• Mrs Green

Du som började skolan på 70-80-talet....

Hade ni läxor på lågstadiet? Jag är så gott som helt säker på att vi aldrig hade det. Nu har väl de flesta läxor varje vecka redan från ettan. När började man med det? Eller var det bara i vår skola som man inte hade läxor?

• Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....
  • mamma till 2 frön

Klassiska läsa en kvart om dan hade man i min skola från år 1, finstil kom väl i tvåan ( inte hjälpte det) och sedan multiplikation i trean. Går i mitt tycke lite troll i läxor idag, vad är läxans syfte är värt att ställa sig som förälder tycker jag. En läxa får aldrig ersätta alt utformas som en lektion känns som en bra regel som vi har på våra barns skola nu. Jag gick i lågstadiet 79-82

• Archandra

Jag började skolan 1982 och hade läsläxor, skrivläxor och räkneläxor från första klass. En av de läxor jag fick var att läsa och svara på frågor om en kort text om en flicka som hette Vera. Har fortfarande kvar skrivboken. Vår lärare målade blombuketter med rödpenna om man hade gjort bra ifrån sig. Ju bättre man hade jobbat, desto fler blommor fick man i buketten.

• Silversvans

Började 89 och hade en del rättstavning, matematik och religion som stående läxa. Vidare hade vi "lästid" dvs. en tid vi skulle läsa varje dag.

• Fru Bult

Ja, det hade vi redan från början. Jag började i skolan 1988.

• ByggareBob

Jag började -83 och vi hade läxor. Det har däremot inte min förstaklassare, i hennes skola ska det vara läxfritt år 1-3...

• Yrie

Började skolan -89 och hade läxor en till två dagar i veckan (under hela grundskolan) och då bara från den ena dagen till den andra.

• skogsvitter

Jag började på 90-talet men hade ändå inga läxor... dock i trean, tror det var då vi började med läxor.

ByggareBob skrev 2012-06-15 21:49:19 följande:
    Jag började -83 och vi hade läxor. Det har däremot inte min förstaklassare, i hennes skola ska det vara läxfritt år 1-3...
    Låter som en väldigt bra regel tycker jag!
  • lövet2

För oss var det läxor bara för dem, som inte hann med allt på lektionerna. Vi som var lite snabbare, hade aldrig läxor ...

• Min lycka

Började -84 o vi hade läxor.Jag har inte glömt de där eländiga bokstavs-böckerna man skulle lära sig att skriva fin i.
    Å så matten då*ryssss*Hade ingen hjälp hemma så jag vart alltid efter. 

Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....