• Mrs Green

Du som började skolan på 70-80-talet....

Hade ni läxor på lågstadiet? Jag är så gott som helt säker på att vi aldrig hade det. Nu har väl de flesta läxor varje vecka redan från ettan. När började man med det? Eller var det bara i vår skola som man inte hade läxor?

• Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....
  • Angdev

Började -86. Hade Viktor-böckerna kommer jag ihåg, dom hade vi hemarbete i.

• Pyl

Läxor hade man även för hundra åt sedan. Då skulle man lära in psalmer utantill som läsläxa. Så det är inget nytt.

• bengke

Jag började skolan 1980, vi hade aldrig läxor på lågstadiet. Kan inte komma ihåg att jag gjorde några läxor förrän på högstadiet, men jag tror att vi förmodligen hade det på mellanstadiet.

Tycker själv att skolarbetet ska klaras av i skolan, i den mån barnen öht ska ha läxor ska de helt själva kunna ta ansvar för dem.

• Mrs Green
    Pyl skrev 2012-06-17 22:01:12 följande:
    Läxor hade man även för hundra åt sedan. Då skulle man lära in psalmer utantill som läsläxa. Så det är inget nytt.
    Jo, det vet jag. Men jag funderade på om det var lite annorlunda på 70-talet. Det känns som att det kanske var tidens anda att man inte skulle tvinga barnen till något de inte ville och så... Så jag undrade om det var fler än vi som inte hade läxor då (jag gick på lågstadiet 75-78). 

Om man ska dra några snabba slutsatser av svaren ovan så tycker jag det känns som att det var färre läxor på lågstadiet på 70-talet än på 80-talet. 
  • cloudberry79

Vi hade restläxor, började lågstadiet 1986. Jag var snabb och hade aldrig läxor med mig hem, första läxorna jag minns att jag tog hem var engelskaglosor i fyran.

Sur, grinig och på smällen.
  • strojes

Jag började ettan -82 och vi hade läxor, kommer dock inte ihåg i vilken omfattning.

• LunaLunatic

Började 88. Vi hade läxor. Diktamen och sån där matteläxa där du skulle räkna ut talen och färglägga en bild.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Punkster

Började i slutet på 80-talet och jag hade en läsläxa och en matteläxa varje vecka under hela lågstadietiden så vitt jag kan minnas. På mellanstadiet blev läxorna mer varierade.

• trasdocka

Ojojoj, vilket minne ni har! Jag minns inte alls om jag hade läxor eller inte i lågstadiet, men så var det väldigt länge sen också (1975 började jag i skolan)

• Dr Mupp

Började 87 och had eläxor från första klass. Bokstäver som skulle skrivas fint, matteläxa och läsläxa.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....