag 25 sambon 31...
    Försökt sedan: Juni 2011

Startade utredning i april 2012 som visade att inget var fel på någon av oss, nu ska vi fortsätta försöka på egen hand tills i vår då vi får ytterligare hjälp om inget hänt..
    Väntar min mens på tisdag 10 juli, tänkte börja ta gravtest nu på måndag

Namn: fiffig
    lder: jag 30 han 31
    Försökt sen: april/maj 2011

Slutade med p-piller i maj/juni 2011 och fick mens efter en månad. Har haft positiva äl-tester sen i höstas. Försökte på egen hand fram till juni 2012 då vi kom på utredning. Inget "fel" på någon av oss egentligen. Endast ett lite lågt progesteron-värde på mig. Vilket nog mer berodde på att jag tagit blodprovet lite sent i min cykel.

Har fått tre kurer pergotime utskrivet och är nu på första. Vid vul syntes fem blåsor i olika storlekar. Hade jätteont i magen dagarna innan äl! Äl antagligen i måndags och bim cirka 15 juli!

Oj så långt det blev!

Vi bor förresten i västra Götaland, lägger jag till!
    Blev lite fel! I slutet av april 2011 tror jag det var som jag tog sista p-pillret!

Namn: jagvill85
    Ålder:27, mannen 33 Slutade med p-piller i december 2011 och har försökt sen dess. Fick pco diagnos i juni pga av mycket oregelbunden mens. Tar nu första dosen pergo, enkeldos. Bor i ett land som saknar statligt sjukvårdsförsäkring (har endast en privat med hög självrisk) och betalar alla kostnader sjãlv... Jag läste i ett tidigare inlägg om någon som skrev nåt angånde när man kan kalla sig ofrivilliligt barnlös, och ville påpeka att fast man "bara" försõkt i 6 månader kan man känna sig minst lika förtvivlad, det är olika från person till person och beror på ens livssituation. Vi gifte oss i augusti 2011 och alla verkar vänta sig på nåt ålderdomligt sätt att man automatiskt blir gravidd inom ett år efter brõllopet.. Hoppas på det bästa för er alla tre kring den 10-15 juli!

• äralltupptaget

Men, jag har högkostadskort och får allt "gratis"
    Jag har kommit upp i , ja 1250 :- eller vad nu summan är, och sedan är allt gratis.

Jag går till privat mottagning där kostar en undersökning 270 kr, oavsett om man "bara" ska göra ett VUL som tar 5 min eller en längre utredning på 30 minuter
    Men jag tycker inte det är dyrt ..  Sedan har min gynekolog varit så jäkla noga med undersökningarna så en omgång med pergotime har ju inneburit 3 VUL så bara där är ju 810 kr

Svar på tråden Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!