Inlägg från: jemlan |Visa alla inlägg
  • jemlan

Tips och råd!

Vi är precis i startgroparna i vår adoptionsprocess. Vi har gått föräldrautbildningen och om 2 veckor ska vi ha uppstart av medgivandeutredningen som sen tar en paus under sommaren och fortsätter i höst. Vi tror att vi kommer vilja adoptera från östeuropa. Är det så att någon har några tips och råd på saker som vi kan göra för att förbereda oss på bästa sätt inför utredningen, inför steg som kommer längre fram? Jag vill gärna ha tips och tankar kring saker som är bra att ha gjort, tänkt på osv. Är tacksam för allt!

En annan fråga som jag har gäller ålder på de barn som adopteras. Vad innebär egentligen ett öppet medgivande? Kan man fortfarande önska ett barn mellan 0 och inte fyllda 3 år till exempel? Jag har fått lite olika svar kring detta.

• Svar på tråden Tips och råd!
  • jemlan

Tack så hemskt mycket för era svar! Sitter och läser Socialstyrelsens handbok just nu. Kändes som en bra grej att börja med!

Hur långt har ni kommit i era processer, hemma med barn (flera till och med kanske)?
    JRS - vill du berätta hur länge ni väntat och vilket land ni väntar BB ifrån?

• jemlan

Hej! Nu drar medgivandeutredningen igång snart för vår del. Har precis varit på läkarundersökning. Nu funderar jag på om vi kommer få göra fler undersökningar eller om det räcker med den här? Kräver länderna en ny undersökning i samband med att vi skickar våra papper till dem?

• jemlan

Tack för svar! Kändes nästan löjligt att göra undersökningen tyckte jag. Men vad gör man inte för det som hägrar? :)

• jemlan

Fick intygen igår från läkaren. Han klassar närsynthet som en ögonsjukdom. Men inte översynthet. Mycket konstigt. Tycker att båda är synfel inte sjukdom? Någon som vet? Ska ringa sjukhuset på måndag. Men vill veta hur ni haft det.

• jemlan

Då är det inte bara jag som tycker att det låter konstigt! Tack för ditt svar.

• jemlan

Känns helt konstigt att han kryssat i ögonsjukdom! Dessutom har han kryssat fel på ett annat ställe. Men det är nog ovana tror jag. Det var hans första gång hade genomförde en undersökning inför adoption. Så jag ska allt ge honom en chans att komplettera!

Svar på tråden Tips och råd!