Inlägg från: Äppelpaj80 |Visa alla inlägg
  • Äppelpaj80

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Studentpappa- Kliver du upp kl 6-7 varje dag åker och jobbar en hel dag och sen är hemma kl 17-18:00 på kvällen?

• Äppelpaj80

Student pappa- Varför tar du nätterna om du ska upp så tidigt och jobba? Har inte din fru/sambo möjlighet att sova något på dagen? Eller ör du en sån som klarar dig på 6 h sömn och är pigg och glad? Sån är varken jag eller min man tyvärr. Min man gick upp ibland ofta på helgen och så fick jag sova men jag lät honom sova störst delen. Varför? Jo för att den som jobbar behöver vara mer utvilad anser jag. Har också haft turen att min barn har kunnat sova 3-4 h i sträck dagtid tills de var ca ett år. Jag hade alltså möjlighet att sova dagtid om jag behövde vilket man inte har när man jobbar. Vi delade däremot "lika" på att ta hand om barnen när min man kom hem från jobbet och tills vi la oss.

• Äppelpaj80

Jojile- Hemmafru och föräldraledig är väl två helt skilda saker? Bara för att man är föräldraledig och tar nätter betyder det inte att man är hemmafru. Hemmafru för mig är någon som är hemma och städar och lagar mat.

• Äppelpaj80
    Studentpappa skrev 2012-06-21 18:42:42 följande:
    @äppelpaj80

För mig handlar det inte främst om att min sambo ska få sova ut även om det också är viktigt. Hon kan inte sova ikapp under dagen då dottern både sover relativt kort och hon oftast får ont i huvudet om hon sover på dagen. Hon får ju lika långa dagar som jag har och har det alldeles säkert minst lika krävande.

Det är för att jag vill ha en så nära relation jag kan med min dotter och då anser jag att trösta på nätterna ingår. Speciellt när jag har köriga perioder och är borta mycket är det ju extra viktigt att jag steppar upp och finns där. Jag vill inte bli en sådan pappa som måste ropa på mamman så fort barnet gråter.
    Att jag blir trött är för mig oviktigt i sammanhanget jag är ingen läkare som dödar någon vid ett misstag. Min dotter är bara ung en gång och då vill jag också finnas där dygnet runt inte bara vara en helgpappa.

Jag är som jag tidigare skrivit antagligen färgad av vår tid på neo då jag var den som skötte allt då mamman var sjuk. Den kontakten vill jag inte släppa.
    Ja det är verkligen olika hur man tänker men framförallt vilka barn man har
    Om ert barn sover lite och korta stunder på dagen och barnet dessutom är vaken mycket på natten så behöver hon kanske avlastning av dig? Om du dessutom inte har ett krävande jobb så är det kanske ok för dig att vara trött på jobbet.
    Min man hade ett jobb där han behövde vara utvilda, skärpt och ha stort tålamod för att orka med dagen. 
    Jag kunde dessutom vila dagtid, något min man inte hade möjlighet till att göra.

Mina barn har förresten varit väldigt pappiga även som bebisar trots att han jobbat heltid. Så det behöver absolut inte hänga på om man tar nätterna eller ej.  

• Äppelpaj80
    Studentpappa skrev 2012-06-23 13:34:06 följande:
    @äppelpaj80

Jag läser till ingenjör så helt enkla dagar har jag väl inte.
    Matten och fysiken främst kräver väl lite skärpa. Men jag är en hård jävel så det funkar;)

Klart det inte hänger på om man tar nätterna eller ej, det är dock en sak som känns bra för mig därför gör jag det. Dottern tycker iaf inte mindre om mig för att jag gör det så jag ser ingen anledning att avstå.
    Det finns ju ingen mall att så här ska du göra utan alla väljer ju själva vad som känns bra:)

Nej precis och så länge alla är nöjda så får man göra vad man vill anser jag.
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?