• Twizz

Hur har ni trappat upp ersättningen till en 4 dagars bebis? bb's råd fungerar inte!

Min bebis är 4 dagar gammal idag (torsdag), han äter 40 ml nu men imorgon går vi upp till 50 ml. Mitt första barn ammade jag.. så inte så insatt i flaskmatning.. men hur gör ni när ni trappar upp med maten t ex? min son har fått väldigt ont i magen mellan en del mål. Vi har följt de råd vi fick från bb. 3 1/2-4 h mellan. idag har han ätit först 30 ml och sen trappat upp till 40 direkt..

men magknipen är inte nådig mot min stackars kille.. tycker de verkar vara mycket att höja med 10 ml och tiden är lång.. han är vrålhungrig efter 3 h..

kan man ge en liten "slurk" mellan målen eller förstörs hela matrutinen då?

någon som är insatt? hur har ni gjort?
    väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur har ni trappat upp ersättningen till en 4 dagars bebis? bb's råd fungerar inte!
  • BELLAm2

Har aldrig flaskmatat jag heller men visst borde man kunna följa Bebins hungersignaler då också? Låter märkligt om man "måste" vänta 3 timmar..

• BELLAm2

Och förresten låter 50ml ganska mycket att få på en gång. Undrar om motsvarande mängd ens hade funnits om du ammat...

• 2012Kim

Min bebis fick flaska när hon var två månader. Hon åt bara 40ml i början. Men de är ju skillnad på våra barn då, en fyra dagars och en tre månaders. Nu äter hon 200ml.

Men iaf, märker du att de inte räcker så öka. Min tjej säger inte till att hon är hungrig. Utan väntar tills hon är mega hungrig och sen kan suga i sig hela flaskan nästan. Sen får hon ont i magen. Så vi matar henne cirka var tredje timme, och nu ökat till 200ml varje matning. Får nästan i sig allt.

Blir de för mycke, spyr hon upp överskottet. Om magknipen är väldigt jobbigt så kanske Semper magdroppar funkar? Vi kör också baby Semper 1, men har nu fått ge henne droppar. Märkte skillnad redan första dagen. Hon fick dom vid lunch tiden. Hon skrek men inte lika panikslagen.

• 2012Kim

Sen tycker jag att du ska ge mat till han när han visar hunger. Inte vänta, för de är bara jobbigt. Om man tänker på sig själv, om du själv bara får äta visa tider. Men ändå hinner bli hungrig innan maten serveras. Så tänker jag med mitt barn. Jag vill inte gå hungrig en timme och vänta på mat, jag tar en frukt för att orka vänta.

Så mata när han visar att han är hungrig.

• LilaRos

Började flaskmata sonen när han var 3 dagar. Då slukade han 60ml med 2-3h mellanrum.. Det var inte planerat så jag erbjöd bara så mycket han ville ha när han var hungrig.. Okej, gjorde inte mer när han slukat 60 eftersom han blev nöjd efteråt. Där efter delammade jag men han var snabbt uppe i 90ml ersättning ändå (jag sina fort!) jag började iaf öka ersättningen när han inte blev nöjd efter flaskan eller åt upp och var hungrig efter 1-1,5h igen.

• MrsC74

Gör det som är bäst för bebis. De säger till de är hungriga. Min tjej är 7 veckor. Hon äter mellan 60-120 varje gång. Äter hon 60 vill hon ha igen efter 2 h äter hon mer dröjer det längre.
    Varken BB eller någon annan kan egentligen tala om hur man ska göra server väldigt individuellt. Lyssna på bebis :) lycka till

• dogcatbird

Ge maten sakta, rapa flera gånger under måltiden. Vid amning går det mycket långsammare, men vid flaskmatning måste man rapa och rapa barnet i omgångar.

• Mumin80

Hur mycket dom äter i den där åldern varierar jättemycket. Det viktiga är att ditt barn är nöjt och mår bra, och går upp i vikt någorlunda (men man behöver inte vara en slav för kurvorna heller). Det är lätt att man blir lite ml-besatt som flaskmatare dessutom. 

Jag har delammat både första och andra barnet, och dom är helt olika i vad som passar dem i matning.

I början så har vi iofs med båda gått efter barnens signaler. Men första rasade så mycket i vikt efter förlossningen, så henne matade vi alltid med högst 3 timmars mellanrum, och väckte henne också för att mata (både natt och dag), även om hon inte signalerade att hon var hungrig. Hon åt också ganska lite åt gången, det tog länge (veckor...) innan vi kunde öka mängden från 30 ml per gång. När hon blev lite äldre (några veckor) så märkte vi att hon måste få mat innan hon blev hungrig, eftersom hon blev för hysterisk för att äta om hon var hungrig. Så från kanske en månads ålder så fick vi vara väldigt noga med att mata henne med exakt 2,5 timmars mellanrum (hon blev hungrig efter 3 timmar), och även om hon sov bra på natten så dröjde det till 4-5 månaders ålder innan vi vågade sluta väcka henne på natten om hon sov mer än 3-4 timmar i sträck. 

Tvåan (nu 4 mån) har ätit mycket bättre och haft en mycket bättre viktuppgång. Med henne kom vi upp i 60 ml på tredje dagen Och hon lugnar sig när hon får mat, även om hon hunnit bli lite sur under dom 30 sek som det tar att värma maten (funkade INTE med storasyster, som sagt). Lillan har dessutom ett mönster av att sova långa perioder i sträck och sedan vara vaken hyfsat länge och under vakenperioden äta i princip konstant. Så hon har kunnat äta t.ex. 60ml på morgonen, sedan 30-60ml efter en halv timme eller timme (som nyfödd alltså, nu är vi uppe i 90-120ml), sedan har hon kanske sovit 5 timmar, vaknat och ätit 60 ml, sedan ätit igen, ibland flera gånger, inom en till tre timmar, sedan sovit igen. Hon har också redan från mer eller mindre nyfödd sovit 6-8 timmar i sträck på natten, och eftersom hon äter bra och går upp i vikt så har vi kunnat låta henne göra det. Så med henne så har vi fortfarande vid 4 månader inga regelbundna mattider egentligen, utan hon får mat när hon vaknar (både på morgonen och efter sömnperioder på dagen), och sedan så ofta som hon själv signalerar att hon vill ha. 

• Bling1975

Se BB:s råd som en längsta tid mellan målen nu när han är så liten. Ge mat så ofta han visar att han är hungrig, även om det bara har gått någon timme. Bättre att äta lite mindre och ofta för de små magarna.

Om han har ont i magen så testa som flera har sagt sempers magdroppar. Men jag hade även övervägt att byta till NANs ersättning. Jag delammade första tiden och då funkade semper ganska bra, men när det blev mer och mer ersättning fick hon jätteont. Blev mycket bättre med NAN. Du kan även prova Dr Browns eller MAMs antikolikflaskor om du inte redan har dem. Tror Dr Browns är bättre till små barn men de är lite meckigare att diska.

Svar på tråden Hur har ni trappat upp ersättningen till en 4 dagars bebis? bb's råd fungerar inte!