• Anonym (orolig)

Utomkveds?

Jag trodde att jag fick missfall för ungefär 1,5 vecka sedan. Tog blodprov för att bekräfta missfallet och fick idag veta att mitt hcg-värde har höjts på en vecka från 300 till 500. Läkaren ringde och sa att jag skulle åka in till gynakuten. Jag åkte in och där sa de att jag fick vänta om jag ville (lång väntetid) eller få en tid på måndag och åka in om jag får ont. Jag valde då att åka hem och ta tiden på måndag men nu är jag orolig. 

Jag har som små hugg i magen ibland, gör jäkligt ont när de kommer men försvinner fort. Har blött ungefär som mens i tre dagar i början på förra veckan, inte mer. 

När man googlar på utomkveds låter det som att det kan bli väldigt allvarligt fort och jag förstår inte varför de säger till mig att åka in först och sedan ångrar sig och säger att jag kan vänta...  

Någon som har haft utomkveds och hur kändes det för er?  

• Svar på tråden Utomkveds?
  • annaa83

Vilken vecka är  det tänkt att du är i nu?

Hade ditt hcg sjunkit innan eller var 300 det första värdet du tog?
    Om det var högre och sen gick ner till 300 och nu upp igen så låter det som man ska misstänka utomkved.  Jag tror man kan känna av det först i vecka 6...många får besvär sen i 7, 8 eller 9...

Jag trodde jag hade det med det var min äggstock som vred sig ett varv, sen fick jag missfall.
    Tyvärr så har de ofta fullt upp på kk med akuta operationer, man blir ju orolig och vill att de ska kolla direkt!!! Hoppas du får komma in till dom snart, åk om du får besvär!

• JePaLuLi

Jag hade ett utomkvedshavandeskap förra sommaren. När jag kom in till akuten slog de på stora trumman och jag fick träffa överläkaren och en massa folk. Tack vare att de tog det på allvar räckte det att få cellgifter för mig. Till min kompis i grannkommunen sa de däremot att hon skulle komma tillbaka veckan efter... Så hann det brista och hon fick akut opereras och blev av med en äggledare.
    Det är absolut inte att ignorera, hoppas du blir tagen på allvar och får komma in för koll.
    Har de inte gjort något vul?

• Dr to be

Jag plussade 16/4 förra året. Hade mått lite konstigt.
    Veckan som följde började jag småblöda men hade inte ont. Testerna var fortfarande positiva. Cb visade 2-3v...
    I början av maj fick jag ont och blödde mer. Förstod då att det var missfall på g. Fick under kvällen ont i ljumsktrakten på höger sida- blev då rädd för utomkvedeshavandeskap och åkte in till akuten. Fick träffa en jättebra läkare som undersökte mig med vul. Livmodern var tom och inget sågs på min högra sida. Ett missfall sa han.
    Jag fick order att komma tillbaka om 3 dagar för att ta ett hcg prov. Jag gjorde detta på en måndag. Fick även ett nytt vul. De kollade äggledarna men inget syntes.
    Mitt hcg var ännu högt.
    Fick ny tid för provtagning.
    Hann dock inte denna för på torsdagen- 6 dagar efter mitt missfall började fick jag SVINONT på höger sida vid ljumsken. Åkte in akut och på vul denna gång syns det att äggledaren är väldigt stor- ett utomkvedeshavandeskap med andra ord.
    Jag läggs in på avdelning vid lunchtid och operation är bokad till eftermiddagen. Dock svimmar jag i badrummet och det blir akut operation runt kl 13.
    Hade då 2.5liter blod i buken och blev av med höger äggledare.

Om du tror att det är ett utomkvedeshavandeskap så ska du kontakta kvinnokliniken eller åka in akut!!

Ps. Blev gravid i juli igen och i mars i år föddes dottern så allt är möjligt med även en äggledare

• AlexandraViberg

Jag blödde bara ytterst lite men kände att något var fel. Efter tre samtal till sjukvårdsrådgivningen fick jag äntligen komma till akuten. De tog blodprov och såg att jag hade högt hcg så jag var ju "gravid" de kollade då på en gång med vul (var i v.7) och de såg INGET i livmodern. Fick åka upp till kvinnokliniken och där såg de att den satt i höger äggledare. Jag hade inga besvär men opererades dagen efter och min äggledare rök också.

Att du blöder kan ju vara ett missfall, att hcg ökar är ju för att ibland kan inte kroppen ta hand om ett missfall snabbt utan det kan ta längre tid och ibland behövs skrapning.

