• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • Ruggugglan

För att min sambo jobbar natten. Sen när han är ledig sover han väldigt tungt. Det kan ta mig en halvtimme att väcka honom, så då kan jag lika gärna stiga upp och ta barnen.

• Rockan

För att min sömn störs mindre av det än min mans.

Han tar alla morgnar i gengäld.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • andra bullar

Därför att det passat bäst med våra respektive sömnvanor

• Bebski

Jag tog nätterna när jag var föräldraledig av den enkla anledningen att min man ska ju upp klockan 6 och jobba en hel dag och jag är hemma för att ta hand om barn. På helgerna och när han ve ledig hjälpte vi såklart åt men oftast tog jag det då också eftersom man är inne i nån slag rytm där man vaknar vid minsta lju och det går på ren rutin. Nu har vi ombytta roller då han är hemma och jag jobbar, då tar han alla nätter så jag ska orka jobba. Är det En kaos natt så hjälps man åt så gott man kan men jag tycker att det största ansvaret ligger hos den som är hemma.

När båda jobbar får vi se hur det blir men då blir det nog att den som vaknar går upp. Känns ju onödigt att väcka någon för att ta barnet när man själv redan har vaknat, då får ju ingen sova.

Ska tillägga att vår dotter har sovit väldigt bra om nätterna sen hon föddes, men jag hade tänkt likadant om hon var vaken hela nätterna. Hellre en trött än två.

• Jojile

Jag gjorde klart för min karl när vi planerade bebisen att jag inte tänker ta allt ansvar och att jag inte gick hemma för att vara hemmafru. Eftersom vi diskuterade och kom överens innan vi skaffade barn så har det aldrig varit ett problem. Den som vaknar först går upp. Ibland om den ena är trött så ställer man givetvis upp för varandra.

• MammaJ2011

Oj här är det bara sambon som tar nätterna, däremot händer det att jag gör det då han kan vara svårväckt och jag redan vaknat men det händer sällan!

• Malima

Nu tar inte jag alla nätter, men de flesta. Jag gör det för att min sambo kliver upp tidigt på vardagarna för att jobba-jag får sova lite längre med sonen plus att jag i värsta fall kan sova när sonen sover middag. Jag tänker att vi båda behöver få maximalt med sömn och vi ser det som att vi får det på det här sättet.Är det riktigt, riktigt jobbiga nätter delar vi på det.
    På helgerna tar min sambo nätterna så att jag får iaf två nätters ostörd sömn. När jag börjar jobba och sambon är hemma blir det ombytta roller!

• rockaroll

Jag har sagt till min sambo att han får börja gå upp nu han också, men han vaknar inte! Jag får knuffa och rycka i honom, ibland vaknar han, ibland inte. Antar att han blivit van att slippa, eftersom jag ammat och sen tagit nätterna för att han jobbar. Men nu är han ledig i två mån så nu får han allt hjälpa till!

• Äppelpaj80

Student pappa- Varför tar du nätterna om du ska upp så tidigt och jobba? Har inte din fru/sambo möjlighet att sova något på dagen? Eller ör du en sån som klarar dig på 6 h sömn och är pigg och glad? Sån är varken jag eller min man tyvärr. Min man gick upp ibland ofta på helgen och så fick jag sova men jag lät honom sova störst delen. Varför? Jo för att den som jobbar behöver vara mer utvilad anser jag. Har också haft turen att min barn har kunnat sova 3-4 h i sträck dagtid tills de var ca ett år. Jag hade alltså möjlighet att sova dagtid om jag behövde vilket man inte har när man jobbar. Vi delade däremot "lika" på att ta hand om barnen när min man kom hem från jobbet och tills vi la oss.

• Äppelpaj80

Jojile- Hemmafru och föräldraledig är väl två helt skilda saker? Bara för att man är föräldraledig och tar nätter betyder det inte att man är hemmafru. Hemmafru för mig är någon som är hemma och städar och lagar mat.

Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?