• jemlan

Tips och råd!

Vi är precis i startgroparna i vår adoptionsprocess. Vi har gått föräldrautbildningen och om 2 veckor ska vi ha uppstart av medgivandeutredningen som sen tar en paus under sommaren och fortsätter i höst. Vi tror att vi kommer vilja adoptera från östeuropa. Är det så att någon har några tips och råd på saker som vi kan göra för att förbereda oss på bästa sätt inför utredningen, inför steg som kommer längre fram? Jag vill gärna ha tips och tankar kring saker som är bra att ha gjort, tänkt på osv. Är tacksam för allt!

En annan fråga som jag har gäller ålder på de barn som adopteras. Vad innebär egentligen ett öppet medgivande? Kan man fortfarande önska ett barn mellan 0 och inte fyllda 3 år till exempel? Jag har fått lite olika svar kring detta.

• Svar på tråden Tips och råd!
  • Chimamanda

Ett bra tips i utredningen är att vara ärlig, men tänka över om man måste berätta precis varenda detalj ur sitt tidigare leverne. Fundera över hur er egen barndom var och hur den kan ha påverkat vilka ni är idag. I övrigt är det väl ganska mycket att "go with the flow", beror mycket på vilken utredare man får!

Ålderslöst medgivande innebär inte att ni måste vara öppna för alla åldrar, ni kan önska ålder när ni pratar med adoptionsorganisationen. Ett tips från mig är dock att inte begränsa er för hårt i ålder om ni ändå har ett öppet medgivande. Vi fick ett barn som var 5 år, vilket var lite äldre än vi från början tänkt, men det blev helt rätt för oss. :)

Lycka till!

• Vitsippa

Hej jemlan!

Vi tyckte att föräldrautbildningen var ett jättebra sätt att förbereda sig inför utredningen. Kanske kan ni titta mer på det material ni använde där?
    Sen är det ju så att själva utredningen kan se olika ut beroende på var man gör den så det kan vara svårt att ge några generella råd. Jag tror att ni kommer att få mer kött på benen när ni har haft första träffen med kommunen och vet hur upplägget för just er utredning kommer att se ut.

Jag kände precis som du innan vi hade första träffen att jag ville börja skriva vår egen presentation och göra läkarundersökning m.m. för att ha så mycket som möjligt avklarat Glad. Sedan visade det sig att vår kommun ville att vi skulle skriva på ett helt annat sätt än vad vi hade fått presenterat för oss på föräldrautbildningen och utredningen pågick ändå några månader så det var ingen brådska med läkarintyg. Tvärtom kan det i vissa fall vara bra att göra läkarundersökningen sent i utredningen om det är samma intyg som ska användas i ansökan till landet. Vi fick våra "landspecifika" intyg gjorda samtidigt och de fick vara högst ett år gamla när vi skickade dem till landet. Möjligtvis kan ni ju, om ni bor på en större ort, jämföra väntetider och priser för läkarundersökningen på olika vårdcentraler och läkarmottagningar.

Om ni redan nu vet vilket/vilka länder som är aktuella för er kan ni kolla om de ställer några särskilda krav på utredningens utformning. Vi visste redan från början att vi ville adoptera från Kina och lämnade vid första mötet med utredaren information till henne om Kinas krav på utredningen (t.ex. antal träffar och referenser). Är man osäker på vilket land som kan bli aktuellt är det bättre att den inte nämner något specifikt land men är så pass bred så att den kan funka ändå. Kolla med er organisation om de länder ni är intresserade av har specifika krav!

Ni kan prata med era tilltänkta referenspersoner och förbereda dem på vad de ska ta upp i sina brev (se Socialstyrelsens blankett Adoption 9 Referentuppgifter).

En annan sak som är bra att fundera på om ni inte redan har gjort det är hur ni ställer er till barn med särskilda behov. Många internationellt adopterade barn har någon form av särskilda behov. I början kan det kännas främmande och kanske också lite skrämmande att tänka sig men med rätt kunskap förändras ofta den bilden. Återigen, kolla med er organisation vad som gäller för just de länder som är aktuella för er och läs på allt ni kan komma över!

Lycka till, det kommer säkert att gå jättebra!

• fabbemam

Jag skickade efter och läste handboken som utredarna ska följa från Socialstyrelsen. Vi pratade också ihop oss om hur vi tänkte gällande adoption av ett barn eller syskonpar, eller syskongrupper. Det vi diskuterade allra mest så vi var eniga var vår öppenhet för SN barn och hur vi tänkte kring olika SN.

• JRS

Svårt att ge tips inför utredningen. Utformningen brukar kunna se rätt olika ut beroende på utredaren och kommun. Ni kanske borde gå igenom så ni tycker lika gällande större frågor så som uppfostran av barnet, möjlighet för sn-barn, framtiden och syskon men var ärlig framför allt. Mycket annorlunda frågor är det men jag tycker man blev bra förberedd under fia-kursen.