Får du ONT så åk in på en gång, du känner om det är ett X och något brister.. Men är du orolig skulle jag ändå trycka på dom att titta.. det skadar ju inte.

Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • Mammawille

jag har nyss opererat mig för utomhavandeskap, (förra fredagen) dom fick ta bort hela min högra äggstock. 

Men för mig så började det med att dom inte såg något liv på Ultraljudet, dom misstänkte då att fostret slutat växt, att det var för tidigt att se eller att det var utomhavandeskap. 

Jag berättar också att det gjort ovanligt ont, men det var inge konstig med det.
    Vi bestämde oss för att behandla det som en abort efter mycket prat.
    Abortet gick bra och allt var som det skulle, kom blödningar och klumpar.

Det går en vecka ungefär, jag vaknar upp av att jag har ont, tar alvedon och somnar så småning om igen. Tänker inte så mycket på det. jag hade ju nyss gjort en abort, att ha ont efter var inte så konstigt tänkte jag.
    det går några dagar och jag får ont lite till och från, och precis som du så går det över ganska snabbt så man blir inte specellt orolig att något ska vara fel.
    Det håller på så här i en vacka ungefär, sista veckan gör det lite ondare, det håller i sig lite längre och smärtarn sitter i höger sida, bak på ryggen, tanken slår mig att det kan vara njursten.

Jag har också utöver väldigt svårt att kissa och göra nummer 2 är plågsamt.
    Jag har inga blödningar bara små mörka, vilket jag tror är från själva abortern.  

Men jag väntar med att ringa eftersom jag ska på efterkontroll på torsdagen. Så jag håller mig tills dess.  

Jag tycker att om du har ont även fast du inte har så ont med det kommer plötsligt så tycker jag att du ska ligga på så du inte får operera bort något. Hela min äggstock var helt förstörd.
    Det kan sluta riktigt illa. 
    Jag önskade att jag fattat tidigare var det var frågan om. 
    det hade också smalats blod i buken, hela 3,5 dl därför som det gjorde ont när jag var på toa. 

Hoppas det går bra. :) 

• Anonym (orolig)

Jag vet inte vilken vecka jag skulle ha varit i... Typ 8-9 kanske. Första blodprovet var på 300, så jag vet inte om värdet var högre innan. 

Men jag förstår inte, uppenbarligen misstänker de utomkveds, men ändå gör de ingenting. Antagligen för att jag inte har ont? Jag blöder inte heller. Kanske därför som de vill vänta? De gjorde ett vul förra måndagen och då såg de inget i livmodern. Hon sa att hon inte heller såg några rester av missfallet (som vi då trodde) utan att det skulle ordna sig utan återbesök. Om hon inte såg ett foster i livmodern och inte rester av missfallet så borde det väl vara ett utomkveds om värdet fortsätter stiga?

Ska dit på måndag så jag får hoppas att det inte är ngt som brister innan dess..

• JePaLuLi

Ja det låter ju mest troligt som ett X.
    Hoppas du får hjälp i tid.
    Trevlig helg!

• annaa83

låter som det kan vara ett x, eller så är det ett missfall som hände tidigare än vecka 8, kanske kropen har tagit hand om det själv, men då borde ju inte hcg stiga! kräv ett vul och hcg test till!!

• Anonym (orolig)

Ja jag ska dit på måndag och då ska de väl ta nytt prov och göra vul... HOPPAS att hcg sjunkit då! (men jag fattar inte hur det skulle kunna försvinna eftersom jag inte blöder...)

• JePaLuLi
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-08 18:29:22 följande:
    Ja jag ska dit på måndag och då ska de väl ta nytt prov och göra vul... HOPPAS att hcg sjunkit då! (men jag fattar inte hur det skulle kunna försvinna eftersom jag inte blöder...)

Jag blödde, fast det steg ändå... Sen fick jag komma in varje vecka och lämna blodprov tills det var nere på 0.
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★
  • Anonym (elsa)

SYNS utomkveds på VUL ?

Fått positiva tester, var på gyn för ville veta hur allt stod till för hade börjat blöda, samma datum ja skulle ha mens. chansade på att ja var i v 4-5 ca.

Dom såg inget tecken på graviditet alls, ingenting, hon sa att hon såg att jag har mens, å de stämde ju!

Men har fortfarande positiva tester, även på sjukhuset hade jag positiva.

Nu börjar jag oroa mig för att jag har ett pågående utomkveds. Kan hon ha missat på ul om jag hade utomkveds?? Snälla svara någon!!! Mvh

Svar på tråden Utomkveds?