• Anonym (FB)

Hjälp jag är beroende av facebook :(

Jag är så beroende. Loggar in många gånger per dag. Så fort jag tar en bild på min son känner jag att jag MÅSTE dela den och känns så skönt när människor gillar och kommenterar. De bilder som får få kommentarer, gör mig deprimerade. Jag delar inte bilder varje dag, har kunnat styra det men skulle vilja dela bilder varje dag. Lägger upp ca 2-3 bilder i veckan. Jag vill avbryta detta. Jag vill inte mer, men det går inte. Jag är så beroende. Bilder jag tar är till facebook, inte liksom att jag ska se min son senare då han blir större men just för facebook. Jag orkar inte mer. Ibland när min son gnäller väljer jag att titta en sista gång och logga in på facebook, sedan går jag till honom.
    Denna missbruk får mig att må dåligt. Facebook får mig att må dåligt eftersom det verkar som att alla människor har kul och perfekta liv, med allt de önskar sig.
    Hur ska jag kunna få det under kontroll? Att stänga sidan går inte eftersom jag har många, många vänner från studietiden och många viktiga nätverk där.
    Hur ska jag göra?
    JAG ÄR BEROENDE!

• Svar på tråden Hjälp jag är beroende av facebook :(
  • Anonym (been there)

Då röstar jag för att du inte stänger sidan, men avaktiverar den under 2-3 veckor. Jag tror att dina kompisar klarar sig utan dig där i några veckor. Ofta behövs det inte så mycket för att bryta vanan att logga in "bara för att kolla en snabbis"

Ta foton för att skriva ut och göra ett fint album istället. Eller skaffa dayviews (gamla bilddagboken). Eller skaffa en blogg och lägg ut fotona där om du vill att dina vänner ska se dem.

Facebook är så lätt att fastna vid och jag har många gånger velat ta bort mitt konto helt men hålls kvar p.g.a vänner i andra länder som jag bara har kontakt med via facebook nu. 

• Anonym (FB)
    Giraff skrev 2012-06-09 19:37:31 följande:
    Loggar du in från datorn eller mobilen?
    Från båda.
  • Giraff
    Anonym (FB) skrev 2012-06-09 20:09:07 följande:
    Från båda.
    Ok. 

På mobilen kan du ju radera appen om du har en sådan. Då blir det inte riktigt lika lätt att "bara kolla en sväng". Och så stänga av uppkopplingen.

När det gäller datorn kanske du kan bestämma att du inte får slå på den före en viss tid på kvällen?  
  • Alvi

Radera appen, lätt att det ska vara första steget. Jag TÄNKTE göra det för någon månad sedan, men så var det något som kom emellan, och sedan dess är den kvar, men det är lite otäckt att jag inte "bara" gjorde det. Jag är dock inte så beroende som du, kanske var det värre då jag tänkte på det...

MEn jag förstår dina känslor, absolut, men börja med att ta bort appen. {#emotions_dlg.flower} 

• Anonym (facebook beroende)

Jag kan verkligen inte hantera facebook. Jag tog bort facebook en gång och då mådde jag bra. Jag fokuserade på instagram och så kunde mina vänner följa mig där istället men sen skaffade jag facebook igen och jag mår riktigt dåligt över att jag spenderar så mycket tid på en skit sida.. allt jävla chattande och skit. Jag mår ingen bra. Jag kan glömma av och gå ut för jag måste sitta på facebook och chatta .. det känns förjävligt. Jag undrar hur jag ska få kontrollen igen...vet inte om det är bäst och stänga facebook... igen eller om jag ska lära mig och kontrollera det. Jag har raderat facebook appen men går in på datorn istället eller via mobilens webb. Idag har jag suttit bort typ 7 timmar på en chatt.. med en vän. Det känns ingen bra. .....med dom 7 timmarna kunde jag vara med min sambo och ha en trevlig kväll men jag fastnade med en tjej kompis...i 7 timmar. Ska jag ta bort facebook?

• radwanska

Men seriöst, hur svårt kan det vara... Sätt en gräns för dig själv, max en timme per dag.. Du kan ta hela timmen i ett sträck. Eller dela upp den på 6 x 10 minuter.. Ta dig i kragen.. Det är en internetsida, inte heroin.

Det undrar jag också. 

Men du behöver inte vara så otrevlig... för dig kanske det är helt insane men nu är det som det är och jag önskade bara lite tips och råd...

• Hobgoblin

Aldrig haft Facetube...jag skiter fullkomligt i vad andra gör och de ska skita i vad jag gör.
    Då finns ju ingen anledning liksom. Och det är riktigt skönt!!

• radwanska
    Anonym (facebook beroende) skrev 2015-06-10 23:32:45 följande:

Men du behöver inte vara så otrevlig... för dig kanske det är helt insane men nu är det som det är och jag önskade bara lite tips och råd...

Jag gav väl ett tips också? Trist att du tolkar det som otrevlighet, är det för att jag inte använde några smileys? :) Jag tycker ärligt talat det är lite tramsigt att anse sig vara beroende av/missbruka Facebook. Är det inte så att du egentligen tyckte det var trevligt att chatta med din kompis, och först efteråt tänkte "men oj vad tiden rann iväg"?

Du måste inte sitta på facebook och chatta. Du får en impuls att göra det, men man måste inte ge efter för impulser. Mår du på allvar dåligt av ditt chattande på facebook så finns det en power-off knapp på både datorn och mobilen...
Svar på tråden Hjälp jag är beroende av facebook :(