• Anonym (Hon)

Jag HATAR missbrukare!

Jag verkligen avskyr och grovt hatar alla slags missbrukare. Dom är inget  värda i mina ögon. Ser ner på missbrukare. Det är falska och opålitliga människor. Dom är så svaga och det ända dom tänker på är sitt missbruk. 

Jag bryr mig inte om hur tufft dom har haft det och vad orsaken är till att dom börja missbruka. Jag tycker man ser dessa missbrukare överallt i varenda hörn. Dom är bara en stor belastning för samhället.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-27 22:58
    Många förbannade missbrukare har fått all hjälp dom kan få men ändå väljer dom att fortsätta med sitt missbruk. Det är ingen som tvingar dom att ta knark eller supa. Man har alltid val här i livet och väljer man att knarka/supa bort sitt liv så är man dum i huvudet. Skyll fan inte på omständigheter och tuff uppväxt. Jag själv har haft en tuff uppväxt men inte fan knarkar/super jag för det.
    Jag brukar inte gå och tänka på hur mkt jag hatar missbrukare men när jag ser en a lagare eller en påtänd pundare så känner jag bara hur vidriga o misslyckade dom är. Jag skulle aldrig skämma ut mig och prata med en sån människa. Och NEJ JAG ÄR INTE EN OPATISK MÄNNISKA. Jag har hjälpt många men det är såna som förtjänar det. Jag skulle aldrig hjälpa en missbrukare när jag veta tt det bara är onödigt.

• Svar på tråden Jag HATAR missbrukare!
  • unknown02
    Anonym skrev 2012-05-27 19:17:28 följande:
    så du kan välja om du blir utsatt för en våldtäkt eller inte?
    du kan välja om dina föräldrar slår dig eller inte?
    du kan välja om din man är otrogen eller inte?
    du kan välja om du ska komma in på skolan eller inte?
    du kan välja om någon ska droga din drink eller inte?
    du kan välja om din pojkvän slår dig eller inte?
    du kan välja om du ska ha genetiskt betingad känslighet för missbruk eller inte?
    du kan välja om du ska bli sjuk i cancer eller inte?
    du kan välja om andra ska dömma dig eller inte? 
    du kan välja exakt hur du ska reagera biologiskt, fysisk och psykiskt på allt som någonsin kan hända och som händer?

Man kan bara styra sitt liv till en viss del, det andra styr andra människor, din genetik, olyckor, ditt psyke och din fysisk. Man väljer inte ett missbruk frivilligt, för är det bara frivilligt så kan du sluta och du är inte beroende och då är det inget missbruk.         
    jag förstår alla dom punkterna du tar upp, jag vet ju själv  om någon .......jag har då själv två syskon med missbruksproblem  av alkohol ... o det inget o leka med ..för någon ..jag vill bara ifrån . har du blivit utsatt för dessa punkterna , jag bara undrar.
  • Anonym

Jag är narkoman och alkoholist.

Idag lever jag med min dotter i en bostadsrätt, vi äter god mat och reser mycket. Jag kör en bra bil och har en fin utbildning i ryggen.

Jag tog ett aktivt val att bli nykter för lite mer än tre år sedan, men det säger inte att jag kommer att vara nykter imorgon eller ens ikväll.

Jag älskar livet och jag känner en djup empati för de stackars människor som fortfarande lever i fördärvet.

Jag tar oerhört illa vid mig att läsa någon så kortsynt och felaktigt som du skrivit. Skäms på dej människa.

• taquine
    Anonym skrev 2012-05-27 19:44:07 följande:
    Jag är narkoman och alkoholist.

Idag lever jag med min dotter i en bostadsrätt, vi äter god mat och reser mycket. Jag kör en bra bil och har en fin utbildning i ryggen.

Jag tog ett aktivt val att bli nykter för lite mer än tre år sedan, men det säger inte att jag kommer att vara nykter imorgon eller ens ikväll.

Jag älskar livet och jag känner en djup empati för de stackars människor som fortfarande lever i fördärvet.

Jag tar oerhört illa vid mig att läsa någon så kortsynt och felaktigt som du skrivit. Skäms på dej människa.
    {#emotions_dlg.flower} OH vad bra skrivet!!
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • tobiq

Anonym:
    Vem fasen har sagt att jag ser ner på missbrukare som SÖKER hjälp? Det gör jag absolut inte utan beundrar det oerhört!
    Men visst har man ett val, utom i extrema fall (som prostituerade som blir drogade mot sin vilja och liknande). Jag förstår att det är svårt att komma ur ett tungt beroende när man väl är där, men ja jag tycker att det är jävligt svagt att välja alkohol och droger som lösning på sina problem. Det MÅSTE finnas något annat sätt, det är vårt allas ansvar att se till att människor får hjälp när dom mår dåligt men huvudansvaret har man själv.
    Framförallt när man har familj och definitivt om man är förälder.

