• susannapanna

Hur roar man en 15-årig tjej i Stockholm?

Min tonåriga systerdotter (15 år) kommer och hälsar på mig här i Stockholm under en helg i sommar. Glad Hon bor annars med sin familj i en mindre svensk stad. Vi har inte en jättenära relation men jag vill såklart att hon ska få en kul och mysig helg här med mig och min man. 

Vad i hela friden ska vi hitta på med henne? Jag har dålig fantasi känner jag... Vi är inte så mkt för Gröna Lund, så vad finns det annars? Det var ju några år sedan man själv var tonåring och jag har inte alls koll på vad ungdomar av idag gillar att göra Tungan ute... 

Vi har ingen särskild budget - bara det blir kul och bra! 

Tips, tips, tips?!?!

• Svar på tråden Hur roar man en 15-årig tjej i Stockholm?
  • nostalgi

Tjahh, Gröna lund, är väl ingen höjdare när man är 15, eller? Har ni möjlighet, så fråga henne vad hon har lust till? Shoppa, brukar väl de flesta tycka om, fika på mysiga ställen, bada?

Allt beror ju på hur HON är, vilka är hennes intressen? Kanske kan ni ta reda på det? Kanske är hon den "lugna" typen som gillar gå på museum? Kanske vill hon bara ta det lugnt? Välja några bra filmer och mysa, med er?

Ställ inte för höga krav på er själva, det är ju bara en helg. Fråga henne, eller mamman, är mitt tips. Ta' dagen som den kommer?
    Kanske gillar hon att sova länge?, Då kanske hon känner sig "otacksam", om ni har för mycket "inplanerat"?..

• Nyfiken gul

kanske leta upp ett fint havsbad och packa en generös matsäck med och bara njuta på stranden kan vara utmärkt. En liten radio, något att läsa och något gott att stoppa i munnen. Så kan man tillbringa många timmar . Och även om hon inte badar så kan det ändå vara en ide att lägga sig och slappa och sola.

shopping är väl också intressant om man är i den åldern. Kista galleria , globen shopping eller bara vandra runt på måfå i centrala delarna och shoppa där man känenr för kan vara intressant.  Kanske har hon en butik hon är extra sugen på att besöka?  tex nån sån här Punktshop -butik?

sen skulle jag nog inte boka en massa saker - jag skulle nog mer se över vilka alternativ det finns och sen fråga henne vad av allt hon skulle kunna vara intresserad av.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • nostalgi
    Nyfiken gul skrev 2012-06-22 13:26:08 följande:
    kanske leta upp ett fint havsbad och packa en generös matsäck med och bara njuta på stranden kan vara utmärkt. En liten radio, något att läsa och något gott att stoppa i munnen. Så kan man tillbringa många timmar . Och även om hon inte badar så kan det ändå vara en ide att lägga sig och slappa och sola.

shopping är väl också intressant om man är i den åldern. Kista galleria , globen shopping eller bara vandra runt på måfå i centrala delarna och shoppa där man känenr för kan vara intressant.  Kanske har hon en butik hon är extra sugen på att besöka?  tex nån sån här Punktshop -butik?

sen skulle jag nog inte boka en massa saker - jag skulle nog mer se över vilka alternativ det finns och sen fråga henne vad av allt hon skulle kunna vara intresserad av.
    Ha, ha du skrev ju i princip exakt samma sak, som jag?
  • mrsStatham

Åk Go Kart
    Klättra klättervägg
    spela tennis
    kör några squash matcher
    bowling
    biljard
    boule
    badminton
    golf
    ridning
    fotboll
    gå ut och jogga

gör gipsfigurer
    scrapbooka
    filmkväll
    lek med lera
    gör smycken
    Åk till medelhavsmuseét

ELLER så frågar ni vad HON vill göra? 

Bara två saker är oändliga
  • Natulcien

Fast man ska inte underskatta Gröna Lund eller Skansen...
    Ibland kan det vara väldigt skönt även för en tonåring att komma iväg och få vara lite "barn på nytt"...

Är man 15 år så kanske man oftast ägnar sig åt shopping, TV-/dataspel, se film och fika, och då kanske det är en härlig och befriande kontrast att ställa sig och titta på björnar och lemurer på skansen och äta lite sockervadd...

Kolla med hennes föräldrar annars...din syster vet väl vad hon uppskattar får man hoppas...?

• susannapanna

Tack för många bra tips hittills!

Ja, shoppa tror jag kan gå hem faktiskt. Är själv lite av en shoppingälskare. Jag bjuder henne gärna på några plagg eller produkter! Vill bara inte att hon tror att jag försöker "köpa" henne.

Hon är också en väldigt aktiv tjej - spelar basket och handboll. Hon gillar även att fotografera, har jag förstått. Kanske fotografiska? Eller en fotokurstimme med nån fotograf?

Fler tips? 

Ska bli jätteroligt att ha henne här! 

