Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Omorfia skrev 2012-05-28 23:37:31 följande:
    "T5-syrror" och ssk som inte hunnit få ut sin legitimation än (Socialstyrelsen har ju en viss handläggningstid) anställs ju på undantag. Det är såklart lagligt men de är inte "riktiga" sjuksköterskor i den mening att de inte har ansvaret och inte får arbeta självständigt. Inom SLL så får en sån sjuksköterska endast arbeta dagtid under handledning av en legitimerad sjuksköterska. Att TS vill få detta till att man jobbar självständigt men alltid "har någon att fråga" är lite lätt löjligt och oprofessionellt.
    Självständigt jobbar man (gör man under sista VFUn med) men man har inget ansvar.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Omorfia skrev 2012-05-28 23:50:50 följande:
    Det är ett faktum att du som student oeller ej legitimerad inte har ansvaret för vården. Det är handledaren som måste se till att T-femman inte tar sig vatten över huvudet vilket i praktiken gör att det inte är en kollega man jobbar med. Att du och Ts tycker att det är sak samma betyder inte att det är det.
    Är väl tur att de finns de leg. sjuksköterskor som ser en t5a som kollega (Du kanske är sådan som inte kallar uskor för kollegor...)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Omorfia skrev 2012-05-29 00:03:23 följande:
    Det kan du ju få tro om det gör dig gladare.
    Det är bara rätt tröttsamt att se dig i tråd efter tråd som en tonåring som är övertygad om att föräldrarna och andra vuxna är helt tappade och inte fattar någonting. Alla vuxna har varit tonåringar och alla sjuksköterskor har varit studenter och nyutexade och har by default ett bredare perspektiv på tiden som student och ny syrra än en sskstudent.
    Tror? Jag vet att mina kollegor ser mig som kollega och inte student. Och det är tur att inte alla är som dig mfl i tråden. Usch, hade inte velat ha er som kollegor
  • Ebba Caroline

Man jobbar inte som assisten till en legitimerad sjuksköterska när man är anställd som sjuksköterska utan legitimation/T5-syrra.

• Ebba Caroline
    Fennyxx skrev 2012-05-29 00:09:30 följande:
    Om man vill vara lite övertydlig med att man inte är legitimerad men anställd som ssk kan man ju kalla sig vik ssk. Ex om man sommarjobbar före examen.
    Ja, eller så förklarar man om den frågan uppstår.
  • Ebba Caroline
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:13:17 följande:
    Vikarierande ssk ska vara en ssk, alltså är utbildningen färdig men du väntar på leg. från socialstyrelsen?
    Nej, det räcker med att man har fem godkända terminer.
  • Ebba Caroline
    stikkem skrev 2012-05-29 00:14:58 följande:
    Finns inget "bara ssk". SSk ar en skyddad titel och det blir du nar du far legitimationen i din hand, oavsett om du arbetar med ssk-uppgifter innan dess eller inte.

Innan dess ar du en ssk-student. Bara och enbart.
    Så enligt dig (med) så har Socialstyrelsen fel när man kan bli anställd som sjuksköterska utan legitimation?! Och nej, man är inte student då och räknas inte som student. Som ss-student får man inte betalt eller jobbar.
  • Ebba Caroline
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:27:15 följande:
    Nej, jag trodde du var färdigutbildad men väntade på din legitimation.. vi har  anställt nyutbildade ssk utan leg, men de får inte jobba ensam utan handledare ska finnas på avd. Men vi skulle inte ta in en T5 att göra ssk uppgifter, de brukar hoppa in och jobba som  undersköterskor om de vill och behov finns.. Inte ens T6orna lämnar vi ensam på avd. För skulle något hända skulle vi som handledare ligga illa till.

Du har ju inte långt kvar om det är bara en termin kvar :)
    Har enbart 10 veckor kvar, varav ca 9 veckors slutpraktik.
  • Ebba Caroline
    Fennyxx skrev 2012-05-29 00:39:47 följande:
    Så upprörda alla blir då. Det är väl ingen som vill ljuga för folk eller döda patienter. Om socialstyrelsen säger att man får vikariera som ssk efter t5 så är det väl bra för alla inblandade, och man ska aldrig ta på sig mer än man klarar oavsett om man har en legitimation eller inte.
  • Ebba Caroline
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:41:55 följande:
    TS har rätt när jag kollar upp genom socialstyrelsen. Men det kan variera mellan olika arbetsgivare, vi har aldrig anställt någon sjuksköterska förrän T6 är avklarad.

www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationoc...
  • Ebba Caroline

Är iallfall väldigt lärorikt. Är man anställd som sjuksköterska, vad ska man då kalla sig om inte sjuksköterska?!

• Ebba Caroline

Nu är jag tillbaka igen efter en veckas avstängning (och några veckors semester) Verkar som att diskussionen inte gått så mycket framåt.

• Ebba Caroline

Så skit i att diskutera då...

Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?