• unknown02
    unknown02 skrev 2012-05-27 19:37:35 följande:
    jag förstår alla dom punkterna du tar upp, jag vet ju själv  om någon .......jag har då själv två syskon med missbruksproblem  av alkohol ... o det inget o leka med ..för någon ..jag vill bara ifrån . har du blivit utsatt för dessa punkterna , jag bara undrar.
    jag har faktiskt bett en anhörig att bara kasta ut dom låta vindarna bära o hoppas dom själv vaknar  innan dom fördärvar livet för den med ,det är som sagt inte samma människor ,o kan bli ett rent helvete .det e människor utan empati pga missbruk.
  • unknown02
    unknown02 skrev 2012-05-27 19:52:53 följande:
    jag har faktiskt bett en anhörig att bara kasta ut dom låta vindarna bära o hoppas dom själv vaknar  innan dom fördärvar livet för den med ,det är som sagt inte samma människor ,o kan bli ett rent helvete .det e människor utan empati pga missbruk.
    för min del så e det bara get out of my life. med dom.
  • Anonym
    tobiq skrev 2012-05-27 19:52:22 följande:
    Anonym:
    Vem fasen har sagt att jag ser ner på missbrukare som SÖKER hjälp? Det gör jag absolut inte utan beundrar det oerhört!
    Men visst har man ett val, utom i extrema fall (som prostituerade som blir drogade mot sin vilja och liknande). Jag förstår att det är svårt att komma ur ett tungt beroende när man väl är där, men ja jag tycker att det är jävligt svagt att välja alkohol och droger som lösning på sina problem. Det MÅSTE finnas något annat sätt, det är vårt allas ansvar att se till att människor får hjälp när dom mår dåligt men huvudansvaret har man själv.
    Framförallt när man har familj och definitivt om man är förälder.
    tobiq skrev 2012-05-27 13:59:17 följande:
    Även nu flera år senare när man hör talas om bekanta som "festknarkar" och dylikt så känner jag oerhörda äckelkänslor och förakt gentemot dom, även om jag givetvis hatar det dom gör och inte människan.
    Man behöver inte ens vara missbrukare för att du ska gå loss på alla cylindrar, du håller en klassiskt dock mycket sorglig syn, du dömer ut folk efter drogval och inget annat.
    Föraktar dom som du själv skriver utan att nämna hur du kan förakta döda ting och inte låta det hatet beröra människan bakom.

I många fall så är tyvärr droger eller alkohol det enda som håller människor flytande, adekvat hjälp finns inte att få, inte sällan skäms dom för sina problem och blir ständigt nedtryckta av hederliga medborgare som "med all rätt" föraktar dom...
    Endast droger håller dom från självmord eller värre.

• tobiq

Anonym
    Det är hemskt att man skäms så mycket att man inte vågar söka hjälp men även där finns det ju ett val, att fortsätta missbruka eller söka hjälp även om skammen är stor? Givetvis ser jag hellre att någon missbrukar än att ta livet av sig, men vägen dit bör väl ändå vara ganska lång?
    Men jag vet inte, jag har aldrig varit fast i tungt missbruk. Däremot har jag sökt hjälp pga mina alkoholvanor efter besök på psykakuten för många år sedan innan det var försent. Jag har även skurit mig under perioder och kan vara väldigt självdestruktiv. Jag tror och hoppas att jag aldrig mer kommer hamna i något liknande då jag har barn att ta hand om nu.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-27 19:59:30 följande:
    Man behöver inte ens vara missbrukare för att du ska gå loss på alla cylindrar, du håller en klassiskt dock mycket sorglig syn, du dömer ut folk efter drogval och inget annat.
    Föraktar dom som du själv skriver utan att nämna hur du kan förakta döda ting och inte låta det hatet beröra människan bakom.

I många fall så är tyvärr droger eller alkohol det enda som håller människor flytande, adekvat hjälp finns inte att få, inte sällan skäms dom för sina problem och blir ständigt nedtryckta av hederliga medborgare som "med all rätt" föraktar dom...
    Endast droger håller dom från självmord eller värre.

Precis det jag menar!

självklart är missbruk inget bra överhuvudtaget! men att kalla dom svaga och lägga all skuld på dom är fel, oftast så är det väldigt många faktorer som spelar in!
    alla reagerar olika, bearbetar saker olika, tar till olika saker för att överleva
    att säga att en person som tyvärr "väljer" missbruk för att överleva, bär all skuld, gör saken inget bättre!
    tryck ner dom och dom flesta kommer hamna ännu längre ner!  

många behöver hjälp att hitta andra sätt att hantera saker, något som inte är destruktivt, missbruk kanske hjälper i början, men till slut så blir det värre än kanske "problemet" var från början som man försökte hantera,  dom behöver förståelse och inte en spark i magen
    tyvärr så möts man ofta av avsky, skam och pekfingrar i samhället när man har ett problem, vilket inte får en motiverad att sluta eller hitta ett annat sätt att hantera det.

många missbrukade är också "självmedicinerare"     
  • Anonym
    tobiq skrev 2012-05-27 20:19:13 följande:
    Anonym
    Det är hemskt att man skäms så mycket att man inte vågar söka hjälp men även där finns det ju ett val, att fortsätta missbruka eller söka hjälp även om skammen är stor? Givetvis ser jag hellre att någon missbrukar än att ta livet av sig, men vägen dit bör väl ändå vara ganska lång?
    Men jag vet inte, jag har aldrig varit fast i tungt missbruk. Däremot har jag sökt hjälp pga mina alkoholvanor efter besök på psykakuten för många år sedan innan det var försent. Jag har även skurit mig under perioder och kan vara väldigt självdestruktiv. Jag tror och hoppas att jag aldrig mer kommer hamna i något liknande då jag har barn att ta hand om nu.
    men du bidrar ju till att göra problemet större?
    du ökar själv skammen för dom genom att säga det du säger.

och bara för att du har gjort något och det funkade så betyder inte det att det kommer fungera för någon annan.
    du kunde likväl vara den som det inte funkade för, och skulle det då kännas skönt att någon sa att du hade ett val? du vet själv att du försökte, men misslyckades, men dom säger att du är svag.

vägen dit behöver inte alls vara särskilt lång, det beror helt på vad man har för något i bagaget, genetiskt, fysisk, socialt och psykiskt.
    för mig var vägen till självmordstankar inte alls lång som jag först trodde!    

Känslan skam är något väldigt mäktigt och kan förstöra en persons hela liv.   
Svar på tråden Jag HATAR missbrukare!