• Twizz

Hur har ni trappat upp ersättningen till en 4 dagars bebis? bb's råd fungerar inte!

Min bebis är 4 dagar gammal idag (torsdag), han äter 40 ml nu men imorgon går vi upp till 50 ml. Mitt första barn ammade jag.. så inte så insatt i flaskmatning.. men hur gör ni när ni trappar upp med maten t ex? min son har fått väldigt ont i magen mellan en del mål. Vi har följt de råd vi fick från bb. 3 1/2-4 h mellan. idag har han ätit först 30 ml och sen trappat upp till 40 direkt..

men magknipen är inte nådig mot min stackars kille.. tycker de verkar vara mycket att höja med 10 ml och tiden är lång.. han är vrålhungrig efter 3 h..

kan man ge en liten "slurk" mellan målen eller förstörs hela matrutinen då?

någon som är insatt? hur har ni gjort?
    väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur har ni trappat upp ersättningen till en 4 dagars bebis? bb's råd fungerar inte!
  • Mama Mia

Du flaskmatar enbart, alltså? I så fall gäller fri "amning" även där. (Vad kallar man det egentligen? Fri flaskning? ) Finns ingen anledning till att ha matrutiner till en liten bebis.

Ge så mycket och så ofta barnet vill.

Jag får också ont i magen om jag hinner bli för hungrig. Och vissa bebisar äter aldrig lika mycket varje gång med lika långt emellan. Men så äter ju inte jag heller...

• Mynta

Vad är det för stenåldersmänniskor som jobbar på BB?! Ger du bara flaska så ska bebisen få så mycket hen vill, och med vilka intervaller hen vill. Precis som när man ammar! Om hen går upp dåligt i vikt kanske man får ha lite extra koll, men annars så lyssnar man helt på bebisens signaler.

• Dohgon

ehm, varför måste han vänta i 3 timmar? mina barn fick mat när de var hungriga och de åt en gång i timmen typ när de var så små.

Vi ökade med 10ml per dag fram till 100 ml där stannade vi ett tag. sen fortsatte man öka lite då och då, när man märkte att de inte blev nöjda med det de fick.

däremot kan man få ont i magen av ersättning, då det inte är samma sak som bröstmjölk, fins babysemp lemolac som vi använde oss av i början, det hjälpte lite mot magont. Men ge iaf mat när han är hungrig och inte vänta till var tredje timme!

• ELLEN0101

Ge bebisen mat för guds skull precis så mycket han vill ha vill han äta efter 3 timmar så ger du det då följ inte schemat strikt       stirra dig inte blint på vad BB säger i allt sen är det vanligt att bebisar har magknip av ersättningen inget konstig alls ,lycka till Nan är lite mer vänlig mot bebisars magar

• Dohgon

däremot skall man väl inte trycka i dem massor av mat utan låta det gå iaf en timme mellan målen, då det kan bli för mycket för matsäcken också. babymassage brukar vara sugerbra mot onda magar =)

• cloudberry79

Kolla så du har minsta hålet på flaskan, låt bebisen äta så ofta och så mycket han vill och prova rapa efter varje måltid (då kommer en hel del luft ut). Jag lovar att han kommer bestämma sina egna matrutiner ganska snabbt.

Sur, grinig och på smällen.
  • RosaBabyfilt

Jag har flaskmatat sedan nästan nyfödd och ska du trappa upp så gör bara det. Bebisen äter precis så mycket han behöver och har du gjort för stor flaska lämnar han kvar det han inte vill ha. Magknip beror oftast inte på att bebisen ätit för mycket, mat ska det finnas mycket av men magen smälter inte alltid maten bra. Min dotter hade kolik första 1-2 månaderna, riktigt jobbigt när hon fick utbrott med panikskrik. Men det var bara att rida ut stormen och sedan blev ju allt bra igen. Massera magen med olja och gå runt och vagga för att lugna magen. Vid 2 månader började jag ge Semper magdroppar (kan ges från nyfödd ålder) som ges fem droppar per dag. Magen blev redan efter ett par dagar betydligt bättre, och hon behöver dessa droppar än idag (hon är lite över året nu). Det kan vara vanlig kolik din son har, men det kan också vara dålig bakteriekultur som kan hjälpas med om du köper antingen Semper magdroppar (finns på alla apotek) eller om du väljer Nan 1 pro istället för vanliga Nan mjölkersättning för den som heter pro innehåller vänliga bakterier som hjälper magen. Själv ger jag min dotter båda och det gör hennes mage glad :)

• Modgun

Man ska ge barnet så mycket mat barnet vill ha, och när barnet vill ha maten. ., Jag gjorde alltid förmycket till mina och det som blev över i flaskan slängde jag.
    När sonen var liten så åt han varannan timma på dagen och var fjärde på natten.

• Caaarroo

Jag gav ersättning från start! Jag gav 60 ml! När min son var 5 dagar så blev vi inlagda på Astrid Lindgrens i 3 dygn när dom frågade hur mycket mat dom skulle göra i ordning så sa jag 60 då svarade dom va? Bara. Vi gör 90 så får vi se hur det går. Han slukade allt och åt mellan 90-120 under tiden vi var där. Fortsatte hemma också. Jag har alltid som vana efter det, att göra 30 ml mer än vad jag brukar. Blir det över så slängs det men hellre det än att han fått för lite och fortfarande är hungrig. Gör en flaska på 90 ml! Han kräks upp om han får i sig för mycket, magont kan mycket väl vara hunger också. Lycka till och stort grattis till sonen. :)

• attflaskmata

Första dygnet börjar man oftast med 10 ml x 6 = 60 ml på ett dygn.
    Sedan öka med ytterligare 10 ml per dag tills man är uppe på 100 ml och följer sen vad som står på ersättningspaketen.

