• Mrs Green

Du som började skolan på 70-80-talet....

Hade ni läxor på lågstadiet? Jag är så gott som helt säker på att vi aldrig hade det. Nu har väl de flesta läxor varje vecka redan från ettan. När började man med det? Eller var det bara i vår skola som man inte hade läxor?

• Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....
  • Marie-anne

jag började 79, tror att vi hade nån läxa tex mattetal och nån bok vi skulle läsa, har förträngt massa då jag blev mobbad hela skoltiden

• Höghus

Började -82 och vi hade flera läxor varje vecka (minns bl.a. detta eviga tjat om matteläxan).

• MrsMcC

Jag började i Gustav Vasa skola i Stockholm hösten -77 och kan allvarligt talat inte minnas om vi hade läxor i första klass eller inte. Vi kan ha haft det, men i och med att jag redan kunde läsa, skriva och räkna långt innan jag började skolan kan det vara så att jag aldrig behövde göra läxorna och att jag därför inte kommer ihåg dem.

Däremot minns jag att vi hade läxor när vi började läsa engelska, vilket jag har för mig var i tredje klass 

• Fjuppan

Jag började i skolan 1980 och vi hade läxor i lågstadiet. Jag minns att vi varje vecka hade matte och svenska i läxa. 

• Selma1966

Gick hela grundskolan på 70-talet och hade inga läxor på lågstadiet. Knappt på mellanstadiet heller. De läxor jag hade (särskilt högstadiet) gjorde jag knappt. Klarade mig med medel i betyg genom att läsa igenom ev gloslistor på rasten innan. När jag kom till nian/tian i USA fick jag en smärre chock men även höga betyg, då vi hade samma schema varje dag, läxor i varje ämne varje dag och väldigt ofta överraskningsskrivningar (pop-up-quiz) utöver inplanerade prov. Hade ibland fyra-fem skrivningar om dagen utan att någon klagade där. Åter i Sverige igen klagade eleverna i gymnasiet om vi hade två skrivningar samma vecka. Jisses så bortskämt. Glad att jag hade de där åren i USA så jag var redo för lite krav när jag väl kom ut i arbetslivet.

• MamaPapa

Började skolan 1977 - minns inte riktigt första två åren men vet vi hade läxor i trean för både engelska o matte iallafall.

• Busbellan

Jag började skolan -86 och får verkligen tänka efter för att komma ihåg
    vet att vi hade någon läsläxa samt att gångertabellen skulle tränas in hemma och sen hade vi förhör på den i skolan 

Mamma till Nora, August och Ella
  • SallyBlixten

Började skolan -71 och minns inga läxor innan mellanstadiet. Det som kom sen var inte mycket, det ökade gradvis i en bra takt. Jag tyckte t.ex. inte det var svårt att gå från gymnasiet till universitetet.

Mina stora barn började skolan -98 och -99 och vi föräldrar gjorde till slut uppror mot den enorma mängd läxor som våra barn fick - man hann inte umgås med dem för det vara bara att bänka dem vid läxorna direkt man kom hem och sen fick de plugga till maten var klar och trots det satt vi på helgerna.

Skolan lyssnade faktiskt och det blev ändrat till att barnen fick ta hem skolarbete om de inte hann med i skolan.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Selma1966

Intressant att elevernas kunskapsnivåer minskat sedan fler läxor men slappare lektioner infördes. Mina föräldrar förundrades över hippieflummet på 70-talet men nu är det ännu värre.

• fortsätt paddla

Började 83 ( om jag räknat rätt nu;)) Hade matteläxa och den skrivboken där man tränade bokstäver och sedan små korta meningar. Skulle skrivas om och om och om igen....

• AMC80

Jag började skolan 87 och vi hade läsläxa i ettan. Jag vet att vi hade gångertabellen i läxa, men är osäker på om det var i första klass eller i andra-tredje.

• spirituality

Jag började skolan 1988. Kommer ihåg att vi hade enklare läxor på lågstadiet, tex att hitta alla av en viss bokstav i en text (hitta alla A:n ena gången, sen alla B:n osv). Lite matteläxor, räkna klart sidan hemma om man inte hnn klart i skolan till exempel. Inget jätteavancerat.

Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....