Alla länder har lite olika på vad som är lägsta ålder att sätta men med ett öppet medgivande få får ni önska vad ni vill inom deras ramar och behöver inte anpassa er efter vad er utredare tycker verka passande. Vill man ha ett snabbare barnbesked kan man själv välja att sätta lite högre ålder till exempel. Vill man däremot ha ett så litet barn som möjligt så önskar man helt enkelt så långt man får men du får bestämma helt själv =)
    Vi väntar BB från östeuropa förresten och tycker det har gått bra hittills. Tror många av länderna har 0-3 års krav där med enstaka undantag på 0-2.

• jemlan

Tack så hemskt mycket för era svar! Sitter och läser Socialstyrelsens handbok just nu. Kändes som en bra grej att börja med!

Hur långt har ni kommit i era processer, hemma med barn (flera till och med kanske)?
    JRS - vill du berätta hur länge ni väntat och vilket land ni väntar BB ifrån?

• fabbemam

Hemma med världens goaste Kina- kille sedan drygt ett år!

Glömde föreslå att ni redan vid infoträffen  ligger i för att boka de kommande träffarna. Utredarnas almenackor fylls fort och då är det ju bra att redan finnas där när höstens arbetsuppgifter hopar sig för dem! 

• jemlan

Hej! Nu drar medgivandeutredningen igång snart för vår del. Har precis varit på läkarundersökning. Nu funderar jag på om vi kommer få göra fler undersökningar eller om det räcker med den här? Kräver länderna en ny undersökning i samband med att vi skickar våra papper till dem?

• Blandis

ja kan förekomma att länderna kräver en ny läkarundesökning. I vårt fall Slovakien fick inte läkarundersökningen vara äldre än 3 månader när vi skickade våra papper. Men det var 2010 och jag tror att det är lika dant nu. 

• fabbemam

Gällande Kina så var det några saker som skulle kompletteras annars kunde läkaren fylla utifrån det tidigare läkarbesöket. Ska kanske tillägga att vi gjorde utredningens läkarundersökning bara 2-3 månader innan vi samlade papper till landet...

• jemlan

Tack för svar! Kändes nästan löjligt att göra undersökningen tyckte jag. Men vad gör man inte för det som hägrar? :)

• Zabka
    jemlan skrev 2012-08-08 09:46:04 följande:
    Hej! Nu drar medgivandeutredningen igång snart för vår del. Har precis varit på läkarundersökning. Nu funderar jag på om vi kommer få göra fler undersökningar eller om det räcker med den här? Kräver länderna en ny undersökning i samband med att vi skickar våra papper till dem?
    Det är lands-och barnhemsberoende. Vi fick göra en ny undersökning i samband med att vi skickade vår akt till landet och sedan var 6:e månad under vår BB-väntan...
  • Hjärtat längtar

Vi fick göra en till läkarundersökning som skulle finnas med till Taiwan, den skulle vara mer omfattande än den första som socialtjänsten krävde. den fick i inte vara mer än 6 mån gammal när ansökan skickades till landet.

• jemlan

Fick intygen igår från läkaren. Han klassar närsynthet som en ögonsjukdom. Men inte översynthet. Mycket konstigt. Tycker att båda är synfel inte sjukdom? Någon som vet? Ska ringa sjukhuset på måndag. Men vill veta hur ni haft det.

• Hjärtat längtar

Jag är närsynt men det klassades absolut inte som nån sjukdom! Välj en annan läkare om ni kan, det lät ju helkonstigt!

• jemlan

Då är det inte bara jag som tycker att det låter konstigt! Tack för ditt svar.

• fabbemam

Närsynthet har aldrig vad jag hört talas om klassats som en sjukdom. Ifrågasätt läkaren eller gå till en annan läkare så du slipper ha med i intyget att du har en ögonsjukdom...

• jemlan

Känns helt konstigt att han kryssat i ögonsjukdom! Dessutom har han kryssat fel på ett annat ställe. Men det är nog ovana tror jag. Det var hans första gång hade genomförde en undersökning inför adoption. Så jag ska allt ge honom en chans att komplettera!

• fabbemam
    fabbemam skrev 2012-08-11 20:59:22 följande:
    Närsynthet har aldrig vad jag hört talas om klassats som en sjukdom. Ifrågasätt läkaren eller gå till en annan läkare så du slipper ha med i intyget att du har en ögonsjukdom...
    Om det inte är en ögon sjukdom som är orsaken till närsyntheten, såklart! Men inte vanlig närsynhtet ...
Svar på tråden Tips och råd!