Man kan också ge 5ml tolv gånger per dygn så man når samma summa.

När barnet är 2 dagar ger man 20 ml x 6  så barnet äter 120 ml på en dag - eller om man vill 10 x 12.
    Eller dela upp mängden på 8 ggr eller 10 eller vad som passar bäst.

När barnet är 3 dagar ska dagsmängden vara 180 ml,
    4 dagar 240 ml uppdelat på 40 ml x 6 
    5 dagar 300 ml och så vidare. 

Tvinga aldrig barnet att äta, erbjud mindre mängd oftare istället!

• attflaskmata

Tänk på att fri amning och fri flaskning inte är samma sak i början.

Bröstmjölken är anpassad för bäbismagar och smälts snabbare och enklare än modersmjölksersättning. Därför är det bra att ta det lugnt i början. När man märker att barnets mage funkar bra kan man såklart absolut låta barnet äta fritt som den vill!

• Dandountiii

Du ska ge barnet så mycket som den vill äta.. det har inte med BB att göra.. du ska följa ditt barn och se hur mycket den vill äta

• Twizz

Nu mår lilleman som en prins och går uppåt på kurvan hos bvc. Matningen fungerar suveränt och han har varken kolik eller magont. Han är idag 16 dagar gammal och äter ungefär 120 ml. Men när vi va lite halvstressade idag med maten så hällde jag i resten av en baby semp tetra och glömde av att det var 160 ml i.. han åt 150 ml haha! sen rapa han i en halvtimma och avslutade med att spy ner mamma med de som inte fick plats i magen ;)

tack för alla tips och råd! :)

• RosaBabyfilt

Jag har följt schema och jag tror att det är det bästa för barnet. Men bär alltid i minnet att schemat ska vara plus/minus en timme. Men jag lärde mig 3 timmars mellanrum hela tiden (plus/minus en timme) och inte så mycket som 3½-4 timmar. Har fungerat utmärkt för oss utan tårar eller hunger! Men att ge småskvättar emellan ger varken till eller från, såvida du inte nu jättegärna vill ha fri amning/flaskning men jag förstår inte hur mammor kan vilja det när man inte ens behöver det ;)

• Mumin80
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-27 17:23:50 följande:
    Jag har följt schema och jag tror att det är det bästa för barnet. Men bär alltid i minnet att schemat ska vara plus/minus en timme. Men jag lärde mig 3 timmars mellanrum hela tiden (plus/minus en timme) och inte så mycket som 3½-4 timmar. Har fungerat utmärkt för oss utan tårar eller hunger! Men att ge småskvättar emellan ger varken till eller från, såvida du inte nu jättegärna vill ha fri amning/flaskning men jag förstår inte hur mammor kan vilja det när man inte ens behöver det ;)
    Det beror nog på barnet

Med första barnet så märkte vi ganska fort att hon utvecklade sin egen dygnsrytm som gick ut på att hon blev hungrig med ca. 3 timmars mellanrum. Och eftersom tiden det tog för henne att gå från hungrig till "för hysterisk för att kunna äta" var kortare än vad det tog att tillreda en flaska eller plocka fram ett bröst, så blev det jätteviktigt att mata henne med 2,5 timmars mellanrum. Varken mer eller mindre.

Andra barnet så har haft en helt annan rytm. Hon sover läääänge, sen är hon också vaken långa perioder. Så från början har hon ätit som en häst när hon vaknar, sedan ätit ofta och mycket i princip hela den vakna tiden, sedan sovit 3-6 timmar i sträck, sedan ätit som en häst igen, sedan sovit några timmar, sedan ätit som en häst (hon kunde alltså äta så ofta som med 30 minuter-1 timmes mellanrum), osv. Och så har hon sovit 21- 04 på natten ungefär. Även när jag har ammat så har det varit samma, d.v.s. hon käkade vaken/halvsovande 2-3 timmar i sträck (ev. med någon komplettering med flaska under tiden), sedan sov hon jättelänge. Nu när hon börjar bli större (4,5 månader) så kan hon vara vaken längre perioder utan att vara hungrig. Men för henne är fortfarande den bästa rytmen att ge mat alltid när hon vaknar, och sedan när hon själv säger till (hon är ganska tydlig med vad hon vill också, till skillnad från ettan som kunde vara jättekinkig).  
  • JohannaHallberg

Vi följde med schema 3 timmar i mellan dygnet runt i början och ökade alltså med 10ml per dag tills hon var en vecka. Det fungerade jättebra för oss. Däremot använde/använder vi baby semp lemolac så att hon inte ska bli lika hård i magen och det fungerar prima! Synd bara att lemolac inte finns på tetra så det blir krångligt när man ska iväg

Svar på tråden Hur har ni trappat upp ersättningen till en 4 dagars bebis? bb's råd fungerar inte!