Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

liten giraff skrev 2012-05-28 22:59:27 följande:
    Ja jo, men då har man ju gått 6 terminer och kan bevisa att man är godkänd i allt bara att man väntar på legitimationen. Så fick jag göra också. Sen visa sitt leg så fort det kommer.

Extraanställd, vad innebär det? För läser man lagtexten så kan man bara vikariera.
    Nej, räcker med att man gått fem terminer. www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation

Extraanställd är som det låter. Vilket är en form av vikariat. Förutom att jag inte vikarierar för någon utan har en egen schema rad och är extra personal.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    liten giraff skrev 2012-05-28 23:00:48 följande:
    På våra skyltar stod det sjuksköterskestud. :)
    Står det på min med, eller ja sjuksköterskestuden NN skola
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Paksenarrion skrev 2012-05-28 23:01:27 följande:
    Man är elev även på högskolan. Du kan kalla det student om du vill, det ändrar inte faktumet
    Du har så fel. sv.wikipedia.org/wiki/Student www.ne.se/student/317607
  • Ebba Caroline
    Paksenarrion skrev 2012-05-28 23:07:08 följande:
    wikipedia. Ja, det är ju favoriten här
    Du missade att jag länkade till nationalencyklopedin med? www.ne.se/student/317607
  • Ebba Caroline
    liten giraff skrev 2012-05-28 23:12:35 följande:
    Ja fem terminer räcker för att i vissa fall få vikariera för leg ssk, dagtid och med leg ssk till hands. Det står i länken jag skickade ju! Men kanske har din arbetsgivare fått gå runt det pga olika orsaker, det vet jag ju inte. Men annars är det ju socialstyrelsens länkade text som gäller!

Du kan nog kalla dig ssk eftersom det förmodligen står så i ditt anställningsbevis, men jag i mitt fall frågade chefen vad som var lämpligt att stå på min namnskylt pga att jag ville vara tydlig med vart jag stod bland kollegor, omvårdnadspersonal och anhöriga. Hon tyckte då förslagsvis "under utb." som tillägg. Ringde jag ärenden så presenterade jag mig som ssk, för att inte förvirra åt det hållet ist.

Nu ska jag sova, gör en sån där härligt tidig a-tur imorn som numera leg ssk :)
    Ja, jag länkade till Socialstyrelsen reda i inlägg över. Ja det stå sjuksköterska i mitt anställningsavtal så det är det jag kallar mig för. Inte leg. sjuksköterska. På mitt kort (passerkort) står det sjuksköterska. På de som är leg. ssk står det legitimerad sjuksköterska.
  • Ebba Caroline
    Paksenarrion skrev 2012-05-28 23:15:13 följande:
    Jag håller med dig. Antingen är man färdigutbildad o har leg med allt vad det innebär eller så är man inte ssk 'på riktigt'
    Och Socialstyrelsen håller inte med. Det är skillnad på legitimerad sjuksköterska och sjuksköterska.
  • Ebba Caroline
    en rund boll skrev 2012-05-28 23:23:31 följande:
    Jag måste bara säga en sak. 
    Du är en fantastiskt tråkig människa, Ebba Caroline. I trådar efter trådar beter du dig som en bessewisser, alla har fel och du har rätt.
    Har tänkt på detta ett tag nu, att du är tråkig alltså.
    Kände bara att jag behövde få det ur mig efter den här tråden. 
    Ha en fin kväll! Solig
    Jaha? Och det hade med tråden att göra hur?
  • Ebba Caroline
    Paksenarrion skrev 2012-05-28 23:25:51 följande:
    Och patienten förstår naturligtvis skillnaden och vet att du inte är färdigutbildad och förstår att du inte är fullt utbildad och därmed kan göra fel utan att behöva ta ansvar.

Eller inte.
    Ja, det gör dem.
  • Ebba Caroline
    liten giraff skrev 2012-05-28 23:29:40 följande:
    Men jisses, surmular. Är det c-uppsatsen och en valbar vfu som skiljer dröm och verklighet åt? Tat lugnt, man jobbar som ssk med dispens innan leg. Tillfälligt. Jag tog det på största allvar, "lekte" inte. Skiljer sig mellan ställen hur mycket man får göra.

Ta det lugnt systrar, vi måste även ta hand om alla blivande kollegor :)
    Jag tar det absolut inte som någon lek.
  • Ebba Caroline
    Bill50X skrev 2012-05-28 23:31:17 följande:
    Det där snacket om elev eller student,redan där tycker jag man sätter nivån/ribban på diskussionen och svansföringen. Både jag och min fru är SSK med VUB inom respektive område men det där "riktig sjuksköterske tänket och att jag minsann har LEG" har alltid känts pinsamt patetiskt att komma flaxande med. Visst,yrkesstolthet argumentet och ansvarsbiten kan jag köpa men femteterminare som fullbordat eller sjätte terminare som bara inväntar legitimationen är inga som "leker sjuksköterska" utan jag ser dem definitivt som kollegor. Känns bara dumt att kliva upp på en hög häst när yrket hursom har låg status.
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?