• Blåiris

Taiwan

Vi är mitt uppe i vår medgivandeutredning och vi känner oss mer och mer säkra på att Taiwan är vårt land! Ni som ska/har adopterat från Taiwan, hur länge fick ni vänta på BB samt RB? Vi är med i Bfa och har en kötid på ca 3 år. Min förhoppning är att vi ska få skicka våra papper rätt så omgående- om vi nu får vårt medgivande som vi hoppas i sep/ okt.

• Svar på tråden Taiwan
  • Blåiris

Fru K: grattis till sönerna! Det verkade rullat på ganska bra för er då! Har du några råd/ tips?

• Fru K

Det är ju en del papper som ska samlas in, men det är ju bäst att vänta med tills organisationen ger klartecken. Vi valde att göra en fotobok på nätet istället för att "scrapbooka" en egen, den blev snygg.

Vi fick jättemycket hjälp och stöd från BFA, Berit är en klippa.

Jag hoppas att ni får ert medgivande när ni planerat det. Har ni tänkt att söka medgivande för ett eller två barn? Om ni kan tänka er syskon el lite äldre barn minskar väntetiden till BB.

Har du mer funderingar är det bara att höra av dig!

• Mandarinmamma

Taiwan är ett fantastiskt land att adoptera från och vi har bara bra erfarenhet av Bfa. Kom hem med vår flicka från Chung Yi i Taiwan för ca tre år sedan. Allt har gått jättebra, med språk, anknytning, förskolestart, kompisar osv! Hon/vi pratar ofta om Taiwan och hon hejade på dem när de spelade pingis i OS

Vet att processen ser annorlunda ut nu jmf med då och att fler barn adopteras nationellt. Vet inte hur det har påverkat väntetiderna här hemma. Vi fick börja samla papper direkt efter att medgivandet var klart, men sedan fick de ligga på kontoret i Kungsbacka och vänta i tre månader då någon behövde få barnbesked för att de skulle kunna skickas. Vi hade inte fått informaiton om att det kunde bli en så lång väntan på att få iväg dem. Vi stressade som galningar och sen blev det en jättebesvikelse att ela luntan fick ligga och vänta redan i Sverige...
    Fick barnbesked efter ca fyra månader och fick vänta sju månader på att åka. Stannade där i två veckor; en vecka för oss själva och en vecka med vår dotter för att lära känna varandra lite och göra några små utflykter innan hemresan.

Som någon skrev tidigare kan man göra mycket för att minska väntetiden på barnbesked genom att ha högre medgivande eller medgivande för syskonpar. Sedan kan man ju skriva att man är öppen både för ett eller för två barn.

Det ni kan göra redan nu är att passa på att fotografera under det som är kvar av sommaren så att ni har lite fina sommarbilder att skicka med er ansökan, tex ute-aktiviteter, trädgård, lekplatser osv...

Lycka till!

• Blåiris

Tack för alla bra tips! Vi har börjat tänka på foton osv. Lite svårt att veta vilja typer av bilder dom vill ha. Har varit i kontakt m Berit o hon verkar väldigt hjälpsam! Bfa har läst vårt "utkast" på medgivande och kommit med någon synpunkt om info som kan vara fördelaktigt i Taiwan. Vi har inte ansökt om syskonmedgivande- vår kommun är tydligen inte så pos till det...I vilket fall hoppas jag på att vi har vårt medgivande i slutet på sep och kan kliva in i nästa fas! Läste att det var någon ny lag på G i Taiwan som tydligen innebar att färre mindre barn kommer bli aktuella för internationell adoption- vet ni något om detta? Tommon: hur har det gått för er?

• TomMon

Det går bara bra! Anknytningen har gått otroligt bra och de är så härliga! Vi är trötta hela tiden, men det var väl inte så oväntat, det var väl snarare svårt att föreställa sig! :)

Vi har nu varit hemma i snart 5 v och vi har ännu inte fått barnens personnr. Vi fyllde i alla sådana papper andra dagen vi var hemma.. När vi fått personnummer kan vi ansöka om svensk adoption till tingsrätten, de var verkligen inte hjälpsamma när jag pratade med dem tyvärr. Visste inte vilka papper de ville se, så de bad mig skicka "alla", helt sjukt..

Så det är pappersexercisen som går motigt, allt annat går toppen! Och ska något krångla så ser jag hellre att det är allt pappersarbete! :)

• fabbemam

Hej TomMon
    Härligt att höra att det går bra för er, egentligen har jag ju inget att göra med Taiwan men av någon anledning har jag följt denna tråd ändå... Tråkigt att det hakat upp sig med personnumrena för er också. Vår adoption var ju klar i Kina men för oss var det F- kassan som vägrade betala utan ett personnummer!

Av den anledningen ringde jag Skattemyndigheten för att höra när vi skulle få personnumret. Jag blev kopplad hit o dit men tillslut fick jag prata med den som handla vårt ärende. Hon hade inte hunnit öppna det ännu fast det gått ett bra tag, kommer inte ihåg exakt hur länge men några veckor i alla fall. Hon öppnade ärendet med mig i luren och såg att ett papper fattades, jag fick skanna in det (och skicka en papperskopia efteråt) och sedan tog det lite drygt en timme innan ett mail med personnumret plingade till i datorn och dagen efter låg själva pappret i brevlådan. Med andra ord rekommenderar jag dig o alla andra som väntar att ringa Skattemyndigheten för att snabba på det, hur länge vi fått vänta annars kan man ju undra.... LYCKA TILL !

• TomMon

Tack för tipset! Ringde dem faktiskt i torsdags för att kolla läget och idag kom deras siffror med posten! :)

Så idag skickade vi alla papper till Tingsrätten, hoppas de är effektiva!

• Blåiris

Härligt TomMon att allt verkar funka med barnen! Hoppas det löser sig med Tingsrätten snart också!

• swisch

Hej

En liten sak som man ofta inte får info om är att det kan dröja många månader mellan man har fått färdigställa sina papper tills de kan skickas till Taiwan... Alltså utöver de månader man väntar i landet och mellan BB och RB. Kan vara bra att veta

• Snöflinga

Hjärtat längtar: 7 veckor är ju hur kort tid som helst!!! Hur gammalt är barnet ni fått?
    Hur länge fick ni vänta på att få resa?

Vi har bestämt oss för att adoptera, och är kristna så vi skulle ju kunna skicka ansökan till samma ställe som er. MEN lång tid mellan BB och RB skrämmer mig verkligen.
    Det verkar vara så många länder som har låååång tid däremellan.

Och så vill vi helst ha ett barn som är under två år...

• Hjärtat längtar

Snöflinga: om ni passar in för kraven tycker jag absolut ska adoptera genom BV! Du kan maila mig om du har fler frågor.
    Vi fick vänta 7,5 månad på att resa. Vår son var 10 mån när vi fick honom.
    Visst var det fruktansvärt att vänta när vi visste att han fanns. Men i det stora hela tog det ju faktiskt bara 1 år mellan medgivande till barn i famnen. Vi fick börja samla papper innan vi ens fått medgivandet!

Svar på tråden Taiwan