• Nyfiken gul

gillar hon att fotografera så kanske det kan vara roligt att göra nån utflykt med massa saker ATT fotografera. Kittla sinnet lite och fantasin.

finns ju massor att se ute på Djurgården tex, Rosendals slott och trädgårdar kanske?

Åka ut i skärgården? Fantastisk natur att fota.

Gå en promenad i gamla stan och fota gränder och kullerstensgator och häftiga hus....  Gå längs med Strandvägen och fota lyxiga båtar och hus.

ja what ever liksom ....          

• nostalgi
    susannapanna skrev 2012-06-22 14:30:13 följande:
    Tack för många bra tips hittills!

Ja, shoppa tror jag kan gå hem faktiskt. Är själv lite av en shoppingälskare. Jag bjuder henne gärna på några plagg eller produkter! Vill bara inte att hon tror att jag försöker "köpa" henne.

Hon är också en väldigt aktiv tjej - spelar basket och handboll. Hon gillar även att fotografera, har jag förstått. Kanske fotografiska? Eller en fotokurstimme med nån fotograf?

Fler tips? 

Ska bli jätteroligt att ha henne här! 
    Ja, ja, gå shoppa då, du behöver inte köpa någonting, om hon inte liksom "vill". Proppsa inte på. Antagligen har hon med sin kamera då. Slingra ner genom gamla stan, och låta henne plåta, det hon känner för. Varför skall du ge henne någon fototimme hos en fotograf? Ja, vet ju inte vad du vill med den tösen, men vad jag förstår är du hennes moster? Har du väldigt gott om pengar, kqn du ju göra i princip vad som helst? Men varför inte bara ha henne som en mysig liten gäst?, Varför ställer du så stora krav på dig själv??  Tips, och tips, du har ju redan fått många, det är ju bar en helg, kanske vill hon bara ha en lugn helg?
  • susannapanna

Hehe, ja jag kanske tänker för stort... Men det är bara för att jag så gärna vill att det ska bli bra! Ska försöka slappna av

Jag är nog

• susannapanna

lite skadad av att hålla på med planering av flera av mina vänners möhippor! Allt ska vara en aktivitet...

• Súdamerika

Men för i he. SHOPPA!!! Alla tjejer älskar att shoppa, speciellt 15-åringar. Börja på Stureplan och dra er mot BJ och NK ner mot DG(skippa KG) och fortsätt in i gamla stan. Ha det kul.

Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • Millicent

Utan att veta ett skvatt om henne så tänker jag att hon vill uppleva något av Stockholm dvs inte ge sig ut så mycket utanför stan. Jag gissar att skogsbryn och stränder finns på annat håll. Gillar hon att fota så kanske hon har öga för det fina eller fulsnygga i stadsmiljöer. 

Jag skulle ha åkt in till stan så att det blev lite tunnelbana ( ), gå på ett trevligt fik med trevlig uteservering, välja några mindre kända gator att promenera på, passera någon mer känd stadsdel/byggnad, shoppa lite och då gärna i någon mer quirky affär, kanske ett museum (Fotografiska var väl en god idé) och åka båt mellan slussen och djurgården.  

• Nyfiken gul
    susannapanna skrev 2012-06-22 19:05:49 följande:
    lite skadad av att hålla på med planering av flera av mina vänners möhippor! Allt ska vara en aktivitet...

som sagts tidigare - planera inget - ha däremot gärna lite förslag på lager och hör vad hon vill göra. Hon kanske faktiskt inte känner för att göra så mycet annat än att slöa en helg och bara umgås med er.

är hon en typisk tonåring så kanske hon har egen dator med sig och är uppkopplad hela helgen...  då är det dumt att ha saker bokat och betalt så att säga....

planera in en god middag kanske istället?      
  • MammasHjärtan

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg =) Om jag nu upprepar.

Det är jätte svårt om man inte vet hur hon är som person.

Lugn? eller "ute tjej"

Bio? Laga tacos och film? Äta på restaurang.

Bästa är att fråga henne eller din syster. Vad hon brukar göra.

• Nyfiken gul

som  mamma till tonåringar kan jag dock komma med en liten "varning"

man vill gärna vara lite duktig och hitta på aktiviteter och komma med förslag - MEN ett varningens ord är på väg. Jag vet inte hur hon är men försök att få henne att själv VILJA göra det du föreslår.

Hon ska inte känna ett behov av att följa med ut på saker o ting för att hon kanske inte vågar säga nej.  Hon kanske är totalt ointresserad av det du planerat men följer med ändå för att det tillhör uppfostran....

så ha en dialog med henne och ge henne utrymme för att själv styra och ställa.  

• nostalgi

Jag är ju förvisso inte mamma til en 15-åring, men det var inte så längesedan jag var det: "fråga henne? " Tror mest på att hon bara vill ha det lugnt, och intresant var att du nämde hennes fotointresse! Strosa ut i stan,fokusera  på gamla, då tar hon nog x antal foton, och er nöjd med det! Fika på något mysigt ställe, och UPPS, då gick den helgen!Solig

Svar på tråden Hur roar man en 15-årig tjej i Stockholm?